Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det beste hadde vært og gjort som i Spania. Der tar de energiforbruket og deler på arealet. Da får man effekt av alle energitiltak man utfører i huset.

3 Likes

Rip hobby kryptominere og hasjgroere. :stuck_out_tongue:
En sånn direkteregning ville jo incentivert å ikke bo i boliger? :stuck_out_tongue:

1 Like

Tror det fortsatt bor noen i Spania. Men må folk energi effektivisere boliger som står forlatt da? Hva er vitsen med det?

Det er jo logisk. Hvis EU bestemmer at alle boliger i EU skal energieffektiviseres så må vi utføre ordren. Vi har jo bare stemt NEI til EU 2 ganger. I demokrati og matte blir (-1)*(-1)=1

6 Likes

Altså hvis energimerking hadde blitt satt kun på bakgrunn av forbruk

Passer godt med målet og intensjonen i forslaget. Dagens energimerke er uansett helt på trynet. Jeg har laget 500 slike og ser jo alle slags rare utslag hele tiden.

1 Like

Lite realisme i et sånt krav.For det første finnes det ikke nok snekkere og hva med de som ikke har økonomi til utbedringene.Man kan vel ikke bare avskilte en bolig og sette eierne på gata.

5 Likes


bilde

Økte rentekostnader slår inn etter jul.

1 Like

Sier jo seg selv at boligmarkedet skal falle når bankene har gått fra å stressteste kunden på 5% til 9%.

Nå får jo kunden fort bare låne 70-80% av det fikk når bakene kalkulerte med 5% som øvre grense.

6 Likes

Det å låne så mye “man får lov til” kan fort vise seg å være litt mye av det gode nå da. Det burde folk ha skjønt.

5 Likes

Erna hevdet at hun reduserte formueskatten. Det er blank løgn.
Sosialistene hevder de bare øker den 0,05%. De skjønner ikke bedre.
Her er en som skjønner :

4 Likes

DN i morgen :

5 Likes

Begynner å dra seg til nå. Sånne overskrifter påvirker, særlig når mange kjenner folk som ikke får solgt.

8 Likes

Vet det finnes gode tall på prisutvikling av boliger, men er det noen som har noe tilsvarende for fritidsboliger, da gjerne etter geografisk område?

Forsøkt å google meg litt, men finner ikke så mye.

Det kommer ny boligprisstatistikk fra Eiendom Norge i dag, som sikkert lager krigstyper om stupende priser. Men er det ikke egentlig mye verre enn disse tallene viser, når det er en haug av usolgte boliger som ikke fanges opp av metoden de bruker?

4 Likes

Akkurat!
I starten av en nedtur er det alltid mange boliger som ikke selges. Enten fordi det ikke kommer bud eller fordi selgerne ikke ønsker å akseptere lavere bud enn de hadde forventet. Det er bare de mest lettsolgte som har blitt solgt. Derfor henger statistikkene etter.
De fleste selgere vil oppleve at fallet er langt større enn statistikken viser. Det er stor forskjell på budkamp i oppgangstider til å måtte forhandle med 1 mulig budgiver i nedgangstider.

4 Likes

Det er vel derfor statistikkene om antall boliger til salgs og omsetningstid også er viktige…

4 Likes

Men det er jo en svakhet med metoden at den ikke fanger opp dette direkte? Man kunne jo tatt utgangspunkt i hva alle disse usolgte boligene hadde som prisforlangende i hvert fall? Det ville jo også bli en skjønnmaling av situasjonen i et synkende marked, men likevel et vesentlig mer valid resultat. Etter en liten tur på finn.no så ser jeg masse usolgte boliger som ligger ute til prisforlangende som jeg tipper er minst 15% under hva man hadde spurt om for et halvt år siden.

1 Like

Jeg følger litt med på salg i Stavanger og synes hverken omsetningstiden eller volumet på usolgte er veldig avskrekkende. Det tikker og går - mulig med noe lengre omsetningstid på enkelte objekter.

De fleste utbyggerne jeg er i kontakt med har også ganske lav puls. Noe mindre aktivitet hos arkitektene…

1 Like

Det er bare når prisen synker i Oslo at Oslo avisene vil skrive om det. Går så det suser i Rogaland nå. Lite hus for salg og bra arbeidsmarked. Dog rimelig dårlig i nybygg markedet.

4 Likes