Helt enig. Mange fordeler ved å eie. Men skattekommisjonen ser bare på “fordeler ved å eie”.
Det er feil.
Dokumentavgift, utgifter til megler ved salg, vedlikehold, eiendomsskatt etc har de tonet ned.
Helt enig. Mange fordeler ved å eie. Men skattekommisjonen ser bare på “fordeler ved å eie”.
Det er feil.
Dokumentavgift, utgifter til megler ved salg, vedlikehold, eiendomsskatt etc har de tonet ned.
Min forfader slo seg opp på Nesodden da alle skulle søke det gode liv i Amerika ved å kjøpe opp gårder i bytte mot billetter til Amerika. Noen som vil bytte utleieleiligheter på løkka mot Norwegian billetter til Sveits her?
Dersom du tenker på å kjøpe her bør du kanskje hoppe på nå.
Balearene vil forby mennesker som ikke bor der permanent, å kjøpe bolig eller andre eiendommer på den spanske øygruppen.
De lokale myndighetene har bedt den spanske regjeringen legge press på EU i saken, skriver The Guardian.
Utenlandske boligkjøpere har nemlig presset opp prisene på øygruppen, noe som fører til at mange lokale ikke har råd til å kjøpe hus der.
Det har igjen ført til det avisen beskriver som spøkelsesbyer.
Balearene består av øyene Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera, samt noen mindre øyer.
Målet er at prisene skal synke. God deal å kjøpe nå…
Er vel bedre å vente da?
Hvis du venter så får du ikke kjøpt. Da er det ulovlig. Kjøper du nå får du lov. Det er ikke alltid prisene går slik politikere ønsker seg.
Det forrige innlegget mitt gjaldt i leie vs eie diskusjonen i Norge. Hvis alternativet nå er høye leiepriser eller kjøpe et synkende boligmarked i Oslo, så ville jeg heller ha leid en litt lenger periode. Med mindre drømmeboligen dukket opp osv.
Men ja, enig i at en bør kjøpe i Balearene nå hvis en absolutt vil det. Men samtidig er det kanskje vanskeligere å selge etterpå i et mindre marked?
Det er vel en god del med mye kapital som har feriebolig der, jeg tror ikke de vil akseptere tildels store tap pga regler som bryter med EU-lovgivningen?
For folk som må ta stilling til eie vs leie i dag hjelper det lite at prisene har gått opp sammenlignet med 5 år siden.
Hvis tidshorisonten er 5 år ville heller ikke kjøpt eiendom i Oslo som investering - hvis det var det som var poenget ditt.
Nei, pointet var at prisene i Oslo ikke har falt. Bortsett fra på noen få valg av tidshorisont, og med endringene i lånevilkår som kom nå fra 1.1.2023 er det heller ikke forventet fall videre. Rentetoppen er ventet på 3%, og da forblir nok prisene rundt 80-90k per kvm framover. Men risikoen for videre fall er helt klart større enn før, det har bare ikke skjedd noe spesielt i Oslo enda.
Ser man til det meste utenfor Oslo derimot er det veldig individuelt for 2022 totalt sett:
Eiendom Norge er mer negative enn jeg er, men de har nok bedre oversikt:
Rentetopp forventet på 3%?
For Oslo er jeg mer positiv enn for 2 måneder siden. Tror fort vi havner på veldig close 0% på minus eller plussiden for 2023.
Nå er det bra fart i markedet igjen. Følger med i områdene, Løkka, Torshov og St.Hanshaugen og den ene blir solgt etter den andre nå til gode priser.
Så det var nok smart å kjøpe i fjerde kvartal 2022
Det smarte er vel å anse disse områdene som kanarifuglen i gruven, for så å kjøpe der fallet har vært størst til nå
Jeg tenker mer på vanlig salg/kjøp/boligbytte i de områdene jeg nevnte
Her er en som kan enkel matte og tar konsekvensen.
Finansavisen fredag.
Kan regjeringen matte ?
I et fallende marked, ja. I et annet marked, nei.