Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvis du gir litt effort finner du fort ut hvor de kommunale boligene er.
Btw, sagene er den bydelen i Oslo med flest kommunale boliger.

Ca. 3% av boligene i Oslo er kommunale, og boligene er spredt ut over hele byen. Vet ikke om det er mer eller mindre enn det andre kommuner har, men det er nå en gang sånn at kommunene er forpliktet etter lov til å skaffe husrom til de som trenger det, og ikke er i stand til å gjøre det selv.

Personlig mener jeg det er veldig dårlig butikk for kommunen å eie boligene, men på den andre side så skaper det ekstra trygghet og forutsigbarhet for de som bor der.

Leser på FA at Obos melder om 70% nedgang i nyboligsalget i år. Blir ikke billigere bruktboliger og lavere leiepriser av dette.

1 Like

Selvaag har faktisk gått litt opp i takt med de nyhetene. Hva kan grunnen være? Sto i mot til og med her om dagen da alt raste.

Nå er de jo ned snaut 30% på et år, så det forklarer kanskje noe, men om jeg skulle gjette så er det nok en del som ser på sannsynligheten for en rentereduksjon som en trigger for iverksettelse av planlagte byggeprosjekter etter den nødvendige andelen av forhåndssalg.

Noen her som vet hvor nøye skatteetaten følger med når det kommer til bolig salg og reglen om 12 måneder innen 24 måneder angående skattefritt?

Vet ikke, men de kan gå til år tilbake i tid hvis de finner noe feil.

1 Like

Det jeg har hørt er at dette er noe de følger godt med på siden det ofte er snakk om mye penger.
Og skatteetaten har mulighet til å sjekke så og si alt for å finne ut dette.

1 Like

Ingen oppfordring fra min side altså, men hvem vet om du bor der om du har hatt adresse der, brukt vann og strøm osv om ingen har vært på inspeksjon hos deg?

Ganske utrolig tid vi lever i. Er aldri nok til å dekke opp for disse politikerene som styrer landet

1 Like

Snart på tide å ta etter franskmennene hvis de prøver seg på det der

1 Like

Ja nå får sofaen en pause. Ut å banke noen koddær

Ble kuppet for 7,6
Med garasje blir det 450’ til
Bra kjøp?
Obos forkjøpsretten fortsatt gjelder med frist i morgen

Veldig kul beliggenhet
Men selve leiligheten er ganske standard nybygg, litt mer takhøyde enn de verste

Ganske ville priser i Oslo enda. Lurer på hvordan vanlige lønnsmottakere har råd til dette?

1 Like

Med 4 mill i egenkapital blir det ca 12-13000 pr mnd Per person hvis det er par. Er det altfor mye ?

Jeg kommer fra en plass der eiendommene med slike priser er hus med strandlinje.

4 Likes

Enig at det er syke priser, men mange kan regne det greit hjem. Men det fordrer jo egenkapital og god lønn

Rundt 2/3 av Norges befolkning eier egen bolig. Kommer ikke til å skje at et politisk parti som sitter ved rattet tørr å røre ved denne følelsen av velstand i befolkningen. Så lenge eiendom stiger låner vi mer og bruker mer som igjen skaper arbeidsplasser og flyt av nye penger i samfunnet. På noen måter kan det se ut som en god utvikling, men i det lange løp vil det kun gjøre de rike rikere. Eller det vil gjøre de som låner mest rikere. Hvor billige var ikke en leilighet i Oslo for 15år siden. Denne følelsen kommer bare til å eskalere ettervert som fiat mister verdi. Eiendom er ikke noe man skal ha 6-12mnd perspektiv på, men 6-12år eller lenger. Lurer du på VG sier om prisene om 4 mnd så sett pengene i krypto.

4 Likes

Det var da et lite representativt valg av intervjuobjekt:
image
image

Syns jo ikke 7000 i mnd i renter og avdrag for to personer hørtes så galt ut for et rekkehus.
Dog er de studenter og lærling, men hadde jo vært dyrere å leie.

14 Likes

Studenter med 2 mill i egenkapital? :crazy_face:

5 Likes