Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, det bør du klage på. Jeg tror du kan bruke prisen fra tilsvarende leilighet som underlag. Eventuelt be megler om etakst. Neon tar betalt for dette, men andre ser det som en mulighet til å knytte kontakt til den dagen du skal selge.

6 Likes

Snitt fra omliggende legges til grunn. Du trenger ikke klage, du kan bare redusere verdi basert på f.eks. omsetning av tilsvarende i sameiet som du nevner. E-takst fra megler er også en mulighet, eller noe så enkelt som siste omsetninger fra SOL Eiendom, eller 1881 som jeg brukte sist jeg endret.

Du har ingenting å tape, så lykke til!

Ps. du kan endre dette i ettertid, lenge etter at “fristen” går ut.

1 Like

God tid å vente?

1 Like

Smart, skal ta kontakt med meglere fra de to siste salgene av andre 2-roms.

1 Like

Jeg ser at boligprisene steg med 0,7 % i Oslo og 1,1 % i Stavanger. I den sesongjusterte tabellen er det oppgitt at boligprisene steg 1,0 % i Oslo, mens de steg 0,2% i Stavanger.

Betyr dette at sesongvariasjonene er lokalt tilpasset?

2 Likes

Hvordan er rentene i Norge målt mot sammenlignbare land? Hvordan er økonomien?

Rentene i Norge er lavere og økonomien sterkere.

For meg, så tenker jeg at renten er årsaken til den svake kronen, sammen med en politikk som ikke gjør det særlig attraktivt for utenlandsk kapital. Dvs lite forutsigbart.

Mange økonomer spår nå en styringsrente på 4 prosent allerede tidlig høst, som betyr en boliglånsrente på rundt 5,5 prosent i god tid før juleferien. I mars lå det an til at styringsrenten ikke skulle høyere enn 3,5 prosent.

Dette er jo et stort skjær i sjøen, renteutgiftene vil siden bunnen ca ha tredoblet seg, evt doblet hvis man ser opp mot pre-covid tallene. Med masse flytende boliglånsrente i Norge, så smeller det hardt.

3 Likes

Har en bolig i Oslo. I et års perspektiv, burde jeg selge og sette pengene i rentefond eller beholde og leie ut? (fordel for meg med leieinntekter, og fordel med gjeld siden jeg har formue). Nedsiden er potensielt fall i markedet. Leieinntekter potensielt 24k i måneden før skatt

Selv i lille Haugesund begynner det og dra seg til, hvor prisene stort sett har stått stille i mange år.

«Selv om boliglånsrentene øker og folk generelt har fått mindre å rutte med, ser ikke det ut til å påvirke boligprisene på Haugalandet. Snarere tvert imot.

Knudsen venter nemlig en videre oppgang på fire prosent i år.

– Haugesund og Karmøy vil trolig ha en betydelig bedre prisutvikling enn landsgjennomsnittet i år. Arbeidsledigheten er lav, og det er mange i jobb. Regionen løftes av oppgang i energisektoren og god utvikling i maritim sektor. Det vil løfte sysselsettingen og bidra til at arbeidsledigheten holder seg lav.

Sjeføkonom Kyrre Knudsen minner om at boligprisene i Haugesund og Karmøy kommer fra et ganske lavt nivå. Mens prisene ellers i landet har økt med nær 60 prosent de siste ti årene, kan vi her på Haugalandet bare vise til 30 prosent økning.

Kanskje er det dette gapet vi er i gang med å ta igjen nå?

– Det er få boliger for salg i Haugesund og Karmøy – og regionen er det området i landet med færrest boliger i markedet. Etterspørselen vil derfor trolig være god for de boligene som er i markedet. Det er faktisk aldri tidligere blitt målt så få boliger for salg i markedet som i første kvartal, forteller Knudsen.

Bygges mindre

Sjeføkonomen poengterer at de mange rentehoppene skulle tilsi at prisveksten skulle avta eller falle. Når det motsatte har skjedd, har han noen forklaringer på det;

– En viktig årsak er at norsk økonomi har holdt seg bra. Vi har et godt arbeidsmarkedet med høy sysselsetting og lav arbeidsledighet. Folk har trygge jobber og investerer fortsatt i bolig. Endringen i Utlånsforskriften ved nyttår gjør at flere kan låne mer enn de gjorde tidligere. Dette har også støttet boligmarkedet, mener Kyrre M. Knudsen i SpareBank 1 SR-Bank.

På landsbasis ser vi også at antall nye boligprosjekter faller ganske dramatisk.

– Flere steder er det grunn til å være bekymret over at det ikke bygges nok boliger.»

2 Likes

Det avhenger av flere ting. Jeg så også på dette for en tid tilbake, men endte på at risikoen var for høy for inntekten.
Det kommer skatt på leieinntekt og avhengig av om du har en annen bolig som du kanskje skal bo i når du leier ut så vil boligen i Oslo bli sett på som sekundærbolig med en formuesverdi nær markedsverdi.
Så kommer risikoen om du skal leie ut i kun ett år? Om det blir flere så må du huske at om du ikke bor i leiligheten to av de tre siste år så må du skatte av gevinsten etter salg. Og utleie kun ett år…da får du neppe de mest stabile og seriøse leietakerne, og det kan bli en del slitasje på leiligheten i den tiden.
Så det er flere ting som spiller inn her.

4 Likes

Du må bo i boligen minst 12 måneder iløpet 24 måneder for å selge skattefritt

1 Like

Usikker på hva du mener med fordel med leieinntekter, og gjeld siden du har formue? Tenker du på faste månedlige inntekter fra kapitalen?

Når du leier ut blir boligen din en sekundærbolig, og f.o.m. inneværende år får du ingen rabatt på formuesverdien, ergo ingen gjeldsreduksjon for verdien knyttet til boligen. Renteutgifter får du uansett fradrag for uavhengig om du har leieinntekter.

24k i leieinntekter vil vel tilsi en boligverdi på rundt 6 mill? Hva sitter du igjen med netto etter felleskost, slitasje, renteutgifter osv. opp mot egenkapital? Lønnsomhet ved videre utleie vil i stor grad være knyttet opp mot verdistigning, og den er ikke lett å spå på kort sikt.

Om du vil “låse” egenkapitalen etter et salg, med 3 mnd varsel, men ubegrenset antall uttak, så får du i dag 4,25% (3 mnd Nibor + 0,35 %) på Grønt Innskudd i Grong Sparebank på siste oversikt.

2 Likes

Takk for svar. Jeg tenker på gjeldsfordelen ved at formueskatten blir redusert med 30-40 000 så lenge jeg har lån på dette huset.

Dessverre, gjelden (tilordnet gjeld som det kalles) fordeles på dine ulike formuesverdier, og siden det ikke lenger er verdsettelsesrabatt på formuesverdien av sekundærboliger så får du heller ikke redusert formueskatten for verdien av lånet som tilordnes boligen.

Alternativ A: la oss si 1 million eiendel i et hus. Gjeld på 300 000.
Alternativ B: 1 million i rentefond

Mener du at jeg får like mye formueskatt i begge alternativene?

Ja!

A: 1 million formuesandel i en sekundærbolig gir deg null reduksjon i formuesverdien.

B: 1 million formuesandel i et rentefond gir deg også null reduksjon i formuesverdien.

Har du derimot 1 million plassert i et aksjefond så vil du for 2023 få 20% reduksjon i formuesverdien, altså 200k, som gir 2k kr i redusert formueskatt.

Har du et kombinasjonsfond bestående av aksje og renter får du rabatt forholdsvis til andelen som er investert i aksjer.

Alle skattemessige intensiver for å investere i bolig for utleie er fjernet, og det man har igjen er potensiell verdistigning på boligen etter gearing av egenkapital.

3 Likes

Men jeg har jo gjeld og dette reduserer jo formuen? Jeg vet at formuesverdien av en sekundærbolig er 100%. Det er gjelden jeg har på boligen jeg sikter til.

Uaktuelt å sette pengene i aksjefond, altfor stor risiko (mye større enn boligmarkedet) mtp at pengene antagelig skal brukes til ny bolig om 1-3 år

1 Like

Et eksempel: du har 1 mill og låner 1 mill, kjøper en leilighet som vi for eksemplets skyld sier har en formuesverdi på 2 millioner.

Du får null verdsettelsesrabatt siden det er en sekundærbolig, og netto formuesverdi er da 2 mil, og med fradrag for 1 mill i lån så må du betale formueskatt på 1 mill. Akkurat det samme som du ville blitt beskattet for om du hadde hatt egenkapitalen på 1 mill på konto i banken.

3 Likes

Ja, herregud selvfølgelig, nå føler jeg meg helt idiot her.

4 Likes