Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

I tillegg til renter og avdrag på 7000 kr kommer alt av kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, strøm, etc.

Men de bør være glade for at de bor i Stavanger og ikke i Oslo. For den kjøpesummen hadde de her knapt fått en studioleilighet på 17 kvadrat.
Det interessante fremover er hvor flinke bankene egentlig har vært til å stressteste utlånene sine, og vært klare på at kundene må tåle en renteoppgang på 4-5 prosentpoeng fra bunnen.

3 Likes

Ja, virkelig synd på disse! :joy:

4 Likes

De kjøpte jo nesten hele boligen da :stuck_out_tongue: Bare en brøkdel som er lån.

Her er det nærmere 17k/mnd for lån + felleskostnader med bare 2,2mill i lån og 300k fellesgjeld.

Når man ser på eierskiftehistorikken på finn (hva er denne boligen solgt for tidligere). Vet noen om de summene der er inkl. eller eks. fellesgjeld? Og hvis det er eks. er det noen måte jeg kan finne ut av hva fellesgjelden var på det tidspunktet? @Morti Har kanskje peiling?

Jeg kan kanskje finne det ut. Men da må jeg ha en adresse. Tror ikke du vil finne det ut uten å gå gjennom årsregnskap.

denne Eierskiftehistorikk for Hammergata 1 | FINN eiendom

Dette var 3 etasje som ble solgt i 2014. 57 kvm.

Prisantydning 2 650 000,-
Fellesgjeld 559 000,-
Totalpris 3 209 000,-

3 etasje solgt i 2012. 45 kvm.
Prisantydning 1 950 000,-
Fellesgjeld 445 918,-
Totalpris 2 395 918,-

4 etasje 2022 58 kvm

126 000 kr i fellesgjeld

  1. etasje 2021 58 kvm

419 047 kr i fellesgjeld.

4 Likes

Hmm, hva med 2. etg som ble solgt i 2019? Det er den jeg vurderer.

Noen har betalt ned på gjelden og noen har ikke så er vanskelig å si. Man kan bare se på totalprisen. Sammenligne den.

Her er den i 2 etasje som ble solgt i 2019

2 Likes

Der ja, takk!

Sinnsyk pris for noe som var lite pent og såpass lite.

Synes du det var så lite pent? Imo er det over gjennomsnittlig standard, og kvm prisen på Sagene er jo rundt 100k

Her er 2017 annonsen hentet fra Virdi.no:

Totalpris for H0204:

2 Likes

Var sikkert mest stylingen/innredningen jeg reagerte på. Er helt ok, og hvis det er over gjennomsnittlig standard, så sier det mye om gjennomsnittet.

Nok en måned med boligprisfall i USA. Tall kom i dag (case shiller).
Boligmarkedet er spesielt. De som eier bolig ønsker prisoppgang. De som ikke eier bolig vil inn.
Jeg tror boligmarkedet er spesielt utsatt for bobler fordi det er umulig å shorte boliger. Man må delta i bobla hvis man vil eie.
Krakk er derfor sjeldne men voldsomme.

1 Like

Men du kan shorte gjelda og mye annet.

Ways to short the housing market

There are a few different ways that you can short the housing market, these include:

  1. Shorting REITs
  2. Shorting ETFs
  3. Going long on inverse ETFs
  4. Shorting stocks
1 Like

Spenn sikkerhetsbeltene :slight_smile:

1 Like

Ouch, bear signal

2 Likes

Utbyggerne har tråkket på bremsen, så logikken er rimelig logisk, men forutsetter at renten kommer ned igjen.

2 Likes

Tror bare forutsetter at rentetoppen er nær. Ordentlig ned er ikke ikke snakk om på en stund