Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Måtte lese den tre ganger før jeg forstod greia. Problemet her er at avkastningen er like lav som formueskatten, så rundt 1%. Det man burde gjøre da er vel å bytte til indeksfond. Det er elendig avkastning samme hva. :see_no_evil:

Litt rart å skatte før fellesutgifter? Så, 300k-60k-50% skatt = 120k, minus 115k formueskatt = 5k avkastning.

Funker ikke i et fallende marked. Prisene har dog steget 7% i året eller mer, noe som har gitt 700k/ året fram til i år.

5 Likes

Akkurat det jeg har gjort. Mindre arbeid, mindre vedlikeholdskostnader, mindre skatt til staten, og dyrere for leietagere (vanlige folk) :crazy_face:

3 Likes

Færre leieobjekter, billigere å kjøpe. Mao, flere vil ha kjøpt og tatt steget fra leie til eie. De som er igjen sitter i et presset marked.

… Jeg antar i hvert fall de som selger noe som ikke går an å tjene penger på i utleiemarkedet blir kjøpt av folk som vil bo der.

3 Likes

Det er som for barnehagemillionærene. Det de har tjent på er verdiøkning på eiendommene, ikke drift av barnehagene.
Men mange skjønner/tror at når renta har falt i 40år og snur oppover, da er den store verdistigningen bak oss.

3 Likes

Hvis målet er å få flere eiere eller eiere i Sveits, så er dette rett politikk. Man kunne jo egentlig argumentert for at formueskatten på bolig burde bort og kjøres som boligskatt i stedet. Så slipper man skatteflyktningene.

4 Likes

https://www.dn.no/eiendom/krisetall-for-utbyggere-mangler-kjopere-til-over-17000-nye-boliger/2-1-1392563

:rocket: Prisene kommer til å fyke opp her jeg bor i hvertfall! Er jo rekordlite hus for salg!

5 Likes

i Stavanger er det heller ikke mye ute

Vilken dag kommer statistiken ?

Spesielt mange førstegangs kjøpere i markedet nå. Og for de som bor på Haugalandet så kommer det snart av en haug med høyinntekts arbeidere til byen. 60 bare fra Equinor og mange flere etterhvert til Abel etc.

De billigste boligene har økt mest nå. Men tror alt av boliger stiger utover våren og sommeren.

2 Likes

Vente med å selge med andre ord?

Nei :rofl:. Prisene stiger når boligene blir solgt til høye priser. Når du leser statistikken i avisa kan markedet ha snudd igjen. Selg når markedet er hett og det er få boliger for salg. Kjøp når det er mange boliger for salg og full byggebonansa.

1 Like

Beste kjøpsanledning var i nov/ des. Kan nok dukke opp ok kjøpsanledninger på våren, muligens senhøsten

Har boligmarkedet blitt friskmeldt nå plutselig?

1 Like

Jobbas hårt med inflationen you know

Beste objektene går bra

Det vil de vel alltid gjøre

Er vel +3,0% og +0,0% sesongjustert (+2,7% og +0,2% for Oslo), så helt friskmeldt er det vel kanskje ikke enda, men…

Til sammenlikning var vel nedgangen i desember -0,9%, men sesongjustert +0,2%, så om vi skal pirke, så har vel nedkjølingen begynt nå :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Dyrt å selge selv og ofte er det en god grunn for at en selger ikke ønskerat en profesjonell megler skal håndtere salget.

Her sparte selger 100 000 på megler. Og måtte betale 7-800 000 i erstatning etterpå da det ene soverommet bare var tak og 4 vegger på en terrasse.


6 Likes