Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ok gode nyheter, takk for svar!

Hjelper lite å tjene 20-30% mer brutto når “alt” koster 50-100% mer ja. Da må man ha vært inne i markedet for lenge siden eller ha utsikter til arv.

Så ekstremt patetisk
«Korreksjonen er i gang»
Så leser man artikkelen og det er ikke dramatisk i det hele tatt
Fra artikkelen

«De viste en ventet nedgang fra juni måned, ned 1,1 prosent. Strømme sier det ikke var noen overraskelse. Korrigert for sesongvariasjoner ble det samtidig en oppgang på 0,2 prosent. «

Noe boligpriskrakk ser hun imidlertid ikke for seg.
– Til det er arbeidsmarkedet for sterkt.

7 Likes

Akkurat nå er det for sterkt, er det for sterkt om 6 måneder?

2 Likes

Ja det tror jeg absolutt.

1 Like

www.nrk.no/osloogviken/1.16503569

Boligprisene fortsetter å stige i Oslo

Mens boligprisene synker nasjonalt, fortsetter de å øke i Oslo.

Det viser tall fra Eiendom Norge.

I hovedstaden steg prisene med 0,5 prosent i juli. Det siste året har de steget med 6,8 prosent.

Organisasjonen mener renteøkninga - som fører til mindre aktivitet i boligmarkedet andre steder i landet - langt på vei nulles ut av mangel på boliger i Oslo.

3 Likes

Jeg lo godt av artikkelen jeg også, hele premisset for uttalelsen mangler jo. Ting krakker ikke når prisene fortsatt stiger? :crazy_face:

2 Likes

Ekstra lett å gjennomskue disse avisene. De har bare ventet nå og hadde overskriften klar😅

2 Likes

Greia er vel ganske enkel?


Det er erfaringen min også, ca. halvparten-en tredjedel av de jeg har sett på siste 2 mnd. som realistiske kjøp ligger fortsatt ute eller ble tatt av uten salg.

Markedet mener prisene har falt, men tilbudssiden vil ikke selge enda. Så de venter. Som å se en aksje krakke i sakte film. Når fallet tiltar blir de som ikke ville selge mer desperate og tar det de får. Da vil den virkelige prisingen komme inn. Sammen med kronestyrkelse utover høsten blir det en fin kombo. :slight_smile:

9 Likes

Da kan man følge med på Onkel S på FA-forum og hans “visningssuksess %”, hvis han holder på ennå.

2 Likes

Et spørsmål litt på sidelinjen:

Hvis jeg i dag sitter på en bolig med en stor urealisert gevinst som jeg vurderer å leie ut vil det da være mulig å selge leiligheten til eget AS for å realisere gevinsten, for så å pusse opp leiligheten, få skattefradrag å leie ut?

Jeg vet dette er gråsonemat, men spør nå allikevel.

Armlengdes avstand gjelder. Med andre ord så er det virkelig verdi som må legges til grunn. Og da blir nok gevinsten din som selger. Så svaret på spørsmålet er vel ja.

1 Like

Ved salg til eget as må eiendelen verdsattes av tredjepart, eksempel revisor. Kanskje kan man bruke megler, ligningsverdi e.l i stedet, men kan bli dyrt å gutse på egenhånd.

En ting jeg potensielt ville vurdert er å leie den ut til ASet og deretter framleid. Da realiserer man ikke, og har mulighet til å bygge opp gjeld fra as til deg privat, mens leieinntektene til selskapet kan reinvesteres. Du kan da tilpasse leieprisen til as, og implisitt «skattesmellen» privat.

Winter is coming :cold_face:

2 Likes

Får se om Norges Bank setter inn nådestøtet med en ny dobbeltheving i september :slight_smile: Da krakker alt. Egentlig glad jeg ikke har fått kjøpt enda :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hadde vært mer interessant å sett sammenligning med pre-covid tal. Kanskje ikke så aktuelt akkurat i denne artikkelen, men er veldig lett å lage click-bait/sensasjonsnyheter med tal fra covid.

5 Likes

Sjekket SSB og de har en oversikt over faktiske tvangssalg men da bare frem til og med Q1 i år. Tydeligvis ikke så mange slike begjæringer som går helt til tvangssalg. Gir ikke svar på akkurat det du etterspørr (som jeg også gjerne skulle sett) men relatert.
Til og med Q1 var det ingen urovekkende utvikling men skjer jo mye nå så blir jo spennende å se om grafen får en kraftig økning etter hvert.
image

Edit: Så denne ikke helt samsvarte med @Stenis123 sin graf og sjekket hvorfor. Ser mine tall bare er for borettslag.

9 Likes

Dette visste jeg ikke at SBB hadde statistikk på, det er spennende data å følge med på, takk som deler👍🏻

Så lenge folk har jobb så vil de “normale” prioritere boutgiftene og tilpasse annet forbruk før de lar boligen gå på tvangsauksjon og kanskje mister hele egenkapitalen. Så vil selvsagt redusert forbruk påvirke arbeidsmarkedet, spesielt innenfor servicenæringen, og føre til noe økt arbeidsledighet der, men i sum så vil medisinen med høyere rente virke når den får nok tid på seg. Det er i alle fall slik jeg ser det.

3 Likes

Kan du legge til link til tabell?