Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

For hva det er verdt, men tror heller ikke nedgangen vi ser nå blir annet enn kortvarig om man legger økte lønninger og leiepriser til grunn.

4 Likes

Klart når du har investert slike summer så håper du iallefall :yum:

2 Likes

Stresstesten for bankene til nye lån går ned fra 5% til 3%, mens resten blir beholdt som i dag.
De fjerner også kravet om 40% EK i Oslo på 2. bolig så det kan jo ha noe å si for prisene fremover.

8 Likes

Aldri glem at alle med innflytelse i Norge også er boligeiere :clap:t3::grin:

5 Likes

Hvorfor gjør de dette? De prøver å holde boligmarkedet oppe, altså vil det si at det er null risiko å være boligeier i Norge?

Handler vel om at mye av renterisikoen allerede er tatt ut, og at 5%-poeng sikkerhetsmargin nå ikke er like essensiell som den var på 1% i boligrente. Samt stimulere til litt økt aktivitet:)

Mange hensyn å ta.

3 Likes

Gjør klar til takeoff! :slight_smile:

Fra januar av…

1 Like
  • Kan tåle mindre renteoppgang: Bankene slipper å ta høyde for at folk skal tåle 5 prosentpoeng renteoppgang. Kravet endres til 3 prosentpoeng, men kunden må likevel tåle minst 7 prosent rente.

Dette var en veldig positiv nyhet for boligmarkedet. Kravet alene er største grunnen til nedgangen i boligprisene

4 Likes

Problemet da blir vel om folk låner over evne og misligholder lånet? Kan gjør fallet kraftigere?

1 Like

Kravet til å få låne penger til bolig er tross alt ganske strengt spør du meg. Tror ikke folk generelt sett låner seg i hjel på bolig, men på billån, forbrukslån etc

2 Likes

True, men totalen blir verre å håndtere? Kjipt å selge bolig for å betale ned bil og forbrukslån.

For å bli gjenvalgt? :wink:

1 Like

Please no :joy:

2 Likes

Ja, enhver politiker skjønner at boligmarkedet fucker du ikke med i Norge, hvor eierandelen er veldig høy.

Men kravet om sekundærbolig i Oslo, det tror jeg var for å hjelpe leiefronten litt istedet for å nedjustere skatten på sekundær. Så den tror jeg uansett er i negativt terreng.

1 Like

Renta går ikke ned etter dagens endring, noen kan bare låne mer.

1 Like

At dette demper risikoen noe for det mange mener blir ett krakk, det gjør det.

Tror der er mange som ser sitt snitt til å kjøpe seg opp i dagens marked. Lønnsutviklingen er veldig god i mange bransjer og rentene flater ut en eller annen gang. Så det å slippe å bli benchmarket mot en rente på rundt 10% hjelper nok på for mange i gode jobber

3 Likes

Hva er spørsmålet? Jeg har ikke betalt for nettavisen…

Høyre side under her.

Fri gjetting: Kan det ha noe med etterisolering å gjøre? Ref. 2030, osv osv?

I den tiden vi er i nå, hvor det er kjøpers marked, er det ikke alltid så stor kamp om boligene. Da er det én ting som kan være lurt å gjøre:

– Ikke gi det første budet, men heller si at du synes prisantydningen er for høy og spør megler om hvilken pris selger kan tilby, sier han.

– Da gir du et slags muntlig forbehold hvis du skal by. Vil selger få solgt boligen, vil de gjerne tilby en litt lavere pris om det er lav interesse. I en slik forhandling kan du fint spare et par hundre tusen kroner. Det meste jeg har vært borti er 870.000 kroner, sier Espenes.

5 Likes

Og blir det forhandlet for hardt fra kjøpers side så kan dette skje før man får sjans til å rette opp:

Pass derfor på å ikke bli for smart i forhandlingene. Plutselig blir boligen solgt til en annen, sier han.

5 Likes