Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Fantastisk hvordan en klarer å undergrave sitt eget yrke og integritet……

7 Likes

Der er det et godt eksempel på at megler har glemt hvem han jobber for.

Edit: @Morti jeg tror en julenisselue hadde kledd avataren din;
https://innsamling.barnekreftforeningen.no/team/tekinvestors-juleaksjon-2022

2 Likes

Done :slight_smile:

3 Likes

Noen som kan hjelpe meg med å finne en graf over boligpriser i Norge justert for inflasjon? (Link)
Denne er for USA

1 Like

Du kan kanskje sette sammen disse to i excel?

https://www.ssb.no/statbank/table/07221

1 Like

https://www.okonomiskeblikk.com/historiske-boligpristak/

Virker jo veldig dyrt med bolig nå, og det finnes sikkert en million gode forklaringer på hvorfor det må være så dyrt og vil forbli dyrt; tomtekost, tomtemangel, TEK 10, TEK 17, innvandring, HMS, skattefordeler osv.

Personlig tror jeg det er en politisk konsensus at det er gunstig for det norske samfunn at flest mulig i produktiv alder er i hamster-hjulet, dvs:

  1. Høy gjeld, men som akkurat er håndterbar
  2. Moderat stigende nominelle boligpriser, men svakt fallende realpriser, det gir en illusjon av rikdom for de fleste
  3. Lavest mulig lønnsvekst, slik at vekten av boliglån forvitrer saktes mulig
  4. Svakt stigende arbeidsledighet, som gir minst mulig lønnspress siden det er retningen på ledighet som er avgjørende for lønnspress mer enn selve nivået at ledigheten.

Tror det er retningen fremover.

11 Likes

Lurer på hvordan dette vil påvirke både prisen og tilbudet av hybler/leiligheter.

7 Likes

Da må leietageren min betale 22% mer :+1:

6 Likes

Ja, den skal bli interessant. Eg vil personeleg i ei slik situasjon, forsøke å leige ut dyrare, slik at delar av denne ekstrautgifta blir dekt, og om det ikkje lar seg gjere, stoppar eg å leige ut. Klart nok at å leige ut hybel i egen bolig er veldig lukrativt i dag, men eg hadde ikkje gadda å gjere det med 22% skatt på toppen, men kanskje halvparten… ?

4 Likes

Og det er Høyre som fikk igang dette skatteutvalget :sweat_smile:

Å sjå på skatten er jo ikkje noko dum ide… Kva dei kjem fram til blir jo som regel ikkje vedtatt uansett. Og det er jo ikkje slik at dei politiske partia nødvendigvis står for det eit utvalg kjem fram til.

1 Like

Fordelen av å bo i egen bolig er vel den skatten som vil være mest tyngende på markedet av de forslagene som ligger her.

1 Like

Ja, men så la sosialistene på en ekstrabestilling på “hvordan kan vi hente inn mer skatt?”

4 Likes

– Dette begrunnes i at beskatning av bolig er lav i Norge, og at utvalget mener at forslaget vil øke investeringer i næringslivet.

Det er vel her det ligger.

Denne påstanden om at det vil øke investeringer i næringslivet bør de gjøre rede for. Det var vel et utvalg som mente at utenlandskablene ikke ville føre til høye strømpriser også.

At de mener at beskatning av boliger isolert sett er lav i Norge må selvfølgelig sees i sammenheng med skattenivået på andre områder.

5 Likes

Du ligger 22% under vanlig leiepris nå?

Leier forresten også ut del av primærbolig og ser ikke helt den.

Det blir mange som ikke gidder å leie ut med 22% skatt. Ergo faller tilbudet mens etterspørselen blir like stor

3 Likes

Ja, det gjør jeg, men det var ikke poenget mitt at jeg skulle markedsjustere leien for å dekke skatten.

Poenget mitt er at den skatten sender jeg i såfall videre på leietager. Det gjør nok svært mange andre også. Derfor vil leieprisene øke, -ikke over natten fordi man har et lovverk å forholde seg til. Men over tid vil det gå dit. Det vil ikke jevne ut forskjellene på de som eier og de som leier.

3 Likes

Leien i dag ligger vel 18% under det han kunne tatt. Men han kunne tatt 22% mer enn leien han tar i dag…:wink:

1 Like

Jeg tenker også at leieprisene vil gå opp noe, men neppe 22%. I utgangspunktet, så antar jeg husleien ligger nær maks av det leietakerne klarer.

3 Likes

Kommunistene i rødt har jo vært inne på at de ønsker å sette makspris på hva man kan ta i leie. Og de har opparbeidet seg litt av en tilhengerskare i det siste. Bare nevner det :frowning:

2 Likes