Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jeg bandt strømprisen for et år på 90 øre i november 2021. Måneden etter var prisen 120 øre. Etter det tror jeg ikke man fikk bundet…

Mao, jeg gjorde det etter at prisen hadde begynt å gå opp. Tror det ikke er av de dummeste taktikken for strøm og rente. Krever at man følger med. Kunne fått bundet renten på 2% (opp fra 1,69%) eller fått fastpris på strøm til 50 øre (opp fra 35 øre).

1 Like

Utfordringen med å binde boligrenta i vanlige banker er at man må treffe rentebanen bedre enn markedet. Det krever en stor porsjon av flaks, for “ingen” er så dyktig. Moren til en kompis bandt renta, mener det var 8% i 10 år; ikke lenge siden avtalen gikk ut. Kjenner jeg blir trist som faen.

Har selv tre ganger bundet renten på noen husbanklån for 5 år av gangen. Kom godt ut av det begge gangene, så var nok litt heldig, men den store fordelen med husbanklån er at de ligger på etterskudd med rentehevingen, og du har snaut tre ukers frist til å bestemme deg.

Du har mao. mulighet til å sikre deg fastrente der til priser som er lavere enn de som markedet priser inn ved plutselige endringer.

https://www.husbanken.no/rente/

6 Likes

Jeg snakket om dette over, og det er at det er når den lange renten har snudd opp at man burde binde. Det virker jo dumt å binde når den akkurat har vært lavere, men hvis man ser på rentebaner er det logisk. Vanskelig å huske til neste gang :see_no_evil:

2 Likes

Renteutgiftene har tredoblet seg og vel så det siden pandemien.

Har den vanlige mann / kvinne i gata penger til og betjene noe høyere rente nå som alt annet stiger ?

6 Likes

Hva gjør den svake kronekursen for boligprisene?
Har man verdi vil jo disse verdiene holde seg kontra å synke med valutaen…
Hvordan kan man se dette iforhold til boligprisene?

1 Like

Et enda mer interessant spørsmål for de som klarer det er om man skal putte penger i fond i nærmeste fremtid eller betale raskere ned på lån?

2 Likes

Avhengig av belåningsgrad, framtidig lønnsutsikter, utgifter ++++

Med en effektiv rente på 5% får du 3.9% avkastning på å betale ned boliglånet.
Vil du være eksponert mot potensiell oppside i fond vs sikre din bunnlinje i hverdagen.

Personlig ville jeg ha betalt ned til 50/60% belåning på huset før jeg vurderte fond i dagens klima.

11 Likes

Tenker du her hva man da potensielt sitter med i fond? Differanse på ca 3.9% gitt avkastning på rundt 9%?

Nei. Det er rentefradraget.

7 Likes

Kjæresten sitter i budrunde nå på en leilighet hun skal selge på østkanten i Oslo, ser ut til at det er stor etterspørsel fortsatt. Hittil 100k over takst. :slight_smile:

5 Likes

Noen som har statistikk på bolig - leilighet i 7-15 mill sjiktet i sentrale Oslo 70-140 kvm - Torshov/Sagene?
Vurderer kjøpe større bolig - men sitter litt på gjerdet ifht. å kjøpe seg opp i størrelse på nåværende tidspunkt.

Større boliger faller vel potensielt også mer i tøffe tider. Men behøver data på hvorvidt dette har skjedd. Ser ellers kvm pris på ATH igjen i området. Men vil tro omsetning av brukte boliger har fått seg en smell og at tallene således kan være misvisende?

På økonominyhetene i går spekuleres det i nybolig verdi på opp mot 130-150.000 kvm ila. noen år fra sentrale bolig investor/fond - og stadig økning i boligprisene i Oslo primært pga. ratio av utbygning.

Tanker omkring, rente, oppgradering i slike tider og data på omsetningstid og solgte boliger mottas med stor takk.

Anbefaler siste podcast-episode av Boligbobla :slight_smile:

1 Like

Anders Langtind i DN onsdag :

Det er i dag flere aktører som driver utleie i stor og mellomstor skala. Mange av disse selskapene har vært eid av samme familie i generasjoner. Mange av disse eierne opplever nå at de taper penger – mye penger, hver måned på å leie ut boliger – hvordan kan det ha seg?

Jeg solgte nylig en boliggård med litt over 40 toromsleiligheter i Oslo:

  • De årlige leieinntektene var fem millioner kroner. Overskuddet måtte eier ta til utbytte for å dekke formuesskatten.
  • Etter betaling av utbytteskatt (som nylig ble satt opp) satt eier igjen med 1,4 millioner kroner for å dekke formuesskatten på hele 1,9 millioner kroner.

Kan det virkelig være slik at man taper en halv million kroner i året på å leie ut nesten førti leiligheter?

Ja, med dagens skattetrykk blir det dessverre fasiten.

Konsekvensen av dagens skattetrykk på utleieboliger vil være at tusenvis, kanskje titusenvis, av utleieboliger vil forsvinne fra markedet i løpet av de kommende årene og bli solgt, en etter en. Nyboligsalget og produksjonen har stoppet helt opp.

Selvfølgelig vil ikke alle utleieboliger vil bli solgt, men for de som skal fortsette å leie ut boliger må de ha dekket den ekstreme økningen i sine eierkostnader – som igjen blir flyttet over på leietageren. Bortfallet av et betydelig antall utleieboliger samtidig som de totale eierkostnadene bare fortsetter å øke, vil trolig føre til økte leiepriser på mellom 40 til 60 prosent i løpet av de neste årene.

Nå er det virkelig vanlige folks tur!

Kanskje det bare finnes to mulige løsninger på problemet?

Vi kan selge alle utleieboligene i Norge til utenlandske eiendomsselskap. Utenlandske eiere betaler hverken formuesskatt eller særlig med utbytteskatt til Norge. For dem vil det være lønnsomt å drive med utleie i Norge.

Den andre løsningen har mange norske eiendomsbesittere allerede valgt. De har flyttet til Sveits.
—-

Det er virkelig geniale folk noen av dere har valgt inn :sneezing_face:

17 Likes

Eiendomsbaroner er ikke akkurat folk man ønsker å skjerme vel? De har hatt det skatte gunstig i evige år, og for det meste er det bare arvinger. Derimot har arbeidene kapital blit skattet mest. Syntes eiendom og de med mange eiendommer burde skattes mye mer.

3 Likes

Hvis du skatter monsterkapitalistblodsugerbaronene enda mer så får man på magisk vis rimeligere utleieboliger.

Prisen på leie av bolig, eller kjøp av bolig har vel mest med regulering å gjøre. Jo dyrere og vanskeligere det er å få bygget noe, jo dyrere det er å kjøpe/leie bolig.

2 Likes

Skjermingsfradraget er på 1,7% for 2022 og 1,72% for 2023. Formueskatten er på 1,1%. Formuesverdien er altså 1,9m*(100/1,1)= 172mnok. Man kan ta ut 1,72% av dette skattefritt, så 2,97mnok. Så må man betale 1,9m formueskatt og sitter igjen med 1,07mnok.

Jeg vil ikke påstå at 1 MNOK avkastning på 172mnok formue er bra avkastning, men så ser boligprisutviklingen slik ut over tid (leilighet markert i gult)
image

Så lenge formueskatten er lavere enn skjermingsfradraget, så kan man ta ut nok utbytte til å betale formueskatten uten å ha betalt utbytteskatt.

7 Likes

Eller man kan selge hele dritten nå som verdiene er høye.
Det har jeg gjort.
Hvor skal vanlige folk som ønsker midlertidig bolig bo?

Slik raserer regjeringen næring etter næring. (Barnehager, pleiehjem osv)

5 Likes

Det er tilbud/etterspørsel. Gjør du det dyrere å eie en sekundærleielighet, så må denne kostnaden hentes inn et sted.

1 Like

La oss si eie/leie markedet er 80/20 nå og det blir så dårlig avkastning på utleie at 25% av utleie blir gjort om til eie. Du har da 85/15. Du har da konvertert noen fra leie til eie. Det er balanse i antallet som trenger å leie.

Hvis Norge samtidig har netto innvandring og det ikke blir bygget boliger, så fører det til at prisene på både utleie og eie av boliger blir dyrere.