Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Nei, Januar var spesiell fordi vi fikk nye retningslinjer for utlån fra bankene. Man må nå tåle +3% på boliglånsrenten i stedet for +5% som det var i desember. Derfor går prisene opp, og mindre enn forventet.

2 Likes

Når man kjøper en bolig med utleiedel, er det noe regler på sånn ca hvor mye banken mener leien dekker av prisen. Altså hvor stor mye høyere pris kan man låne til en bolig med uteleiedel vs uten. Feks enebolig til 9,5 millioner med 3 roms uteleie del, som leies ut for ca 14k.

Min bank regner mnd leieinntekter x 10

Summen av det x 5 i økt lånemulighet

2 Likes

Snart under 500 enheter til salgs i Stavanger nå. Ca 80 eneboliger. Markedet flommer ikke akkurat over. Blir spennende å se hva dette gjør med prisene.

Jeg mener de tar utgangspunkt i leien og at den er utleid 10 mnd i året. Så legger de det oppå inntekta di før de beregner hvor mye du kan låne. Så om du sitter igjen med 50 000 netto etter kostnader og du tjener 500 000 så setter de inntekta di til 550 000 og beregner videre hvor mye du kan låne ut fra det og resten av retningslinjene.

1 Like

Vent til tvangsalgene kommer du, vanlig at først stopper salgene opp for ingen vil selge til underpris også kommer tvangsalgene.

1 Like

Sorry, så ikke at det gjaldt Stavanger, der blir det nok tight å høye priser ja, pga olje oppturen de neste årene.

Jepp, prosjektlederene i markedet her får kastet både 200 og 300 etter seg her om de vil bytte jobb. Er ikke bærekraftig det heller… Ståle Kyllingstad er jevnlig ute og formaner til edruelighet i operasjonssektoren fordi det går ut over lønnigene i service…

Er en del nye leiligheter i markedet, men bruktmarkedet for boliger er snart tomt.

1 Like

Det er min erfaring også, men det gir egentlig ikke mening av to årsaker:

  1. Leieinntekt på egen bolig er skattefritt, så burde sammenliknes med nettoinntekt, ikke brutto

  2. Dette er jo mer eller mindre ren disponibel inntekt som kan brukes til å betjene lån, og dermed burde ikke 5x være relevant begrensning på denne inntekten (antar at bare 20% av inntekten er disponibel til rentebetaling ved 4% rente)

I praksis har utleiedel i vår bolig dekket både renter og felleskostnader i perioden renten var lav, kun de siste månedene vi har måttet betale for å bo.

1 Like

Det var leieinntektens nettoinntekt jeg tenkte på. Ikke skatt, men andre kostnader som økt forsikringskostnad, økte kommunale avgifter og renovasjon, høyere vannforbruk etc.

1 Like

Helt enig, men den nettoinntekten behandles tilsvarende som brutto lønnsinntekt når man bruker 5x-regelen på summen :nerd_face:

1 Like

Leieinntekten er ikke uavhengig av risikoen banken tar når den gir deg lån til boligen. Boligverdien, og indirekte også belåningsgraden på boligen, og leieintekten din vil være korrelert. Lønna di er vanligvis ikke korrelert på samme måte. Inntekt fra leie i egen bolig er derfor ikke 1-for-1 like de-riskende for lånet som inntekt fra lønn.

Banken min tok ikke hensyn til leieinntektene vi ville få når vi kjøpte.

Så jeg tror det er litt ulik praksis i de ulike bankene.

1 Like

Banken benytter 10x månedsleie som inntektsgrunnlag for året. Det må foreligge leiekontrakt ved låneopptak skal inntekten bli med i beregningen. Det holder ikke med en anslag fra megler eller forrige eiers kontrakt.

3 Likes

Det holder i vår bank :wink:

2 Likes

Det er oppussingsobjekt i et gammelt trehus på Sagene som gjelder. Budrunde pågår nå. Nesten 9 mill nå. 170 stk på visning

3 Likes

Underpriset så det holder. . Bør selges for 11.

1 Like

11 ??

1 Like

11mill for en leilighet på 80m2 i et gammelt trehus på Sagene? :exploding_head:

1 Like

Og 18 av kvm er opp en trapp på et loft…men sjarmerende.
Tror folks sans for det gamle og originale tar helt av nå
Kommer det en ny Lamborghini eller ny Ferrari er det ingen som bryr seg, men en gammel og original av disse bilene…det elsker folk

3 Likes