Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det har du ingen grunn til; idioter spør nemlig ikke.

23 Likes

Husk også på store transaksjonskostnader ved kjøp/salg av eiendom.
Dokumentavgift, megler, fotograf, takst, annonsering. Blir også større vedlikeholdskostnader (slitasje) ved utleie. Pluss at det medfører arbeid.
Med dagens regler har jeg konkludert med at indeksfond er bedre enn (5+) leiligheter, for da er skatten enda høyere enn ved 1-4 leiligheter.

2 Likes

Hva tror folk om energieffektivisering av bolig som kanskje kommer?

Jeg ønsker i en slik sammenheng momsfritak for byggevarer som isolasjon, vinduer og dører, ordning for skattefradrag for utgifter til håndverkere slik som svenskene har, støtte fra Enova for varmepumper, og gjerne billige grønne lån fra staten.

Helst hadde jeg sett at en stor aktør som staten ved f.eks. Enova hadde gjort avtaler for massive innkjøp av varmepumper som private installatører kunne konkurrert om å installere.

I sum skal investeringene betale seg selv gjennom reduserte kostnader til oppvarming. Får man til noe slikt så tror jeg de aller fleste vil være positive.

Først og fremst er jo dette forslaget fra EU ment å være for de land som måtte ha sin oppvarming fra “skitne energi kilder”. Jeg kan ikke forstå helt hva godt det skal gjøre for Norge som allerede har ren energi.
Så har vi nå en energi krise i Norge skapt av politikerene selv. Vi må spare strøm så vi kan sende ut mer strøm. Blir helt paff hvordan dette har blitt en realitet.

6 Likes

Dette forslaget retter seg ikke i hovedsak mot å redusere skitne energikilder slik jeg oppfatter det, men om energieffektivisering slik at man kan bruke energien til å bidra inn mot grønne løsninger, i stedet for å fyre for kråka i dårlig isolerte hus.

Norge vil ha behov for mye mer energi fremover for å elektrifisere transport på land og til havs. Da er den enkleste og billigste måten å gjøre dette på ved å senke strømforbruket i bygninger ved hjelp av f.eks. etterisolering og varmepumper.

1 Like

Ville ikke kjøpt bolig med energimerke sub D.

1 Like

Ikke mye å velge mellom da. 85 prosent av boligmassen i Norge er vel det

2 Likes

FINN nå:

4 Likes

Mye nyboliger som ikke blir solgt :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, det er ikke enkelt for boligprodusentene nå😅

1 Like

Sjekket en av boligene nå, rekkehus fra 1991, og det har energimerke C etter innstalering av varmepumpe for mange år siden. Når sant skal sies så vet jeg ikke om den fortsatt virker, men det sier litt om hvor lett det er å oppnå krav om D.

Når vi bikker 2030 så vil det uansett være naturlig å tenke at vinduer kanskje skal byttes lenge før 2040-2050, og da får man et godt løft ift. energimerking og eventuelle krav energieffektivisering.

3 Likes

Interessant artikkel ang boligprisene https://www.dn.no/innlegg/boligprisene/boligbygging/boligmarkedet/det-enkleste-er-at-vi-lar-boligprisene-stige/2-1-1450511

…med interessant mener jeg at hele fokuset står på byggekostnader, som om det var problemet. Problemet er jo tomtepriser. I byene koster små leiligheter på 35kvm ca 3,5mill, eller 100k pr kvm. Men på landet kan man fortsatt kjøpe helt ny 3-roms på 65kvm for 2,5mill = 38K pr kvm.

Hvis man ser bort fra tomt så koster et flott innflytningsklart TEK17 minihus på 45kvm 1,85mill ferdig heiset på tomt. Det er 41K pr kvm + tomt, vann/avløp og strømtilkobling.

Ser ut som problemet er å få enda flere offentlige arbeidsplasser ut på landet og forenkle reguleringsprosessene i kommunene?

7 Likes

Gjør det enklere å bygge der folk vil bo, gjør det mer attraktivt å bo der det er enkelt å bygge.

2 Likes

Stadig nye reguleringer og krav øker byggekostnadene dramatisk. Vi må bygge det som trengs og i høyden.

4 Likes

Helt enig.
Mye bedre å bygge i høyden enn å fortette og å ta mer natur.
Jeg ville heller bodd i 10de etasje med terrasse og luft rundt enn 1ste etasje med utsyn rett inn i naboens vindu.

8 Likes

Det ser man jo mye av i Oslo spesielt, i høyden. Mange strøk der eneboliger dominerer som blir kjøpt opp til fordel for leiligheter i høyden. Syns det er litt trist jeg da.
Tar bort mye av sjarmen i disse strøkene

2 Likes

Begynner å nærme seg milliarden nå…

4 Likes

Hvis det er vanlige folk som kjøper dette, -omg de er så fckd om boligmarkedet kollapser. Fanget i en sånn leilighet resten av livet, usj.

6 Likes

Heldigvis for dem er det nok krona som vil kollapse gjennom hyperinflasjon.

3 Likes