Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

1 Like

Oppgang i Oslo for desember

1 Like

Men OBOS ner 4.2% vad missar jag ?

1 Like

Få antall solgte kan medføre tilfeldig utvalg.

10 Likes

Venter videre vekst i leiepriser.

Det er så jæææævelig dritt å være leietaker :see_no_evil:

2 Likes

Man slipper prisfall, vedlikehold, kommunale avgifter, forsikring og ansvar. Noen fordeler er det jo.

Ikke så kjekt å stå og kaste snøballer på istapper på utleieboligen.

8 Likes

Huset jeg eier, 100% lånefinansiert til 4,5% rente koster 18500 kr. Leier ut litt av det til 9500. Så betaler 9000kr/mnd. Forsikring 1000kr. Kommunale avgifter 750. Totalt 10750 + vedlikehold. Tilsvarende bolig koster 20.000 kr måneden å leie. Når renten var 1,5%, så ble jeg betalt for å bo, måtte bare betale for vedlikeholdet. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Utleie i egen bolig er kjempebra. Det må du vedlikeholde uansett. Utleiehus, ikke så lukrativt. Der må du være litt mer kreativ. F.eks. Kjøpe en bolig til 2 mill. Pusse opp for 1 mill. Få ny takst på 3,5 mill. Leie ut i åreveis uten å betale skatt på leien.

Kjøper du en oppusset leilighet for å leie ut. Not so good. Må tjene på verdistigningen da.

5 Likes

Påkostninger kan ikke trekkes fra leieinntektene, men vil komme til fradrag ved et fremtidig skattepliktig salg. Har du imidlertid utført vedlikehold, vil dette kunne fradragsføres .

Så man må ha kjøpt noe som er i skikkelig ræva stand, så man kan “vedlikeholde” det tilbake til samme standard det hadde som nytt. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Akkurat derfor boligprisene steg.
Nå derimot.,.,.,

2 Likes

Vedlikehold er nytt tak, ny kjøkkeninnredning etc. Mye som er vedlikehold. Maling :slight_smile:

Egeninnsats kan også avskrives med en timepris i begge tilfellene.

4 Likes

Ja, nå betaler jeg bare halvparten av det det koster å leie i stedet for ingenting. :stuck_out_tongue:

1 Like

Bra for deg, men ikke alle kan leie ut.
Hadde du ikke leid ut hadde prisen vært 20K + vedlikehold, og mye mer i f.eks Oslo.
Der har de forresten eiendomsskatt i tillegg.

Skal heller ikke undervurdere kostnadene ved vedlikehold. Nytt tak, nytt bad, nytt kjøkken etc. Dette slipper leietagere. De slipper dokumentavgift og 100K til megler ved flytting også.

Nå vil luringene også innføre skatt på fordelen av å eie egen bolig.

5 Likes

Ikke helt da, for hadde jeg ikke leid ut, så hadde prisen jeg betalte vært ca 2/3, så 13k + vedlikehold vs 20k i husleie.

Man binder også mye kapital ved å kjøpe bolig.
Hvis man isteden leide kunne man satt noen mill i indeksfond. Tror det kan lønne seg fremfor å eie neste 20 år.
Kommer an på gjeldssituasjonen selvsagt.

2 Likes

Du trenger jo bare 15-25% egenkapital. Så for et hus til 5m, så trenger du bare 750k - 1250k egenkapital. Nå har jeg mye mer egenkapital bundet til bolig. Jeg hadde tjent mye på å bare putte pengene i indeksfond, men det får være grenser for hvor mye penger man kan sette i et asset og føle seg trygg. Har ca 50/50 egenkapital i bolig/aksjer.

4 Likes

Ja, de fleste velger å eie. Det har også vært lønnsomt historisk.
Men det skyldes bl.a rentefall fra 1980 til 2021.

Nå har renta snudd. I tillegg er vi belemret med politikere som :crazy_face:

3 Likes

Den beste grunnen til å eie, ikke leie er vel egentlig at da er det du selv som bestemmer når du vil flytte og prisen du betaler kan fryses (via fastrentelån). Noe som ikke fungerer hvis du leier. Da går prisen opp med inflasjonen. Og er det en ting man ikke vil vedde på, så er det at inflasjonen skal være rundt 0%. Den er stort sett mellom 0% og 4%.

3 Likes