Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Problemet med slike høye bygg er at de store deler av året lager utrolig mye skygge. Fint å bo i. Kjipt å være nabo med. Fungerer bedre for land nær ekvator. Det er også rimelig kjipt å bo i de nederste etasjene. I kombinasjon med næring er det jo bedre.

Har bodd i terasseblokk i skrånende terreng. Det fungerer egentlig fint. Vet at det er bygget endel slikt i feks Holmenkollen som er ok.

4 Likes

Ift. utsikten så funker bare helt til nabobygget blir 10 etasjer. Men er ellers helt enig i at vi bør se oppover.

2 Likes

https://www.thestreet.com/technology/elon-musk-warns-homeowners-about-the-value-of-their-homes

1 Like

Om de som på død og liv skal bo midt i smørøyet så får de akseptere å titte inn i en murvegg, det er så gjevt uansett :slightly_smiling_face:

3 Likes

Hva tror dere om å binde renta på 4,5% i 5/10 år nå?

Jeg tror rentene er lave igjen innen 2-3 år.

7 Likes

Det trodde man sikkert også back in the days da rentene steg og steg og kom opp på 15% til slutt :grinning:
Hvis man er komfortabel med dagens nivå synes jeg det virker som et godt tilbud å kunne binde renta på samme som nå i 5/10 år

3 Likes

Jeg betaler rett og slett ned lånet ganske aggressivt. Har 2m igjen på 8 millioners bolig, og betaler ned 300 tusen per år. Hadde jeg mer lån og ikke mulighet til å betale ned så fort ville jeg vurdert å binde deler av lånet.

5 Likes

Hvis du tror rentene skal være høyere i 10 år, så er det jo no brainer, men jeg ville ikke gjort det for min egen del:)

1 Like

Ja hadde man bare visst…

1 Like

Man kan jo fint dele opp i forskjellige bindingstider i forhold til hvor utsatt man er for høye renter. Over tid lønner det seg med flytende rente.

2 Likes

Hvis renta sakte, men sikkert skal opp neste 10 årene er 4,5% fastrente et kupp

1 Like

Det som er litt kult med høyhus er at du blander befolkningen ganske bra, gitt at de er høye nok. De rikeste bor på toppen, de fattigste nederst. Så møtes de på bakkenivå og i møter om sameiet osv. på dugnad o.l. Så er det de rikeste som betaler for mest av bygget, og de fattigste får mulighet til å bo sentralt. :slight_smile: Tenker det er bedre enn sånn det nå, hvor man bare har 3 etasjer og alle er for de rike.

5 Likes

I usa har de iblant en regel om at en viss mengde av leilighetene skal være «affordable housing». Da har de rike kommet på den geniale løsningen å gi disse leiligheten en egen inngang/trappeoppgang så de slipper å treffe på dem i hverdagen :rofl:

De som bor i affordable housing er heller ikke akkurat fattige, men øvre middelklasse, bare litt dyrt i stedet for ekstremt dyrt.

3 Likes

I Oslo er nok befolkningen delt på bydeler og ikke på blokker. Om man da ser bort fra kommunale boliger som nå blir mer spredt rundt om i byen.
Slik vil det trolig fortsatt være. Vi som er oppvokst i Oslo øst. vil helst ikke til Oslo vest - og vise versa. Det har å gjøre med røtter, kulturell tilhørighet og ikke minst nettverk.

4 Likes

Den viktigste driveren for økte/reduserte renter er demografi/befolkningsvekst. (Min mening selvsagt, ingen fasit)

I mitt hode vil vedvarende lave fødselstall i Norge siste tiåret manifestere seg i lav mengde mennesker i boligkjøpsalder de neste årene. Det burde gi strukturelt lavere renter. Jokeren er fortsatt innvandring i mine øyne.

7 Likes

Ja, men det er jo fordi det er små hus nå. Hadde man hatt høyhus ville kulturen vært annerledes. Fortsatt ville det vært forskjeller, bare mindre stedsbestemt.

1 Like

Mulig du har rett. Dessuten er det jo glidende overganger mellom øst og vest, i sær langs Akerselva. I tillegg bidro den urbane, hippe bølgen at boligene på Kampen, Grünerløkka og Gamlebyen nå ligger i det øvre prissjiktet.
Men tror ikke du får noen flyttestrøm fra øst til sokkeletasjene i høyhusene på Skøyen, eller rikmannsreise fra vest til villaområdene i Groruddalen.
Selv byrådsleder Raymond Johansen nøyde seg met et par urbane år ved Bislett før han trakk opp igjen til sitt gamle dalføre.

Selv om våre myndigheter vil redusere forskjellene mellom bydelene, og helst ha blanda drops overalt, kan det av og til bli galt for både fattig og rik.
Tror ikke det alltid er så topp å sitte som flyktning i en kommunal bolig på Vinderen med høy Jaguar-faktor utenfor vinduet.

3 Likes

Jeg benyttet anledningen og bandt renta på 3,95 da de lange rentene dippet ned i februar. Statistisk sett må jeg forvente å tape på det rent økonomisk, sammenliknet med flytende, men jeg tror ikke det blir et stort tap i tilfelle. Klarer ikke å se for meg en snarlig ny runde med nullrenter når det nå virker som de fleste har konkludert med at det var for drøyt under pandemien.

Uansett er hovedargumentet for fastrente for min del ikke å tjene på det, men å slippe å tenke på det. Jeg har tatt stort lån ifm huskjøp, men med 3,95 har jeg likevel en svært komfortabel økonomi. Rente på +7 hadde begynt å bli kjedelig og i en tid der ingen synes å skjønne hva som skjer i markedene, gidder jeg ikke ha den usikkerheten i bakhodet når jeg isteden enkelt kan “betale” den bort med et bet som tross alt også har potensiell oppside :slight_smile:

7 Likes

Mulig smart å binde renta nå, men uansett tøft gjort.

Bandt selv halvparten av studielånet i sin tid på 3.ett eller annet tror jeg. Lønte seg ikke, den gikk videre ned. Var ikke mer gjennomtenkt enn at en kollega sa hun hadde bundet den, hun mente det var lurt basert på en artikkel i DinSide el så da gjorde jeg det også :crazy_face:.

At folk gikk for fastpris på strømavtaler før prisene gikk til værs viser jo at folk av og til klarer å time slike ting veldig bra.

Har et lite lån nå, men tror også det kan være lurt å binde renta nå. Tror dessverre også vi skal opp.

8 Likes