Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Den eneste løsningen på boligmangel er å bygge flere boliger. Å stokke rundt på de som allerede finnes utgjør ingen forskjell. Du kan kanskje finne en marginalt mer rettferdig fordeling av godene (med forskjellig nyanse av hva som er “rettferdig” avhengig av politisk fløy). Men vi har ikke et stort problem med ubrukte boliger i Norge så omfordeling av godene i boligmarkedet kan ikke skape flere boliger. Vi trenger flere boliger og vi trenger at byråkratiet har litt mer fortgang i saksbehandling for boligbygging.

8 Likes

Hvorfor er en utleiebedrift spekulasjon mens f.eks hotell er business?
Mener du at kommunene bør bygge og drifte utleieboliger?
Hvorfor skal skattebetalerne betale for driften av kommunale utleieboliger?
Som alltid er private mye mer effektive enn stat og kommune. Det er fordi en privat forvalter egne penger. En ansatt i kommunen får bare sin faste lønn uansett.
Derfor er private utleieboliger bedre vedlikeholdt, servicen mot leietagerne er bedre og miksen av eide/leide boliger tilpasses av markedet.
Alt staten prøver å styre blir lite effektivt. Derfor har «spekulasjon» i bolig like stor nytte som spekulasjon på børs, i tankskip, olje, eller hva som helst annet.

Der staten blander seg for mye inn og dreper markedsøkonomien blir det ubalanser, køer og mindre produktivitet.
Kommunale utleieboliger blir ofte til slumstrøk. F.eks på øvre Sinsen.

8 Likes

Finansavisen Julaften spør hva økonomer tror om 2023.
Her er Haakon Sæter (Investor):

3 Likes

Blir nok ned tidlig neste år også snur det opp.

  • 25.12.22
  • Shqipe
3 Likes

Noe som tyder på at folk plutselig skal få bedre betalingsevne etter tidlig neste år?

Bankene ligger på etterskudd av siste renteøkninger og effekten av renteøkningene har ikke slått ut fullt ut i boligmarkedet enda. Dvs de fleste vil ha lån på minimum 4,2-4,5%++ neste sommer.

3 Likes

Du jobber ikke tilfeldigvis som eiendomsmegler?

Var ikke analysen solid nok i seg selv? :joy:

Nope, men har gode kontakter.

Hardox, høyere lønnsøkning og fjerning av utlånsforskriften vil være nøkkelen. Ingen tjener på kollaps, ikke bankene engang. Boligprosjekter blir utsatt som igjen skaper boligmangel osv. Kostnadene ved å bygge nytt er 10% opp i 2022. Det vil også dra opp prisene. Så dette balanserer de godt. Husk at de vet mer enn oss “vanlige”. Hvis du ikke har eiendom vil jeg anbefale deg å kjøpe før sommer 2023 da gjør du et godt kjøp :smiley:

Neida, men husk at nedgang kommer etter høy pris oppgang i flere år. Så det er sunt med nedgang, da settes ny bunn før videre oppgang. De fleste har god fortjeneste på eiendommen de eier så kommer til å gå helt fint. Renten økningen er forbigående og kommer til å gå ned igjen.

TIL SLUTT, jeg er helt enig i at i 2023 kan man gjøre gode kjøp :star_struck: og om alt skulle kollapse så spiller det vel ingen rolle, da er alle fuckt :rofl:

8 Likes

Boligmarkedet kommer til å gå litt trått fremover og nedturen vare nok så lenge rentene fortsetter sakte, men sikkert opp. Men at attraktive leiligheter i populære bydeler skal kollapse i verdi, det har jeg ikke noe tro på. Da må det skje noe mer dramatisk først

5 Likes

Økt lønn, men økt reallønnsNEDgang og økt arbeidsledighet. Tror heller ikke det er nøkkelen til prisoppgang i Oslo H2, 2023. Er faktisk en grense hvor mye folk kan betale.

Jeg har ikke spådd kollaps i boligmarkedet men -10-15% i tillegg til økte kostnader/renter/skatter kan vel være krise for mange som kjøpte de siste årene eller de som gearet opp for å kjøpe en hytte som har falt enda mer.
Det jeg har spådd (og som det faktisk ser ut som jeg får rett i) er dårlig boligmarked i Oslo (siden prisene er så insane dyre) og bedre boligmarked i oljerelaterte byer som Sandnes, Stavanger osv.

Det er faktisk “vanlige” folk og bankene som bestemmer prisen i et fallende boligmarked, ikke eiendomsutviklere med alt for dyre prosjekter. Da går prosjektene konk og så er det de med lavere kapitalkost som overtar og presser prisene ned helt til folk har råd.

…Ellers takk! Jeg har absolutt ingen planer om å kjøpe mer eiendom før sommer 2023 :grinning:

8 Likes

Jeg tror Oslo merker det meste med tanke på de prisene som er der. Jeg personlig holder meg unna Oslo. Jeg er mer opptatt å få penger inn, altså cash flow. Kjøpt billige eiendommer på Jessheim og leier ut til gode priser. Det vil si at jeg går i pluss i mnd med god margin.

Prisene har jo begynt å gå ned. Snakket med noen meglere i forrige uke. Og de sa at kjøper kommer med en tanke om å få 200 - 500 tusen i avslag uansett eiendom. Alle selgere er ikke villig så da blir ikke eiendomen solgt. Videre så er det slik at noen har god tid og tenger ikke å gi avslag mens andre må gjøre det fordi de skal ta over annen eiendom, mye psykisk.

Jeg tror at mye er gjort om 6 mnd og at det vil snu så personlig er jeg ikke så veldig urolig. Men jeg vet ikke hva som skjer, kanskje jeg bommer heftig og at min rikdom smuldrer bort.

Min filosofi …
Jeg kom med 0 kr til den verden og drar med 0 kr så har ikke så mye å tape :rofl::santa::+1:

6 Likes

Jeg er helt enig, måtte en bare nå 9-10 -sifret så fort som mulig før en skal forlate i en likskjorte uten lommer…

2 Likes

Kan du sitte på greie leieinntekter som gjør at du går i pluss etter skatt, så er jo ikke situasjonen kritisk. Da kan du sitte igjennom det meste, så lenge du fortsatt går i pluss på styringsrente på 3%.
Vil tro de fleste som kjøper nå tror de skal få det billig, men ser at det er veldig veldig lite som legges ut for salg, så det blir tilbud/etterspørsel fortsatt. Spent på hvordan det blir i Oslo framover.

Norske banks rentebane viser vel til 3% som forventet topp nå. Med lavere renter etterhvert i 2023. Om det blir tilfellet er det nok ikke så kritisk for boligmarkedet, men de neste 6mnd blir kritiske. Ville nok forsøkt å kjøpe om man skal opp i verdi i den perioden, men går man for noe billigere ville jeg ventet til renten settes ned igjen.

Min erfaring hittil er at det meste mellom 8-12M har falt 500.000 eller mer i verdi, da det er det mest overlånte segmentet i Oslo. Har man 2M i lån går det fint med de fleste lønninger uavhengig av renten, men har man 3-4M er det ikke nødvendigvis håndterbart med 500-650k i årslønn. Ser mange har kjøpt over evne når to flytter sammen. Flere eksempler på boligkjøp på 10M+ hvor 7-8M er lån. Da blir de månedlige kostnadene for de fleste alt for store. 2M gir ca. 11k/mnd i avdrag+renter. Med netto inntekt på 30-35k er en låneutgift på 20k-22k/mnd vanskelig. Anyways, folk får kjøpe seg fattige. Jeg tenker å begrense månedlige utgifter til bolig på maks 18k. Selv om det begrenser litt hva jeg kan kjøpe. Da snakker vi lån på ca. 3M. Tenker det er rundt maks jeg er villig til å ha som lån på meg selv så lenge renten er over 2%. Da er jeg i det minste safe.

Blir fortsatt overrasket over at så mange låner “så mye de kan”. Har en kompis som kjøpte med kjæresten for 5M til sammen, i stedet for å ta 7-9M som de hadde mulighet til, og de kan leve 30 årene med massivt pluss hver måned. Virker litt digg det også.

3 Likes

Helt enig i det du skriver.

Grunnen til at det går bra er at mye lån er borte. Har bevist betalt det ned fort. Hvis du idag kjøper en eiendom med fult lån så går du ikke i pluss med leieinntekter. Da går du i minus i flere år. Men hvis du tenker langt fram i tid, la oss si 10 år så lønner det seg med utleie… må bare overleve de første 3 åra :pray::grin:

Uansett alle må lage budsjett og følge det. Videre må du ta høyde for worst case scenario. Feks, miste leieinntekter i 6 mnd, arbeidsledighet, renteøkning osv. Er alt det gjort på forhånd og det ser greit ut så er det bare å kjøre på :star_struck:

1 Like

Ja, det er jo den største jokeren. Og litt av grunnen til at jeg ikke vil leve helt på kanten mtp. utgifter. Kjipt å miste hus om man mister jobb, også kjipt å ikke ha økonomi til å bytte jobb eventuelt/ta litt risiko på jobb-fronten. Jeg vil helst ha råd til både bil og ferier, samt fest og feiring, og å kunne kjøpe det jeg trenger/ønsker og i tillegg investere på siden av det. Blir spennende å se hva EK ligger på ved salg av leiligheten til sommeren. Om det har vært en grei verdiøkning på 5 år eller ikke. Håper på 10-15%, tror det er realistisk midt i Oslo. Nå har jeg bygget opp en grei pott og tilfører månedlig litt til på investeringsfronten. Begynner å bli sånn at et par gode investeringer kan få meg opp på et greit nivå. Må bare unngå de store blemmene på veien.

3 Likes

Forøvrig en interessant artikkel ang. leie og forventninger: Barnefamilien føler seg maktesløse på leiemarkedet - får 10 prosent høyere husleie – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Så da veldig billig ut med 19.100kr for denne per mnd.? Og hvorfor har de gjort halve boligen til bibliotek når de fire barna deler et rom? :stuck_out_tongue:

Jeg begynner å nærme meg den situasjonen du er i og snakker om. Jeg er litt usikker på hva jeg skal investere videre i når rekkehuset er ferdig bygget og jeg får refinansiert ut en god del EK. Om man deler gjeld på to så vil det da være 2,250 mill. Det vil tilsvare en belåningsgrad på ca x2 av inntekt de nærmeste årene. Dette vil jo da øke om man tar litt lån på bil så klart. Om vi sier 500k i billån så gir det x2.5 belåningsgrad av inntekt.

1 Like

Jepp, det er jo ikke dårlige tall for så vidt. Er bare lånekostnaden som blir så enorm nå ved f.eks. 30 år på lån med 5% effektiv rente på 2M er jo kostnaden 5%*30= 3M bare i renter. Så 5M totalt over 30 år.
Kostnad per mnd blir noe rundt 10k i renter+avdrag, og så alt annet for boligen på toppen.
Skal være ganske høy leie for å gå i pluss, når man er garantert rundt 3M tap på renter - skattefradraget. Høres jo fristende ut å kjøpe utbytteaksjer i stedet, og bare tilpasse porteføljen når utbyttevarslene senkes.

1 Like

Jeg har kun kjøpt bolig til meg selv. Så er det som du sier, skal man kjøpe utbytteaksjer eller investere videre i eiendom. Jobber for øvrig i bank så lånebetingelsene er 20% lavere på bankens beste markedsrente. P.t. 3.19 % effektiv.

3 Likes

Det er juks! :stuck_out_tongue: Med like betingelser ellers sitter du da med 20k mer igjen per million du låner per år. Ganske nice ^^