Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvis man ser på boligprisene i 2008/9, så var nedgangen på max 13,9% og bunnen ble nådd på noe sånt som 3-4 kvartaler. Situasjonen i 1987-1992 var noe helt annet.

Det står jo en haug av OBOS leiligheter tomme, kommer ikke rente ned, har ikke folk råd til å kjøpe dyrere boliger, samme hvor få det er av dem. Da blir det å bo lengere hjemme eller flytte hjem og den slags.

1 Like

Det er en grunn til at jeg skrev:

Burde være relativt sett bull for bruktboliger.

Tror boligprisene presses oppover selv med dagens rentenivå. Det ligger vel an til marginal reallønnsvekst, og pressede leiepriser gjør det også mer attraktivt med kjøp både for å eie og for utleie.

Obos har forskjellige modeller, hvor leie for eie er en. Leieprisene stiger også, og folk må bo der de skal jobbe.

Blir spennende å se tilbake på den tåden om noen år. Er det dyrt i Oslo nå? Skal jeg spektakulære er vi ca 20-30% opp om tre år

1 Like

Hva tror du går best neste 3 år,- bolig eller børs?

Ser ikke helt at de er sammenlignbare på den måten du spør, men kan gi et svar på den måten du vil høre det.

Eiendom er en “trygg” plassering av verdi. Når du skriver børs regner jeg med at du mener indeks fond. Det bør gi høyere avkastning gitt høyere risiko.

Se på M2. Bare ikke sitt med cash i lengre periode, da vil du tape.

2 Likes

Er virkelig eiendom tryggere enn børs (indeksfond) ?
Ja, vi kan bo i eiendom og ikke i aksjer. Men hvor skapes verdiene?
Med verdiskaping i bedriftene får vi råd til å bo i hus, men vi får ikke verdiskaping til å bygge bedrifter av å bo i hus.
Dessuten er transaksjonskostnadene og vedlikeholdsutgiftene mye høyere for hus.
Jeg tror derfor børs er tryggest og gir best avkastning.
Å bo er en kostnad (forbruk).

1 Like

Ser jo nå hvorfor jeg ikke skulle svart, men du må skille på boligen din og eiendom som en investering.

Investering og store of value er ikke det samme

2 Likes

On the long run så er kanskje indeks bedre (idk, mange parametre), men vanskelig å låne 2-5 ganger årsinntekt for å investere i indeksfond…Bankene går med på hvis du låner til bolig

9 Likes

For boliger jeg kjøpte mellom 1992 og 2000 så er årlig snitt på avkastning på egenkapital p.t. mellom 12,3 og 20,3 %. Det er kun basert på verdiøkning, og inkluderer ikke leieinntekter.

4 Likes

Verdiskapning skjer også i stor grad der folk bor. Det er her enslige, par, og familier legger grunnlaget for sin deltagelse i samfunn og arbeidsliv.

2 Likes

Noen som vet det? Hvis jeg har en sekundær bolig som er skattepliktig ved salg, men jeg bytter denne boligen i en annen bolig eller hytte med en annen privat person. Vil det da utløse skatt

Bytte regnes som realisasjon.

1 Like

Australia has the second-highest level of housing market risk among the world’s developed economies, after Canada. It is followed by Luxembourg, Norway, Sweden, and the Netherlands.

2 Likes

Hatt besøk av 3 meglere denne uken for å få prisvurdering av en 2-roms på ca. 42 m2 i Gamle Oslo som skal selges. Første etakst fra den ene sier 4,4. Det er 3-400k mer enn jeg ville forventet for et år siden basert på omsetning av tilsvarende den gangen.

Tenker det er de høyere leieprisene og færre tilgjengelig boliger som presser markedet oppover nå.

3 Likes

Gitt inflasjonen i Norge pluss kronesvekkelsen må vel boligprisene minimum opp et tosifret antall prosent i året fremover for at det ikke skal være enorm realprisnedgang?

Et spørsmål: Hva får Skatteetaten til å sette så skyhøye anslag i likningsverdien? For meg anslås det forsmuesverdi à 5.1MNOK for en leilighet som neppe er verdt mer enn 4.4 basert på sist solgte i sameiet. Er det noe man burde klage på?

3 Likes