Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hehe, høres ut som tidenes antiklimaks ja😅
Satser på at båten vår er litt mer sjødyktig, og at vi ihvertfall kommer oss til Strømstad først!

1 Like

Høres også ut som en partner eksamen :grinning_face_with_smiling_eyes:

7 Likes

Jeg er virkelig i tvil om hva jeg bør gjøre nå med min sekundærbolig. Har lyst til å selge selv om det realiseres en del gevinst. Snakket med megler han mente jeg burde droppe tilstandsrapport og boligselgerforsikring da det er leietakere selv som vil kjøpe boligen. De har bodd der nå siste 21 månedene og dermed mente han selv at de kjenner boligen bedre enn meg som ikke har bodd der siste 6 årene… Hva tenker dere rundt hva megler sier?

4 Likes

Er det ikke bare en billig forsikring å gjøre det?
20k i det store bildet er ikke mye OM noe skulle skje…

Sant nok, men sett at hvis det skulle skje noe så har jo leietakere lite å komme med da dem selv har disponert boligen i lengre tid. Vil tro de har gjort seg ganske kjent med eventuelle feil da leietaker selv er takstmann og byggmester

4 Likes

Dette hadde hvert fall aldri jeg tatt sjansen på.
Bli enig om pris, drop megler og kjøp forsikringene. Så har du ditt på det tørre.

4 Likes

Hmm, husk at avhengig av plassering osv. er markedet brennhett mange steder. Kanskje verdt å kjøre visning+annonse? Med mindre du får takst og er fornøyd med det? Mye som går over nå.

2 Likes

Enn så lenge har vi en negativ realrente. Så lenge du klarer å betjene lånet ser jeg ingen grunn å selge. Hvor skal du ellers plassere pengene? Mulig jeg husker litt feil, men mener dagens rente i USA tilsvarer ca 16% på 80 tallet. Belåningsgraden verden har idag gjør at det skal mye mindre til før det svir for økonomien. Det kommer til å snu, om det går 6,12,18 mnd er ikke lett å spå, men med så lite utbygging som skjer i Norge nå kommer vendingen til å bli brutal. Alle skal treffe bunn, men det er ingen som kommer til å få med seg at toget er gått når solen kommer. Da skal alle på visning samtidig igjen å budrunde er i gang. Få så mye du klarer avdragsfritt å la inflasjonen betale lånet ditt😎

Lå oss si de neste 30 årene blir som de siste 30 årene.

3 Likes

Er det hot, hmmm jeg vet ikke. Det begynner virkelig å svi rundt om. Oslo og ellers de store byene er litt skånet takket være lav kronekurs?
Det er snakk om litt over prisantydning, men igjen så sparer jeg litt meglerkostnader.

Jeg tenker å sitte litt klar mot hyttemarkedet.
Jeg klarer fint å betjene lånet idag, men kan si det sånn at boligen befinner seg i Kragerø og her får man ikke allverdens i leiepris. Tjener mer på å selge å sette pengene på høyrentekonto.
Salgssum er 3.3 mill og får kun 10 tusen i leieinntekt. Etter alt er trekt sitter jeg igjen med 6700 kr

Glemte forresten å ta med usikkerheten rundt energieffektivisering EU skal drepe deg økonomisk med

Husk fallende rente siden 1992 da, ikke like gøy med stigende. Med den kronekursen vi har nå så får vi kanskje netto utvandring, i det minste ikke like høy netto innvandring, hva med levealder, begynner det å bli utflating, har vært økende levealder siste 30 år, vipps så har vi bygget for mye. Hvem vet, rimelig mye høyere risk nå enn tidligere hvert fall. Kredit og forbruksgjeld en helt annen liga siste par årene også. Det skal betales tilbake. Føler vi har vært på en eufori fest, nachspielet er snart over, vi må bare skvise det siste ut av sitronen også får vi ta den sure bakrusen i morgen, gi det noen dager/år, og så er vi klar for en ny fest igjen:)

2 Likes

At festen ikke kommer til å vare evig tror jeg vi alle er enige om, men at det skjer de neste 30 årene tror jeg ikke. 2009 ble løst med å trykke mer å sette ned rentene. Vi får se om hvordan de løsere det denne gangen. Hadde ikke blitt overrasket om det samme skjer. Om alt krasjer å YouTube domsday gutta får rett så har alt gått til helvete uansett. Så hvorfor ikke bare satse, da vi vet at den vestlige økonomien snart står på et bristepunkt. Aldri i livet at sentralbankene velger å dra dette så langt at korthuset raser. De vil at det nesten skal rase å der er vi nesten nå. Når fast renten er lavere enn flytende mener jeg det er tidlig tegn på hva som kommer, selv om ingen vet. Når renten til slutt begynner å gå ned over dammen kan Norges bank senke skuldrene litt å kronen få litt fred. Spekulantene priser inn mellom 0,5-1% kutt fra FED ved årsslutt. Mye meninger og synsing der ute så tar alt med en klype salt.
Kjøpt når alle tror ragnarok kommer å selg når folk uten erfaring slutter i jobbene sine for å begynne med utvikling av eiendom.

Regjeringen tar dette med knusende ro. De mener vi ikke er bundet på samme måten da vi kun er medlem av EØS. Da Norge går hovedsakelig på elektrisitet er vår situasjon annerledes. De kravene som kom i 2012 implementerte vi i 2022 så ting tar tid. Dette er ikke mine ord, men kommenterer fra regjeringen. Tror det ligger noe i det, selv om jeg leser kravene fra EU som ufravikelig. Mye ord og meninger om denne saken så vet ikke hva men skal tro.

Uansett så skal det ikke mye til å løfte de fleste boliger i Norge mange klasser bare ved montering av en luft til luft varmepumpe og desentralisert ventilasjon. Billig og utrolig effektivt

2 Likes

Ja, kan godt være de løser det som i 2009 med å sette ned renten og kjører på med trykking, men da må først krisen komme da, en krise som får ned inflasjonen, de setter ikke ned renten før den er under kontroll. Jeg skrev ikke noe om doomsday og alt går til helvete. Jeg skrev det er mye høyere risiko nå i boligmarkedet, grunnet renten er på vei oppover og ikke fallende som den har vært siden 1992, så ikke helt sammenlignbart, også tror jeg ikke det er veldig attraktivt å bo i Norge for tiden så mange flytter ut, og kanskje ikke like mange flytter inn. Og levealder får fort en utflating. Så vi har kanskje ikke behov for så mange boliger som predikert. Jeg tror ikke på noe krakk i boligmarkedet, men jeg tror det skal korrigeres kraftig, hvor man skal gjøre av penga da? Tja… Kan jo være greit å ha litt cash i bakhånd da:) men for all del, kan godt være himmelferden fortsetter, men risikoen har økt.

Mente ikke at du var det var en YouTuber, refererte til folk som lever av å spre frykt, fud, clickbait. Tror nok du har rett i fra flytting i noe grad. Kjenner ikke til hvor stor andel av befolkingen i Norge som kjøper bolig som ikke er norske statsborger. Er du dansk å sitter med litt cash vil det være en deilig investering å kjøpe noen leiligheter i Oslo slik krona er nå derimot. Personlig snakker jeg kun om eiendom som er sentrumsnært i de store byene. Distriktene kan nok slite lenge. Å sitte med cash å kjøpe på bunn er ingen dum ide, problemet er bare at det snur før du rekker å kjøpe. Eiendom gir avkastning på sikt. Det å treffe markedet på top og bunn med utgiftene som ligger i et kjøp og salg har jeg ikke noen tro på. Mye mulig du får rett i at det kommer en knekk, men mye mulig det ikke gjør det. Ville heller kjøpt alene på visning nå å blitt med en liten tur ned, enn å kjøpe med 100 andre på budlisten

1 Like

https://www.numbeo.com/cost-of-living/region_prices_by_city?itemId=100&region=150

1 Like

Må vel være noe feil med statistikken når Trondheim står oppført med samme kvadratmeterpris som Oslo?

1 Like

@Morti Noen anelse om status i markedet nå i juli? Er det sånn “dødt” i markedet i fellesferien? Skal på en visning som er arrangert privat i morgen fordi megler ikke svarte på telefon, men eieren svarte, så får vi sjå. :slight_smile: Håper å kunne få den for 500-700k under takst siden ingen har vist interesse.

Prisene går kanskje ned med 1-2% i juli.

3 Likes