Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Vi ble slått i budrunden, kanskje heldigvis :stuck_out_tongue: Føles egentlig bedre sånn :slight_smile: Ble litt mye å binde seg opp til å bruke. Takk for kloke svar :slight_smile: @Christian @Aksjesnila @Chrkni

8 Likes

Jeg antar det er denne det er snakk om?
Hva gikk den for?

1 Like

Nå er det en annen :stuck_out_tongue: Den vi så på nå gikk for 8,76M. Den andre er ikke lagt ut igjen enda.
Prisantydning var 8,65M

1 Like

Hvorfor skal du selge om 4 år?

1 Like

Barneplaner ut av byens kjerne :slight_smile: Og forøvrig for å få noe større da :slight_smile: Lokasjon er ikke viktigst, men prisene styrer oss ut av sentrumsområdene.

2 Likes

Når renten er så høy blir det nesten fristende å bo i den lille leiligheten vi gjør nå og bare leve med under 10k i månedlige utgifter hver på bolig og ha stort overskudd hver måned, men merker det blir for trangt og litt kjedelig for henne å ikke betale ned på et objekt, selv om det kanskje matematisk gir mening å sitte stille litt nå. Så totalprisen på en bolig til 8,65M nå blir 14M over 30 år om renta ikke går opp. Ganske sykt å tenke på.

2 Likes

Er jo noe som heter den gyldene middelvei

Hehe, er vanskelig å overbevise om å holde tilbake når det historisk har vært best å gå hardt ut med maks boliglån, “alle gjør det”, “boligprisene stiger”, “Oslo har for få boliger” osv. Men sakte men sikkert kommer vi nok mot noe i midten, men er bare et veldig skille fra 6-nivået til 8-nivået i hva man får f.eks. Vanskelig å finne noe “godt nok” til å flytte på 6. Litt under 8 er det dog mye potensiale. Blir nok noe rundt der vi ender om vi klarer å være defensive.

2 Likes

Kjøpte hus på 240m2 p-rom til rett over 6m for 4 år siden. Ligger sentralt til i en småby 1 time med tog fra Oslo. Iflg Bulder bank, så ligger den nå på litt over 7m. Leier ut 70m2 til 9500 som sånn ca betaler rentene på det som står igjen av lånet. Sprøtt å tenke på at det hadde kostet 8m for 70m2 i Oslo…

6 Likes

Denne var 118k/kvm. Så du kan se utifra det :slight_smile: På Tjuvholmen er det nesten normalt nå å ligge over 200k/kvm, og mye det samme i Sommero/Bjørvika osv. Men det kommer pga. formuer fra utlandet/og visse norske milliardærer. Vanlig nå med, som vi så 80k i snitt for Obos-leiligheter.

Den vi snakket om her var “perfekt” da. 0 TG-3/2, totalrenovert 2023, parkeringsplass midt i sentrum med lader i parkeringsanlegg ved heisen, stor felles takterasse med grill man kunne booke osv. Men ja, er allikevel mye for kvadraten.

1 Like

Da antar jeg at dere (hvis dere er to) har funnet interessant jobb nærmere småbyen enn Oslo. 1 time med tog er over smerteterskelen for de aller fleste. En annen ting er at rentekostnadene blir erstattet med pendlerkostnader hvis man har lang reisevei. Godtar man å reise en drøy halvtime med tog kan man havne på steder som f.eks. Eidsvoll, med priser i en helt annen verden, antar jeg.

1 Like

Har du Finn-annonsen Martins?

Jepp, vi har begge jobb i småbyen. Type 15min å gå og 15min å sykle. Nevnte timen inn til Oslo bare for å vise hvor sykt mye det skiller. Samboeren flyttet til småbyen og hadde avtalt med gamlejobben sin om å ha mye hjemmekontor, men endte opp med å bytte jobb til en like godt betalt jobb her.

… så litt morsomt med nesten likt lønnsnivå og ekstremt mye lavere boligutgifter og mye mindre tid i kø osv. :stuck_out_tongue:

1 Like

En “no-brainer” det der. Det er utrolig mye venting og kø i sentrum av byene. Selv om man ikke bruker lenger tid total er det slitsomt å hele tiden vente på noe. Vente på grønt lys, vente på bussen, vente på din tur i butikken etc etc. Og hvis man skal inn og ut av sentrum for å jobbe får man rush-trafikken i tillegg.

Med likestilling og utdanningsrevolusjon får vi pressområder rundt de største byene når begge har en karriere de vil forfølge, kanskje i helt forskjellige arbeidsfelt. Firmaene etablerer seg sentralt for å nå ut til de beste hodene, Hodene etablerer seg sentralt for å finne jobb til begge. Og single etablerer seg sentralt for å være der det skjer på dating-markedet. Svært mange som bor i disse pressområdene skulle gjerne ha bodd mer landlig, tror jeg.

5 Likes

Kjenner ikke igjen dette etter 5 år på løkka som et problem, men er kanskje annerledes for andre. Har 10 min til jobb, trikken går hvert 5. minutt og så og si 0 dødtid i hverdagen fra venting og liknende. Kanskje 30 sec maks når jeg krysser veien 1-5 min på trikken om den forrige akkurat har gått. Butikkene har plenty med selvbetjente kasser så det går kjapt, og har som regel liten pågang når jeg har vært i de i hvert fall.

5 Likes

Hvis du har ordnet deg slik at det meste er i gangavstand er jo det bra. Når man er to som skal på jobb blir det straks litt vanskelig, selv i Oslo, og da renner minuttene med venting og trengsel av gårde. Har prøvd å ta trikken til og fra løkka i rushtiden. Det var døden for meg. Måtte noen ganger vente på neste trikk fordi den var helt stappfull. Trikkene klumper seg sammen på grunn av forsinkelser. Selv synes jeg en stappfull bytrikk i rushtrafikken er “dødtid”, enten man skal på jobb eller har vært på shopping eller skal på stranden.

Det finnes sikkert mange slike undersøkelser med ulike svar, men det ser ut til at de fleste foretrekker å bo i en småby hvis de kunne velge, med mindre kø etc. som Christian nevner, i følge denne undersøkelsen.

Folk flest vil bo i en liten by – E24

Det er mulig det er blitt bedre nå, men dette er dødtid for meg:

Men medaljen har en stygg bakside:

  • 4563 avganger med Oslotrikken ble innstilt i 2012.
  • 1870 bussavganger, i Oslo, 658 i Akershus.
  • 633 avganger med T-bane.
  • På toppen av dette står tusenvis på tusenvis igjen, når trikk og buss kommer, fordi det ikke er plass.

Kjørte fra 2146 barnevogner - minst (aftenposten.no)

2 Likes

Min erfaring er at jobbene betaler betydelig mer i Oslo enn i feks Kongsberg. Selvsagt - det betyr alt hvilken bransje man jobber i.

Det er vel ikke så veldig stor lønnsforskjell for samme type jobb? Sykepleiere i Bærum sliter nesten med å finne et sted å bo fordi lønna ikke strekker til. Går det ikke mer på at Oslo har høyere andel høytlønnsyrker, og derfor høyere snittlønn, og dermed kan får mer i lån osv.?

Så mitt inntrykk/påstand er at det er først og fremst arbeidsmarkedet som gjør storbyene attraktive, ikke den urbane livsstilen, selv mange også setter pris på den (24% i undersøkelsen over)

1 Like

Nei ikke med mindre du har seksjonert huset. Altså en tomannsbolig som er seksjonert i to seksjonsnummer.

Edit:
Mener at 4 enhets regelen gjelder for skattbare enheter. Utgjør utleieverdien i boligen mindre enn 50% telles den ikke med. Med mindre utleieenhet i egen bolig er seksjonert, da er det skatt uansett.

5 Likes

Bedre betalt ja, men hvor mye er betydelig? For hvis det er snakk om feks 800k vs 1000k, så er det bare 100k diff etter skatt. Når en ok bolig koster halvparten og stort sett alt tar mindre tid? Vel, tid er penger.

4 Likes