Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det eneste som gir deg svar er din egen kalkyle rundt investert kapital opp mot netto leieinntekter.

Det er vel ikke det eneste. Historisk sett har det vært mest å tjene i verdistigning. Jeg synes det er vanskelig å vite hva man burde kjøpe, så andres synspunkter hjelper.

For eks: hvis man har en million i egenkapital - burde man kjøpe en 2-roms til 2.8 millioner på jessheim - eller en 2-3 roms på Lillestrøm mellom 3.8-4,3 mill.

Man får enklere nedbetalt et lite lån på 1.8 som gjør det enklere å kjøpe (utleie)leilighet nr 2. Kjøper man dog en dyrere på Lillestrøm er det kanskje mer sannsynlig med verdistigning, og gjerne mer siden totalsummen er høyere. Og kanskje enda litt mer i leieinntekt / avdrag per måned. Inflasjon betyr jo mer i positiv forstand på et stort lån vs et lite. Så… blir mye å vurdere😅

Personlig heller jeg mot en litt rimeligere, og kanskje ta serielån og en plan om kjøpe en til leilighet innen 2-3 år. Burde være ganske greit å betale ned et lån med leieinntekter og veldig lave egne boutgifter som jeg er heldig og har.

Ble solgt for 1,1 mill over prisantydning slutten av forrige uke

Lurepris :sunglasses:

3 Likes

Jepp, 6,3 mill for 76 kvm, med 10 kvm sørvendt balkong, parkeringsplass under tak og do separat fra bad. På idylliske kampen. 1,1 mill over takst er likevel under 100 000 per kvadratmeter som er Ca snittpris i Oslo.

6 Likes

Tja mye som er ukurant
Flere mikro vinduer med utsikt rett i mur
Og rett ut fra terrassen er det også rett i annen bygningsmasse
Og innsyn

3 Likes

Folk sliter allerede med å håndtere rentene ved 4% hvordan skal de klare 6% :cold_face:

https://www.dn.no/makrookonomi/styringsrenten/norges-bank/kjersti-haugland/markedet-venter-hoyere-rentetopp-forventninger-om-storre-steg/2-1-1493217

2 Likes

Fastrenteavtalen min sparer meg allerede for 7500kr/mnd, rentefradrag medregnet :grin:

5 Likes

Heh, har en kompis med 1,69% fastrente, har selv 4,8%, så betaler rundt 70-80k mer enn jeg hadde gjort hvis jeg hadde hatt fastrenten han klarte å få :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvor lenge varer avtalen? :slightly_smiling_face:

Hva tenker dere om å makse boliglånsmuligheten nå? Føles veldig risky, og er på vei til å gjøre det om en times tid :S

1 Like

Min største (økonomiske) blunder var at jeg opprinnelig trodde at fastrentelån måtte innløses ved bytte av bolig… og ikke gadd sjekke… :confounded: Hadde jeg sjekket hadde det gjenstått 7år med ca 1,9% rente nå. Har isteden 4,0.

@Elektrum 4,5 år til. Gjenstår å se om det økonomisk sett går i pluss :slight_smile:

4 Likes

Jeg tenker at det ikke trenger å være noe større problem å makse boliglånet nå enn før/ellers. Din betjeningsevne/sikkerhetsmargin er nesten alt som betyr noe uansett, så vanskelig å vurdere for andre. Tipper du har regnet godt på den :slight_smile:

Ja, det er “problemet”. Skal selge igjen om 3-4 år, så hva som skjer i det korte bildet blir veldig relevant. Å miste EK til et boligkrakk hadde vært forferdelig kjipt. Eventuell en tur opp til 9,7% rente hadde knukket budsjettet. 8,5% ville potensielt gjort bil vanskelig, men tålbart. Liker uansett ikke å gjøre en dårlig deal da.

1 Like

Fikk du kursgevinsten i det minste ved innløsning?

Det der hørtes ut som en soleklar dealbreaker spør du meg.

4 Likes

Vi får vel et bedre bilde neste måned når alle boligene som ikke ble solgt før sommeren kommer tilbake i markedet; men det virker ikke som om noen av selgerene er desperate ennå.

– Prisoppgangen i Oslo er større enn snittet for juli det siste tiåret. Samtidig må tallene tolkes med ekstra varsomhet fordi det er få omsetninger. Noe av grunnen til at prisene stiger så mye i Oslo, er at det ble solgt en mye større andel ett- og toromsleiligheter enn i juni, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i Obos.

2 Likes

Hva skjer hvis du blir arbeidsledig? Det var det jeg tenkte på første gangen jeg tok opp huslån. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Ser den… Vanskeligere vurdering med korte briller. Om du kjøper noe annet, helst større, i samme marked om 3-4 år så er kanskje ikke faren så stor likevel, men som investering hadde nok jeg avventet litt nå. Der imidlertid ingen anbefaling! Jeg er like dum som alle andre… hvis ikke dummere :sweat_smile:

@Kaisovski: Nå tok ikke jeg fastrente den gangen, men ville vel fått det ja.

Noen som vet om utleiedel i primærbolig regnes som en av de fire boligene man kan leie ut privat? Eller kommer denne i tillegg?

1 Like