Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Fasit til nå: 4,5% på de to første månedene. Skal litt til for at vi får negativ boligprisutvikling i år.

4 Likes

Så lenge markedet har få boliger ser man vel ikke den virkelige prisendringen? Bare hva hele etterspørselssiden gir for de få som ligger ute når de må kjempe om disse?

1 Like

Hvor ligger disse kommunale leilighetene?

Jo det gjør man, den er virkelig uavhengig av volum eller tilbud.

1 Like

Interessant, håper du har rett :slight_smile: Jeg får testet markedet selv til sommeren, så avventer champisen til leiligheten er solgt.

Så lenge det bygges lite og ferdigstilles lite, vil jo mange unngå å selge fordi man må ta nytt lån med 4-5% rente.

Da blir man kanskje bare boende istedenfor, og de få som selger og kjøper holder prisen oppe frem til andre tilbud-/etterspørselsfaktorer gjør seg gjeldende?

1 Like

Slik er det jo alltid.


Både februar og året som helhet er preget av høy boligomsetning.

I forrige måned ble det solgt 6.637 boliger i Norge. Det er 7,2 prosent flere enn samme måned i 2022.

For året som helhet er det så langt i år solgt 16,4 prosent flere boliger enn i fjor – totalt 13.624 boliger.

4 Likes

Dette er jo egentlig ganske utrolig, og helt motsatt av hva jeg ville trodd om markedet basert på rentene

2 Likes

Kanskje ikke så utrolig om man tenker over det? I fjor kicket nye regler mtp selgers ansvar og mange har nok holdt tilbake og fikset opp i boligene sine slik at det ikke skal backfire. Samtidig med høyere renter så må de svake selge og de sterkere står klar til å kjøpe?

Rentene er ikke alt. Spesielt ikke når man øker fra et så lavt nivå. Uansett vil nybygging påvirke. Kjøper man ikke ny bolig så har man heller ikke noe å selge. Hvert år rives det mange boliger. Færre boliger er nok ombygget da kostnadene var så høye de to siste årene. Ombygging gir ofte flere soverom og hindrer flytting. 70 000 ukrainske flyktninger. Høye leiepriser gjør det enda gunstigere å eie egen bolig.

1 Like

Vil du si det er god timing for å bytte to små leiligheter til en stor i Oslo mot sommeren?
Virker for meg som at det er tilfellet, men samtidig kan jeg ikke se for meg å få så veldig stor prisøkning på min fra 2018 til i dag. Men får vente og se. Megler sa ca. 10% økning var noe jeg kunne forvente.

Jeg vet ikke. Er det en bolig du skal bo i? Eller vil du selge utleieboliger? Jeg kjenner ikke markedet i Oslo. Har sett at mindre leiligheter øker mye i pris der borte. Det er jo flere kostnader med å eie to. Jeg ville heller bodd i en stor leilighet enn å bo i en mindre og leie ut en annen.

Det blir mindre pensjonsutbetalinger med færre pensjonister. Men flere levertransplatasjoner da.

Skal ut av Oslomarkedet ilø 2023 for å bygge hus på bygda. 100% valgfri timing på exiten, ingenting som binder oss og ingen dato vi må flytte. 4-roms på 100m2+ i Nydalen/Sandaker.

Får panikk av de mørke utsiktene (rentehevingene), vurderer derfor å selge rett etter påske.

Hva anbefaler folket?

Kan ikke si på markedet generelt, men jeg har i hvert fall tenkt å kjøpe noe tilsvarende sammen med kjæresten i juli/august/september. Vent til da, så blir det billigere for meg :stuck_out_tongue_winking_eye: Hehe neida. Ville dog vært litt restriktiv på hva man godtar. Er fortsatt muligheter for å få i gang budrunder man blir fornøyd med. Verdt å vente et par-tre uker hvis første runde ikke er helt som håpet tror jeg, men her er det nok folk med mer kompetanse som bør svare.

1 Like

Ingen konkret anbefaling fra min side, men jeg tror at det er vel så viktig å ta hensyn til hva dere føler som å forsøke å time markedet. Timing av markedet er det jo ingen som har fasit på uansett.

Når du skriver (selv om det sikkert er overdrevet… :slight_smile:) at du får panikk av rentehevingene, så sier det jo noe om at du ikke trives med usikkerheten fremover. Uavhengig av økonomisk resultat så tilsier det at du/dere vil oppnå noe positivt ved å få en avklaring gjennom et raskt salg. Området Nydalen/Sandaker mener jeg dessuten er relativt sett forutsigbart i den forstand at man til en hver tid har ganske god oversikt over prisene her og nå. Det innebærer større trygghet mht hva du får ved evt salg nå.

Premissene deres (selge stor Oslo-leilighet og flytte til bygda ila 2023) tilsier for min del også økonomisk sett liten nedside ved raskt salg. Jeg antar jo dere sitter med god gevinst, større enn på bygda, hvis dere har eid i Oslo i noen år, men kommer det et boligfall fremover så faller normalt Oslo brattest/raskest (Jeg hadde leilighet i samme område i mange år. Da markedet fikk en knekk i 2017, falt verdien på min leilighet nærmere 20% på tre-fire måneder…).

Oppsiden ved å vente med salget må jo, gitt premissene dine, evt ligge i muligheten for oppsving i Oslo sammenliknet med bygda det nærmeste halve året. Personlig sliter jeg litt med å se at det skal skje med tanke på at ytterligere rentehevinger synes gitt. Kanskje faller ikke boligmarkedet på den tiden, kanskje stiger det litt til og med, men du/dere har ikke særlig stor oppside uten at Oslo stiger ganske mye mer enn bygda.

Så spørsmålet blir kanskje om det oppsidepotensialet er verdt å sitte i et halvt år med usikkerhet for, eller om det er like greit å cashe inn og dra til bygda med en gevinst som sikkert gir en uproblematisk økonomi fremover :slight_smile:

2 Likes

Ser få grunner til å vente. Kommer fort 1% til i renteøkning ila. året er jeg redd. Lykke til med salget!

1 Like

Var med i budrunde på hus i går, ga oss på 600’ over takst, gikk for 4850’ til slutt, takst 3900’ :+1:bra teknisk men ikke noe spes ellers så måtte gjøre en del kosmetisk

7 Likes

Bor like ved og det er helt stille her på nettene. Bodd her i 3,5 år.

1 Like

Selvfølgelig bare vås det denne @Corky skriver om at det er problemer med bråk fra kommunale leiligheter i det området.
Tvert i mot høy trivselsfaktor og svært populært å bo på Sagene.

Men denne ble ikke solgt første visningsrunde. Vinduer og balkong vendt feil vei(solen forsvinner veldig tidlig) hovedsoverom ut mot 20 bussen og på soverom nr 2 er vaskemaskinen.
Men kul beliggenhet rett ut på livet og flott rom det store