Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tviler veldig, veldig sterkt på at det forslaget går igjennom. Det gjør det jo “umulig” å flytte på seg. Man kunne muligens økt fra 1 år til f.eks. 2 år uten at det ville hatt så store negative konsekvenser.

Er den norske regjeringen mindre gale enn den svenske?

I Stockholm er 1,5 millioner i flytteskatt ikke uvanlig, forteller Liljeberg.
Det er jo veldig «rettferdig» :crazy_face:

1 Like

I Sverige omsettes kun to prosent av småhusene hvert år - i Norge 5 prosent.

Det er det utfallet jeg også ville sett for meg. Ganske drøyt.

1 Like

Ja borde ju ha lite mer skatt i Norge. Världens fattigaste land

2 Likes

Det er vel hovedargumentet til de som spekulerer i bolig det er umulig å flytte på seg :wink: ellers er det ett problem at det ikke er mer regler rundt det å eie for å leie ut, hvor mange sekundærboliger er det i Norge, antar det ikke ville vært noe problem for alle som hadde ville kjøpe å kjøpe til en vettu pris om det var boplikt i huset /leiligheten man eide ala en del andelslag har.

1 Like

Spesielt siste grafen der synes jeg var ganske interessant

Edit: endret så den siste grafen kommer frem

2 Likes

Jeg vurderer å stemme SV nå som de sørger for mer homogene villastrøk her på beste vestkant. Endelig setter de opp boligskattene (økt formueskatt for boliger over 10 mill) slik at vi på Montebello slipper å bli belemret med udannede arbeidere som forsøker å trenge seg inn i vårt fornemme nabolag. Rike barn leker best.

(Ironivarsel. Den dagen jeg stemmer SV er jeg dement)

12 Likes

Den skatten bakes inn i neste bolig du kjøper så det merkes først for arvingene eller om du kjøper noe billigere.

Det er ganske forskjellig skattesystem og totalt sett bra her i Sverige (på tross av den skatten på boliggevinst), men det virkelige problemet er når du rammes av begge skattesystemene som i det eksempelet med fritidshus i Sverige. Da får du det verste av begge verdener…

Det er derimot ekstremt lukrativt å investere i aksjer (om du har høy gevinst) for den som bare skatter til Sverige. Betaler samme skatt om du har 1% avkastning eller 100% et år.

5 Likes

Det var jo helt umulig å spå :upside_down_face:

1 Like

Dette skrev jeg i 2019 :

Vet ikke om denne hører til i denne tråden men skitt au… Pipesensor - Halden kommune

Jeg holder til i nevnte by, også lurer jeg på om dette er lov å tvangsinnføre?

Ser det har vært en smule shady stuff med at utvikler av produktet har vært med og fått gjennom dette i samarbeid med kommunen…

Konstant overvåking er delen jeg ikke liker med denne saken, som er pyntet pent inn med HMS ditten og datten…

1 Like

Kommer til å gå fra brannsikkerhet og forskning til CO2-avgift og beskatning. Sier seg selv, hvis forskning skal bli lønnsomt.

2 Likes

Og pipesensoren er levert av…… airMont AS

som holder til i…… Halden

Og dette er den eneste, -jeg mener første byen dette skal installeres.

Man skjønner jo tegninga, man kan ikke forvente noe annet med den gjengen gjøker som sitter i kommunestyret… Godt mulig det er ulovlig, tviler på at de har sjekket det opp.

3 Likes

Du får kontakte datatilsynet - du kan feks argumentere med at de kan følge med når du er hjemme eller ei da du senker temperaturen når du drar bort.
Kan man kreve logg over hvem som har vært inne å sett på data fra sensoren som er montert hos deg, da må en vel gjerne ha 2-trinns verifisering (at ikke bruker/pass flyter rundt).

Det er helt sikkert en teknikalitet man kan bruke mot dem…

6 Likes

Har det vært anbud på dette innkjøpet?

Det virker som om en jurist har gjort en «reverse engineering» av hvordan de skal fremstå med ryddige forhold.

2 Likes

Årsaken til at det ikke nødvendigvis blir for få boliger fordi det bygges «for lite» :

Soaring rents over the past two years have forced millions of millennials to move back in with their parents, according to a report from Bloomberg :house_with_garden:

One in eight millennials have apparently returned to their parent’s homes.

And for the first time since the Great Depression, per a Pew survey , the majority of Americans aged 18-29 live with their parents :fearful:

6 Likes

18-29 det er et veldig stort sprang, før 1945 så var det vel mer normalt å starte familielivet mye tidligere enn nå. Ikke så stort et sjokk

1 Like

Du flyttet hjemmefra først når du skulle stifte egen familie?

1 Like

Du tok ikke poenget?