Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Helt enig. Mange fordeler ved å eie. Men skattekommisjonen ser bare på “fordeler ved å eie”.
Det er feil.

Dokumentavgift, utgifter til megler ved salg, vedlikehold, eiendomsskatt etc har de tonet ned.

2 Likes

Min forfader slo seg opp på Nesodden da alle skulle søke det gode liv i Amerika ved å kjøpe opp gårder i bytte mot billetter til Amerika. Noen som vil bytte utleieleiligheter på løkka mot Norwegian billetter til Sveits her? :smiley:

8 Likes

Dersom du tenker på å kjøpe her bør du kanskje hoppe på nå.

Vil forby utenlandske boligkjøpere

Balearene vil forby mennesker som ikke bor der permanent, å kjøpe bolig eller andre eiendommer på den spanske øygruppen.

De lokale myndighetene har bedt den spanske regjeringen legge press på EU i saken, skriver The Guardian.

Utenlandske boligkjøpere har nemlig presset opp prisene på øygruppen, noe som fører til at mange lokale ikke har råd til å kjøpe hus der.

Det har igjen ført til det avisen beskriver som spøkelsesbyer.

Balearene består av øyene Mallorca, Menorca, Ibiza og Formentera, samt noen mindre øyer.

5 Likes

Målet er at prisene skal synke. God deal å kjøpe nå…

2 Likes

Er vel bedre å vente da?

Hvis du venter så får du ikke kjøpt. Da er det ulovlig. Kjøper du nå får du lov. Det er ikke alltid prisene går slik politikere ønsker seg.

1 Like

Det forrige innlegget mitt gjaldt i leie vs eie diskusjonen i Norge. Hvis alternativet nå er høye leiepriser eller kjøpe et synkende boligmarked i Oslo, så ville jeg heller ha leid en litt lenger periode. Med mindre drømmeboligen dukket opp osv.

Men ja, enig i at en bør kjøpe i Balearene nå hvis en absolutt vil det. Men samtidig er det kanskje vanskeligere å selge etterpå i et mindre marked?

3 Likes

Det er vel en god del med mye kapital som har feriebolig der, jeg tror ikke de vil akseptere tildels store tap pga regler som bryter med EU-lovgivningen?

1 Like


Synkende boligmarked i Oslo? Prisstatistikk Oslo - Krogsveen

1 Like

For folk som må ta stilling til eie vs leie i dag hjelper det lite at prisene har gått opp sammenlignet med 5 år siden.

Hvis tidshorisonten er 5 år ville heller ikke kjøpt eiendom i Oslo som investering - hvis det var det som var poenget ditt.

Nei, pointet var at prisene i Oslo ikke har falt. Bortsett fra på noen få valg av tidshorisont, og med endringene i lånevilkår som kom nå fra 1.1.2023 er det heller ikke forventet fall videre. Rentetoppen er ventet på 3%, og da forblir nok prisene rundt 80-90k per kvm framover. Men risikoen for videre fall er helt klart større enn før, det har bare ikke skjedd noe spesielt i Oslo enda.

Ser man til det meste utenfor Oslo derimot er det veldig individuelt for 2022 totalt sett:

Eiendom Norge er mer negative enn jeg er, men de har nok bedre oversikt:

1 Like

Rentetopp forventet på 3%?

https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Rentemoter/2022/desember-2022/

For Oslo er jeg mer positiv enn for 2 måneder siden. Tror fort vi havner på veldig close 0% på minus eller plussiden for 2023.

3 Likes

Nå er det bra fart i markedet igjen. Følger med i områdene, Løkka, Torshov og St.Hanshaugen og den ene blir solgt etter den andre nå til gode priser.
Så det var nok smart å kjøpe i fjerde kvartal 2022

6 Likes

Det smarte er vel å anse disse områdene som kanarifuglen i gruven, for så å kjøpe der fallet har vært størst til nå

Jeg tenker mer på vanlig salg/kjøp/boligbytte i de områdene jeg nevnte

Her har vi hatt firmafest :grinning:

Noen som har BT og kan sende meg DM av saken?

Edit: takk, har fått DM :+1:

Her er en som kan enkel matte og tar konsekvensen.
Finansavisen fredag.
Kan regjeringen matte ?

bilde

11 Likes

I et fallende marked, ja. I et annet marked, nei.