Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Dag Sørås e konge, det må en nordfra for å si det som det e :rofl::+1:

2 Likes

Så sketsjen. Tar parti med Dag Sørås.

4 Likes

image

Funny.

5 Likes

Hele resten av stortinget er for, regjeringspartiene vil se an saken. Det blir mantraet for hele denne regjeringsperioden, eller hva?

5 Likes

Problemet som jeg ser det er jo at AP / SP virker å jobbe treeeeeegt. Såvidt jeg forstår, så er dette et anmodningsvedtak, som utfra hva jeg leser er:

Anmodningsvedtak er vedtak fattet i Stortinget som formuleres slik: «Stortinget ber regjeringen …»

Så, det er ikke som om AP / SP har stemt mot vedtaket?

Tilsvaret fra AP / SP er:

«Storm i et vannglass»

En siste tur innom Stortinget til slutt. Arbeiderpartiet sier dette om den forestående avstemningen på torsdag:

– Heller enn å detaljstyre dette arbeidet gjennom anmodningsvedtak , mener vi det er best at man ser på disse tingene i sammenheng med den pågående storrengjøringen i arbeidslivet. Den er regjeringen godt i gang med, sier stortingsrepresentant Runar Sjåstad.

Han understreker at partiet ikke utelukker økt gebyrgrense. På sikt.

Så var det Senterpartiet, da.

Representant Per Olaf Lundteigen viser til partiets merknader i komiteen. Her står det at gebyrer må ha en preventiv effekt. Og at partiet vil se an Arbeidstilsynets praksis, før det vil ta stilling til om gebyrtaket skal heves.

Lundteigen kaller denne saken fra NRK, som du snart har lest ferdig, for: «Storm i et vannglass».

1 Like

:tired_face: :triumph: :rage:

1 Like

Interessant kommentar om ytre vinger… Politikken er ikke en hestesko, men en sirkel.

I Norge tror jeg omtrent eneste parti som ikke vil støtte Ukraina med våpen er rødt.

4 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Med en slik resolusjon kan man også ha en åpning for å sanksjonere de som handler med RU. Jeg tror det er det det handler om.

For en del tiltak var vel dette nødvendig? Som domstolen som skal kunne dømme krigsforbrytelsene om jeg ikke forsto det feil?

I så fall vil vel en slik avgjørelse i EU-parlamentet åpne for å sanksjonere store deler av verdens nasjoner.

Men burde ikke domstolene være separert politiske avgjørelser? Eller mener du bare at dette åpner for at det er noe domstolen skal begynne å etterforske? Burde det uansett ikke være uavhengig av parlamentet?
Etter bittelitt DD:
Ukraine war: European Parliament votes to declare Russia a ‘state sponsor of terrorism’ | Euronews
As a result of all this, the European Parliament calls on EU member states to develop a brand-new legal framework that can enable the designation of an entire country as a sponsor of terrorism, something that is currently not possible.

“For the time being, the European Union has no such regulation like, for example, the Americans, who have a special law on the designation of the states which are sponsoring terrorism,” Andrius Kubilius, one of the MEPs who authored the resolution, told Euronews.

1 Like

Det skulle visst være en helt ny domstol ja, så ikke styring av nåværende, men om Russland aksepterer å dømmes der blir jo ikke akkurat å forvente. :slight_smile:

Mer skatt til alle!

7 Likes

Poenget med å gjøre dette (definere Russland som statlig sponsor av terrorisme) er for å kunne saksøke Russland for erstatning i USA/EU. Slik kan vi lovlig sende pengene vi har konfiskert fra Russland til Ukraina. Og kanskje konfiskere mer penger over tid. Det er helt logisk.

Ellers nekter vel både USA og Russland å anerkjenne at internasjonale domstoler har mulighet til å dømme dem på generelt grunnlag, de skal dømme seg selv. Tror jeg i hvert fall. Så dette er kun en del av spillet.

4 Likes

Det er vel egentlig ikke noe annet enn at venstresiden leverer på løftene sine :slight_smile:

3 Likes

Tviler på at elbiler sliter mindre på veiene enn andre biler.

1 Like

Var det ikke John Bolton & co som truet med å sanksjonere ICC for deres etterforskning på amerikanske krigsforbrytelser i Afghanistan? Så bøyde FN seg etter kravet til USA og ga immunitet til amerikanske soldater fra ICC sine lovverk :stuck_out_tongue:

Internasjonale domstoler betyr nada for stormaktene. Russland gir blaffen de også.

2 Likes

Altså, man må jo se på dette mer som ett rammeverk for å straffe Russland, ikke som at man har prinsipper som praktiseres uten hensyn til konsekvensene.

1 Like

La oss ta Russland prat i Russland tråden.

1 Like

Fredrik Grøssvik fikk som fortjent :grinning:

Denne var bra av Astrid Mæland

4 Likes