Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Bygges det lite? Eller har ikke folk råd til å kjøpe de nye boligene?

Folk syns prisene har steget for mye, er det jeg hører. Ikke like fristende å bygge ny enebolig da. Resultatet er at de ikke kjøper i det hele tatt. Og har derfor heller ingen bolig å selge. De som bygger ny enebolig bor som oftest i enebolig fra før , er min erfaring.

4 Likes

Da var fasit på plass 0,2 % opp sesongkorrigert sist måned.

1 Like

Det er vel kolonnen for siste ti års utvikling som burde gi litt å tenke på mht risiko.

Hadde vært bedre å ha pengene i indeksfond. Siste 10 år er opp 170%

3 Likes

Godt skrevet innlegg av MtBlanc på FA-forum. Har han rett, eller er det noe han overser?:thinking:

3 Likes

Litt på siden; Er du Mavrick på Shareville og?

1 Like

Tenker det samme. 54% på 10år er ikke mye avkastning. Da synes jeg heller ikke 74% i Oslo var avskrekkende. Nå det er 54% nasjonalt.

1 Like

Blir for lett å sammenligne dette med avkasting i fond etc. sett fra et investeringsperspektiv.

4 Likes

75% belåning, renter/felleskostnader betalt av leietaker + et lite overskudd. Høres da ganske “greit ut”? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Om man ser bort i fra at man trenger en plass å bo, så er vel giringen som har gjort ekstra bolig investering så fantastisk?

1 Like

Absolutt greit. Men det er noe jobb med å leie ut. Pluss at boligen skal vedlikeholdes. Det er også store transaksjonskostnader.
Med indeksfond er det null arbeid eller vedlikehold.

Oppgangen i egen bolig får man ikke glede av før man skal selge seg ned. Man må altså ha en ekstra bolig. Da blir ikke salget skattefritt.

…med mindre enn øker rammelånet på huset en bor i og setter det i indeksfond…

1 Like

Altså, de siste 10 årene har jo vært gull på boligmarkedet, det er du jo enig i? Det er jo først nå du selger. At det ikke er like gull nå ser jeg også. :slight_smile:

1 Like

Jeg tror vi kan se langt etter tilsvarende utvikling vi har hatt etter finanskrisen uavhengig av hva du putter penger i. Bolig vil ikke kunne ha i nærheten samme utvikling tror jeg, det handler om lommeboka til folk og tilgang på “gratis” penger over lengre tid som nettopp er brukt på spekulasjon i boligmarkedet. Og det spiller heller ingen rolle om nybygging er lavt. Du ser når de selger dukkehus i Oslo til 3.5 millioner så er det siste krampetrekning for de som ikke har råd til mer og må kaste seg på disse for å ha ett sted å bo?!

4 Likes

Renta har falt fra 15% (1992) til 1,5% (2021). Klart det har gitt verdistigning.
Renta faller neppe til -14% de neste 30 år :relaxed:

4 Likes

Fradraget er også “bare” på 22% nå, ikke 28% som det har vært i en lang periode. Som gjør at man betaler 8% mer i renter enn tidligere ved samme effektive rente.

4 Likes

Og skattene øker. Både på utleie (hvis >4 stk) og formueskatt.

3 Likes

Det er fortsatt veldig lønnsomt å eie vs å leie dog. Leier ut 67m2 for 9500. Koster ca 2.5m. å kjøpe tilsvarende leilighet. 4% rente av 2,5m = 100k i året, 78k etter skatt, eller 6500 kr i måneden.

4 Likes

Det aller gunstigste er å leie ut del av egen bolig, skattefritt.
Jeg tror ikke de tør å fjerne denne «gullgruven».
Men noe de kan fjerne er muligheten til å selge egen bolig skattefritt etter 1 års botid. For hytter er det 5 år.
Tajik nevnte noe om dette for et par år siden, men så ble det stille.
Sverige har fjernet denne muligheten.