Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Om du skal kjøpe noe til under «takst» som du kaller det må du hente ut indeksprisen på eiendomsverdi. Gjør en vurdering på evt utbedringer som er gjort siden selger kjøpte. Hva prisantydningen på finn er bare hva megler mener den er verdt i markedet

2 Likes

På 20 år har jeg aldri solgt en bolig 700 000 under prisantydning. Hvor mange prosent er det? @Martins

2 Likes

Opererer ikke du i et litt annet marked? I Oslo-området er dette slett ikke uvanlig, særlig om vi snakker enebolig i f.eks Oslo vest eller Bærum.

Edit: mener for eksempel jeg så en enebolig på Høvik som nettopp var publisert på nytt til 1M mindre enn første gang.

Om den koster 20 mill + så er det sikkert mulig, men ellers enig. Sjeldent under 10-12 mill går så mye under.

Jo det var derfor jeg spurte hvor mange prosent det var. Det er eiendommer til 20 mill her og nå. Men før måtte du ha noe mer enn et hus for å få de summene. Akkurat nå ligger det en “vanlig” enebolig for salg for 22 mill ca.

1 Like

Snakk om en leilighet som har ligget ute i lang tid nå som ligger vegg i vegg med en stor kommunal utbygging neste 5-8 år, og nå er annonsen gått ut/trukket. 3. etasje som ligger et stykke over snittet for området i kvm-pris over siste år. Standarden er forholdsvis høy, med stor oppussing i 2017 og pris på 9,5M ca. inkl. omkostninger. Den ble kjøpt i 2020 for 8,2M og det er ikke gjort utbedringer etter det. Vi tenker 8,5-8,7M. Jeg synes ikke det høres for ille ut mtp. markedet nå, spesielt pga. usikkerheten mtp. at det skal bygges mye rett inntil tomten i lang tid framover som kommer til å fjerne en del utsikt og bråke mye, samt har litt risiko for at planen endres og at tomten kanskje(lite trolig da) trekkes inn i planen.

Ser også at tilsvarende leiligheter rundt er solgt til betydelig lavere kvm-pris.

3 Likes

Da er det verdt å prøve. Men hva gjør du hvis de avslår? Hva er taktikken?

Etter det du skriver skjønner jeg ikke hvorfor du vil ha den :sweat_smile:

4 Likes

En av de jeg tror man kan få billig nå pga midlertidige omstendigheter. Et forsøk på å øke EK uten for mye pes.

Nye regler for tekniske krav/søknadskrav for mikrohus:

https://boligsøknad.no/bolig/nye-regler-for-mikrohus-som-bolig-1-juli-2023/

1 Like

Hold oss gjerne oppdatert - ble det boligkjøp?

1 Like

Denne var bra om utleiemarkedet.

4 Likes

Hei, er det noen som har betraktninger om boligmarkedet på Jessheim som de kan dele? Vurderer å kjøpe en 2-roms til utleie, nær sentrum. Har mellom 5-10 år horisont. Har lite kjennskap til markedet, og har akkurat begynt å følge med.

Er det en forventning om prisstigning de neste tre årene? Ser det er mye nybygg og prosjekter på finn…

Det som tiltrekker meg Jessheim er nærhet til Gardermoen+tog med rimelig tid til Oslo (så tenker det mulig å få leid ut ganske greit).

Alle betraktninger mottas varmt, det er mitt første boligkjøp.

Hvis dette er ditt første boligkjøp, hvorfor kjøpe til utleie og ikke noe eget? Bor du “gratis”?

1 Like

Dette er vel kanskje det vanskeligste å spå akkurat nå mtp rentene som har inntrett og er på vei.

Jeg eier 4 leiligheter på Jessheim, leilighetene på Saga har vært topp investering for meg. Tjent milionen da leiligheten har stått ferdig. Men hvis jeg hadde hatt mer penger hadde jeg kanskje kjøpt nybygg på Jessheim Park.

Brukt ville jeg kjøpt denne:

Salg av kontrakt. Opp 250 000: https://finn.no/291334053

En lik kontrakt ble solgt tidligere til høyere pris.

Denne er enkel å leie ut. Men markedet er ikke like hot om dagen ifølge meglere jeg snakker med på Jessheim, både salg/kjøp og utleie.

Hvis du tenker 5-10 år så er alle de kjøpene over rimelig bra kjøp.

Lykke til :slight_smile:

4 Likes

Jeg bor nærmest gratis via jobb, og har anledning til å gjøre det de neste 5 årene.

4 Likes

Takk for alle svar sålangt!

1 Like

Ahhhh, du er politiker :wink:

11 Likes

Like a Boss!