Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er vel 70% av verdi over 10 mill.

2 Likes

My bad, det gir jo mening. Da sletter jeg mitt innlegg

Boligpolitikken vår er en storstilt subsidiering av de som har fra før, med BSU som prikken over i-en.

De årene jeg fylte BSU var det fordi jeg hadde nok penger til overs. Da jeg kjøpte bolig trengte jeg ikke å løse inn BSU. Det er hovedsakelig etter at jeg kjøpte bolig at jeg fylte BSU, og den avsluttet jeg fordi jeg ikke lenger fikk skattefradraget. Da jeg skulle løse inn BSU, og måtte «bruke pengene på bolig» var det selvfølgelig helt OK å betale løpende avdrag og renter, så lønna jeg ellers betalte lånet med gikk rett på ASK.

Problemet er ikke at ungdommen ikke sparer, det er at de ikke har penger, høy inntekt eller pengesterk familie. BSU er en dyr måte å gi penger til unge som har nok.

Edit: Og for å fortsette i samme gata: Å be unge spare til bolig er på grensen til ondskapsfullt. De har ikke sjans til å spare tilsvarende det en førstegangsbolig stiger med hvert år. Jeg håper å være i posisjon til å ordne inngangen for mine egne barn. Så lenge de ikke blåser en formue på russebuss (da blir de hjemløse🤪) kan de heller gjøre noe gøy for det de tjener.

16 Likes

Enig i mesteparten. Det er bare fullt mulig for mange å spare mer enn det prisoppgangen er per år. Alle bor ikke i storbyer.

4 Likes

Poenget er å få 15% egenkapital, så man trenger å spare mer enn 15% av prisstigningen. Noe som har vært vanskelig noen år. :see_no_evil:

2 Likes

Nå ble jo største “smutthullet” med BSU lukket ved at når man kjøpte seg bolig så fikk man ikke lenger skattefradrag. Nå er det jo egentlig bare blitt en høyrentekonto låst til boligformål.

og siden du er såpass anekdotisk, så kan jo jeg og nevne at nesten alle jeg kjenner som har benyttet seg av BSU til det fulle, er helt vanlige folk som begynte å spare når de fikk skattbar inntekt i alder av 18-19 år, og var deretter flinke til å fortsette sparingen og prioritere dette (til tross for at man var student). Så og si eneste grunnen til at man prioriterte dette var pga skattefradraget.

Jeg har også flere bekjente som ikke har spart en eneste krone i BSU, til tross for at de hadde god mulighet til det. De valgte prioritere andre ting (oftest forbruk).

Er det her vi skal redde boligmarkedet? Sørge for at de som tar ansvarlige valg og lærer seg prioritere sparing i ung alder, at det rett og slett blir færre av disse? 600 mill sparer regjeringen på dette. Kanskje vi burde beholdt denne ordningen, og heller barbere regjeringskvartalet med 600 mill, som nå snart koster solide 50.000 millioner. Hurra Norge

I dag skal alle studere humanoria på UiO, erge seg over å måtte betale 14.000/mnd til en “bolighai” fordi man vil bo innenfor ring 1 og skrike om hvor utrolig urettferdig det er fordi de er fattig helt uten skyld i egne valg.

16 Likes

Dette beskriver sikkert 99% av alle som har bsu, inkludert meg. Det betyr ikke at bsu har noen/god effekt.

1 Like

Blir det enklere eller vanskligere for fattige å spare 27500kr pr år nå?

2 Likes

Ingen forskjell?

Hvis du er «fattig» bør du heller ikke låse inn pengene dine i mange år. Det er en potensiell skattesmell den dagen du gir opp boligdrømmen/får et mer akutt problem.

Hvis du virkelig skal komme deg fra 0 kapital til første boligkjøp til 2-3M, så monner ikke BSU*. Det er fullt mulig (for mange, men ikke alle), og ja du kan alltid slenge BSU på toppen, men BSU er ikke avgjørende.

*Jada man kan bo på landet.

1 Like

Ok, så det hjelper ikke at det er 20% lettere å spare.

Skal man komme seg fra 0 i kapital må man begynne et sted, og da er BSU et utmerket supplement for dette.

Nei, BSU var ikke avgjørende for at jeg fikk kjøpt min første bolig da jeg hadde 250.000 på sparekonto og 250.000 på BSU. Jeg “slapp” å spare 50.000 mer på sparekonto. Det monner ikke mener du?

8 Likes

Sånn rent politisk-ideologisk så mener jeg at det er god politikk å ha incentiver som gjør at folk sparer mer. Vi har ordninger som gjør at det er skattefradrag på renter for å ha gjeld - det burde vært omvendt.
Det er leit at denne regjeringen virker til å fjerne slike ordninger eller gjøre dem mindre attraktive - som nå BSU, IPS, sparing i aksjer og fond etc.

4 Likes

Hvis du har 27500 å sette av og både klarer det likviditetsmessig og uten at du trenger å være bekymret for at de trenges til noe annet på flere år er du neppe fattig.

Hvis du hadde 500k i EK er det imponerende, men jeg har vanskelig for å skjønne at det er god bruk av skattepenger å gi deg mer penger av den grunn. Jeg kjenner deg ikke, men du må ha en økonomisk fleksibilitet mtp. inntekt/kostnader som ikke er alle forunt.

Jeg sparte lenge på BSU, og når jeg var ferdigutdannet Siv.Ing. var jeg i minus medregnet studielån og boligprisene hadde vokst langt mer enn pengene på BSU. En nyutdannet Siv. ING. får heldigvis låne masse penger i banken og kan spare penger ganske raskt. Pluss at den siste av besteforeldrene mine døde (og dette var nok det viktigste). I mitt tilfelle ville nok fullstendig fravær av BSU forsinket kjøpeevnen med ca. 6mnd. Sannsynligvis ville jeg hatt en nesten like stor sparekonto uten bsu-ordningen.

Dersom man fjerner et insentiv for å spare, så blir det vanskeligere å spare, og færre vil gjøre det.

Så enkelt er det. Hvis det er målet til regjeringen, så er jo det helt topp, da får de det akkurat som de ønsker:) Jeg får ikke lenger fradrag på BSU, så bryr meg lite, men syntes allikevel det er helt tullete når regjeringskvartalbyggingen alene har overskredet budsjett flere ganger mer enn de sparer inn på mindre gunstig BSU-ordning.

10 Likes

De øker skatten på aksjesparing og øker formueskatten. De vil altså ramme alle som sparer og belønne alle som drikker opp lønna.

Schkååål :crazy_face:

14 Likes

Man skal måtte jobbe til man er 75!

4 Likes

Norges Bank river seg i håret. De vil jo at folk skal spare og ikke forbruke nå. :sweat_smile:

4 Likes
1 Like

Ser ut som eldre boliger kan få seg en skrell snart mtp på verdivurdering

1 Like

Boligen min får bedre karakter når jeg omtrent bare legger inn byggeåret på enkel versjon, enn når jeg fyller ut detaljert informasjon om nye 3 lags vinduer, balansert ventilasjon, ny etterisolering, nytt tak, varmepumpe, nye ytterdører etc.

Så den der energimerkingen kan ban bare bruke som dopapir.

5 Likes

Faren avblåst der altså :sweat_smile: