Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Dette viser jo hvor skjevt det faller ut nå, mens denne gjengen kan cashe inn trolig skattefri gevinst. En lav skatt (15%) for alle uavhengig av hva gevinsten kom fra ville løst dette. Ja staten ville tape noe på skatt på aksjer, men tjent det igjen på lavere skattefradrag på renter og mer fra boligsalg.

Dette burde komme samtidig som at det ble en rettferdig formueskatt uavhengig av om du kjøpte bolig, aksjer eller plasserte på sparekonto.

Er jo for så vidt enig i det. Men det må jo bli en gradvis og langsiktig overgang eventuelt.

1 Like

Ja det er jo konsekvensen av sentraliseringen de siste åra. nedleggelser av skoler/sykehus/post og banker med åra. Ikke rart at alle flytter til sentrale strøk og driver prisene opp.Det er finns en smertegrense.Og da synes jeg det samtidig er sterkt urimeligt å ha de strenge lover/reguleringer på gårdseiendommer både når det gjelder salg og andre nye endringer på eiendommen.

Hvis dette var hovedboligen deres, og de nå skal kjøpe en ny hovedbolig, så er vel den skattefrie “gevinsten” egentlig på 0kr. Jeg ser ikke noe problem med at kjøp/salg av primærbolig gjøres skattefritt. Selv dokumentavgiften på 2,5% synes jeg ikke hører noe sted hjemme.

Når det kommer til sekundærboliger, så er vel dagens regler relativt greie? (Dvs du skatter som ved aksjesalg?).

Da er jeg heller for at de fjerne rentefradraget på lån (med sikkerhet i bolig?). Det blir for dumt at hvis du må flytte fra f.eks Stavanger til Trondheim etter å ha bodd i Stavanger i 15 år må betale en million til staten for gleden av å flytte fordi det ikke finnes jobber til deg i Stavanger.

2 Likes

Hvis du måler mot en som har vært i leiemarkedet så er det jo en gevinst, men jeg er enig i hovedpoenget at det er dumt å straffe den som ønsker å flytte for eksempel pga jobbmarkedet. Det er en parallell til dagens fondmarked der mange er låst inn i dyre pseudo indeks fond, men velger å beholde et dårlig fond for å slippe unna skatten, dette hemmer fri konkurranse og optimal disponering av resursene. Så jeg er enig i at dette er en viktig innvendig mot å skattlegge gevinst ved boligsalg.

Det er jo noen muligheter å komme rundt dette, f.eks ved å kunne utsette skatten dersom du kjøper ny bolig for samme eller høyere sum (evt en del av skatten dersom du kjøper billigere), og da først betale skatten når du realiserer og ikke kjøper nytt (f.eks ved arv).

Et alternativ som jeg personlig liker er å helt ta bort skatt på gevinst og heller øke skatten på formue, men dette har noen andre uheldige sider som f.eks grundere må selge seg ned i selskapet de har startet for å betale skatt eller at noen som har en verdifull eiendom i arv kan bli tvunget å selge fordi skatten er for dyr.

En veldig lav skatt på gevinst og en OK skatt på formue som ikke forfordeler den som plasserer pengene i boligmarkedet spesielt kan derfor være et godt kompromiss.

Jeg har faktisk nå kikket på hvilke løsninger jeg må ta den dagen jeg ikke får forpaktet bort jorda mi. Jeg har finni ut at gressballer er det billigste. Da trenger jeg kun klipper og ballemaskin. Min største drøm ville vært å leve av gården men det er fysisk umulig. Bønda fortjener virkelig alt de kan få. Det er ikke mange åra siden en gjennomsnittlig bonde tjente 50kr i timen. Folk er spydige som fy angående maskinpark osv men i dag er jo alt leaset. Og det blir bare færre og færre gårder. At vi produserer under 50% av maten vi spiser er en tragedie. Hva gjør vi den dagen en global katastrofe, krig eller lignende inntreffer?
Ikke får jeg tatt ut tømmer heller, folk bygger jo bare med hurtigvoksende drittvirke av dårligste kvalitet. På alle gårder gror også alt igjen da det er nåda etterspørsel etter ved, nå skal man jo bo i hermetisk lukkede hus hvor innemiljø går på helsa løs, men vedovn er alle pliktig til å ha. Men husene er så tette at man sjelden får fyra.

Heldigvis for min del er “låven”/driftsbygningen fra 70 tallet i leca med støpt såle og dekke. Samt at den er bygget uten tilskudd. De er faen ikke snaue med å blande seg inn om man prøver å tenke nytt. Gammern søkte om støtte så man kunne kjøre både hjullaster og lastebil inn oppe. Men kravet var trebygning med korntørke. Det bjelkelaget han ble skissert for å kunne takle det han ville var uaktuelt så han dreit i hele greia. Jeg skal som sagt ha store deler av underetasjen til bilpleie og nettbutikk. Satser på å gå klar om de kommer på inspeksjon.

Har et bruk 300 meter unna som fortløpende faller ned og fra hverandre. Jeg har planer om å sluke all jorda i det sekundet han einstøingen går i grava.

5 Likes

Spiser villfisk fra havet i stedet for å eksportere den. :wink:

Må jo være noe helt annen kvalitet på tømmer tatt fra 5-600moh og saktevoksende furuskog. Det gjelder bare å få samme “merkevare” på den som på “sibirsk lerk” eller hva man nå skal bygge med nå.

[quote=“Hakon, post:592, topic:265”]
Bønda fortjener virkelig alt de kan få. Det er ikke mange åra siden en gjennomsnittlig bonde tjente 50kr i timen.[/quote]
Jeg liker meg godt på fjellet og merker utrolig forskjell på de områdene som fortsatt har sau som beiter og de som er overlatt til naturen. Har møtt en utvidet familie på sauesanking og jeg skjønner jo at dette kan umulig være verdt det i kroner og øre. Det er nok mye som blir holdt i hevd av helt andre grunner en å tjene penger, og glad er jeg for det! Respekt.

7 Likes

Sånn nok ot fra meg

Ikke imponert

2 Likes
3 Likes

OBOS forbyr salg av kontraktsposisjoner.
Tipper dette fører til større press på nybygg hos gjenværende utbyggere http://e24.no/privat/boligmarkedet/obos-tar-grep-for-aa-hindre-boligspekulasjon/23793496

Ikke alle som har troen nå.

4 Likes

I oslo… vel og merke :wink:

Leiemarkedet i Oslo…

The Stig har noen tanker rundt boligmarkdet boble og krakk

http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/09/Stig-Myrseth-om-krakk-boligpriser-og-vill-spekulasjon

Trykk på Like hvis du er megler, jeg vil gjerne stille deg noen få spørsmål :slight_smile:

1 Like

Du har fått PM, @Morti :slight_smile:

Jeg har nylig fått tilbake konsulentjobben i oljebransjen, så vi kommer til å selge huset vårt i Oslo i løpet av neste år, og flytte tilbake til Stavanger. Er det lurt å legge ut huset for salg tidlig feks november. Eller bør vi vente til april/mai med å selge huset? (Vi flytter på sommeren) Det gamle huset i Stavanger er leid ut så vi slipper å kjøpe noe denne gangen. Håper på en liten gevinst på huset i Oslo…

9 Likes

Gratulerer! Godt å høre at det er noe bedring i jobbmarkedet i Stavanger.

Det er vel bare desember som ikke er en god måned å selge i. Vent hvis du spekulerer i videre oppgang, ellers selg nå.

6 Likes

Anbefaler deg å vente til tidligst mai/juni. Ville også vurdert å beholde denne boligen i et par år til siden det ligger an til videre 10% per år.

1 Like

Prisveksten kan avta fort hvis Øystein Olsen snakker opp de lange rentene…

Prisprognoser tilsier at du bør vente med å selge, samtidig så er det et veldig godt marked å selge i nå.
Har du fått en verdivurdering fra megler?

1 Like