Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Så, du har valget:

  • 45 min å gå til sentrum, TEK-17, bhg/barneskole i nærheten, ungd/vgs/høgskole i sentrum
  • 15 min å gå til sentrum, 1995-standard, bhg/barneskole i nærheten, ungd/vgs/høgskole i sentrum

Hva hadde du valgt? Jeg stod ovenfor det valget for 4 år siden. Gangtider for en voksen :stuck_out_tongue:

2 Likes

Da snakker vi ca ~1,8km vs. 5,5km?
Så lenge alternativet ikke er midt i sentrum hadde jeg gått for TEK-10.
Nå har jo du unger å ta hensyn til, men etter barneskolen bør det ikke være noe problem å la ungene sykle 5,5km hver vei.

Edit:
Jeg måtte selv velge for noen år siden; 40m2 fuglekasse i Barcode eller 80m2 leilighet innenfor Ring 3 (begge nybygg). Jeg valgte det siste da jeg i mine øyne sparte meg for en oppgradering til større leilighet/hus - noe som er svært kostbart.

2 Likes

På vinteren? I dårlig vær? Aner du hvor mye mas du kommer å få fra kidsa da? :see_no_evil:

Jeg valgte bygget fra 1995, det koster meg noe sånt som 10.000 kwt ekstra i året vs et TEK-17 bygg, men det får bare være. For min egen del, så er det jo også greit. Skal jeg ta et glass vin ute, så kan jeg bare gå/sykle. Skal jeg til jobben, så kan jeg bare gå/sykle. Det hadde vært veldig lite fristende med 5,5 km. Spesielt når hjemveien da ville inkludert 100-150 høydemeter opp. :see_no_evil:

Nå skal det også sies at når jeg kjøpte så hadde jeg to kids som skulle i barnehage og den ligger i andre enden av blindveien, på vei til skolen hvor hun eldste skulle begynne i 1. klasse. Ekstremt mye tid spart på å kjøpe der jeg kjøpte. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Det skjønte jeg! :wink:

4 Likes

10 Likes

Tror ikke det er helt fair mot oss som bor i de store byene i landet å begynne å sammenligne pris vs standard vs beliggenhet i gåavstander på 15min vs 45min - når du bor i Kongsberg :joy: Finnes flust av beliggenheter i byen jeg bor i hvor like boliger koster det samme uavhengig om gåavstanden er 15 eller 45 min. Jo lengre gåavstand, jo bedre utsikt og mindre støy får du, samt roligere og tryggere boligområde som mange verdsetter når man har barn. For de aller fleste er det bare å hoppe på en buss rett i nærheten som går 4-5 ganger i timen.

3 Likes
  • Regjeringen skjerper skatten på sekundærboliger.

Da stiger husleiene enda mer fordi flere utleiere vil selge. De økte tilskuddene til studenter blir dermed av kortvarig glede :crazy_face:

4 Likes

Hva betyr det, opp fra 90 til 100% ligningsverdi?

Mindre skatterabatt på formueskatten.

Tidligere har man formueskattet på 90% av en sekundærbolig ligningsverdi, dette økes da altså nå til 100% såvidt jeg forstår?

En liten skatteskjerpelse.

Er 95% for 2022, og så vidt jeg kan se videreføres det til 2023. For primærboliger over 10 millioner senkes reduksjonen av verdien over 10 fra 70 til 50% om jeg husker rett.

Burde bli billigere å kjøpe, de som leier nå har ikke råd til å betale en gazillion.

4 Likes

Om prisene går ned så går ligningsverdien ned, går i null dette :thinking::sweat_smile:

Om ti år så vil det kun være profesjonelle utleiere i Oslo med moderselskap i et annet land. Det er min spådom.

9 Likes

Tror gærningene i sv fikk forhandlet primærbolig over 10 mill fra 50% rabatt til 30%

Primærbolig under 10 mill: 25%
Over 10 mill : 70%
Sekundærbolig: 100%

Halverer bsu-fradraget også av alle ting

1 Like

Den skal nok ikke indeksreguleres heller, så snart må alle betale maks-satsen med dagens inflasjon.
Feks kan man få dette på 48m2 for 10mill:

5 Likes

Nå er ikke en boligverdi på 10mill en «rikingbolig». Denne grensen burde vært på 20-25mill.

5 Likes

Er det ikke snakk om ligningsverdi her som da er mye mindre enn markedsverdi?

3 Likes

Jo du har rett. Et raskt søk tilsier at ligningsverdien fastsettes til 25% av markedsverdien

Da kan vi være enige i at 10 mill ligningsverdi er rikingboliger men at det fremstår som totalt urimelig at det er slik. Det er så mye innestengt sinne og misunnelse i denne regjeringen som skal ut i form av voldsomme politiske vedtak uten høringer eller ordentlige prosesser…

Hadde jeg vært i den kategorien hadde jeg kanskje og vurdert å flytte til Sveits. Vi begynner jo å ane hvorfor hundrevis av rikinger flytter.

8 Likes

Er det ikke akkurat dette som endres?

Ligningsverdien tar utgangspunkt i “markedsprisen” skatteetaten bestemmer, for min del har den vært ca. 10% under hva jeg faktisk har kunnet regne med å få for boligen min.
Sakset fra nrk.no:

4 Likes

Da kan det begynne å lønne seg å få en megler på besøk en gang i året…

3 Likes