Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

~2% under prisantydning - det må da være innenfor normalvariasjonen?

1 Like

Helt enig i at det segmentet p.t. har større utfordringer, og jeg burde selvsagt presisert at det var mindre leiligheter jeg snakket om, men tenkte at med en referanse til en leilighet på 34 m2 til over 4 millioner så gav det seg selv. My bad!

Tilnærmet samtlige av annonsene fra Krogsveen har gått over takst, og de enhetene i ditt segment har gått betydelig over.

1 Like

Det har ikke bankene lov til å gjøre.

2 Likes

Ser mange av de samme objektene ligge ute igjen i det området som lå ute før sommeren. Har ikke fått med meg om de har justert ned prisen i mellomtiden eller om de håper og tror på å få opprinnerlig pris, men det tyder i hvertfall på at det går seigere.

3 Likes

Samme her, ser flere som sliter med å bli solgt. Samtidig som det spys ut annonser, kan nok bli mange desperate selgere fremover

4 Likes

Har ikke sett datapunkter på at antall annonser er over normalen, Q3 og Q4 har historisk vært de kvartalene med flest overdragelser

Ikke utover normalen akkurat nå, mente ikke nødvendigvis det. Men det kommer tror jeg.

Det som derimot er over normalen er annonsering av hytter, men ingen vil kjøpe. Neste steg for å frigjøre kapital blir å selge boligen.

Skulle det også bli vanskelig tror jeg panikken vil spre seg, og DA kommer boligprisfallet.

2 Likes

Det kan jeg være enig i. Hyttemarkedet er nok høyt belånt også, med EK-krav tilsvarende primærbolig tror jeg mange kan sitte i spagaten.

1 Like

I snitt ligger det nå 13 hytter for salg per kommune. Noe som ikke høres så veldig mye ut spør du meg. Hvor mange som ligger til vanlig er jeg ikke sikker på. Det kan være bittelitt mer enn normalt, men i mine områder er det litt færre hytter for salg enn normalt.

4 Likes

I gruppen mellomsjiktet er den «vanlige» gruppen det er flest av i landet. Og det er når det treffer dem hardest at ting skjer. Median borger altså.

Dyreste/billigste boligene gjør ingenting med markedet, det er medianen som er viktig.

I tillegg tenker jeg at ting tar tid, mange som har lån finansiert til låst rente, det er når det blir refinansiering på disse lånene at det blir bevegelse. De med flytende rente på lånene sine har allerede tatt smellen, på en måte.

Men ingen vet, skal man spekulere i boligmarked må man se på alt av signaler og tegn i samfunnsøkonomien. Pilene peker kraftig mot boligprisfall, men finnes også grenser for hvor lavt det vil falle selvsagt.

4 Likes

Egentlig bør man øke avdragene nå som renten er høyere, men mange søker heller om å slippe avdragene trolig fordi privatøkonomien ikke går rundt

4 Likes

Liquidity is king. Jeg hadde vært forsiktig med å bruke bufferkonto på avdrag fremfor å sikre likviditeten til familien i ruskevær…

5 Likes

Ja, gitt at det er valget, så må man ha buffer for uforutsette ting.

Men det koster dyrt å ha lån+penger som sitter stille, i stedet for å betale ned lånet. Det er poenget. :slight_smile: Høyrentekonto kan mitigere noe av det tapet, fond er kortsiktig usikkert, obligasjoner med god sikkerhet virker også som en grei måte å spare på nå.

1 Like

Boligkreditt er en mulighet. Evt dele opp lånet så man får et mindre boligkredittlån som kan fungere som buffer.

1 Like

Leieprisene i de fire store byene steg med 1,7 prosent i andre kvartal 2023. Det siste året har leieprisene steget med 9,3 prosent.

  • Utleieprisene fortsatte å stige i andre kvartal, men veksten er noen svakere enn hva vi har hatt det siste året. Vi venter at veksten vil vedvare fordi etterspørselen etter utleieboliger er sterk for øyeblikket blant annet på grunn av flyktningstrømmen fra Ukraina. I tillegg er utleietilbudet blitt betydelig redusert de siste årene, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

Sterkest utvikling i andre kvartal hadde Stavanger og Sandnes med en oppgang hele 11,2 prosent.

I Trondheim og Oslo var veksten noe mer moderat med en oppgang på 1,6 prosent og 1,5 prosent. I Bergen sank leieprisene med 1,7 prosent.

  • Det siste året har vi sett en historisk sterk vekst i leieprisene. Stavanger og Sandnes og Oslo leder an i utviklingen. I Stavanger og Sandnes har leieprisene steget med hele 13,2 prosent, mens de har steget 10,1 prosent i Oslo. I Trondheim og Bergen er vekst siste år mer moderat med 5,3 og 4,2 prosent, sier Lauridsen.

Mindre utbud av leieboliger

Antall boliger til leie på Finn.no i de store byene ved utgangen av andre kvartal 2023 er 2867.

Av disse er 1404 i Oslo, 614 i Bergen, 552 i Trondheim og 297 i Stavanger/Sandnes.

  • Sammenlignet med før pandemien er utleietilbudet i de store byene redusert, og det spesielt i Oslo og Stavanger og Sandnes. Flere av Eiendom Norges medlemmer melder om at dette skyldes at mange solgte sine utleieboliger under pandemien på grunn av et svakt leiemarked den gang, i kombinasjonen med økt formuesbeskatning av sekundærbolig og høyere rente.

  • Et lavere tilbud vi gi høyere priser, og det er bekymringsfullt at utbudet er så lavt inn tredje kvartal. Tredje kvartal er normalt det kvartalet med størst aktivitet i utleiemarkedet, sier Lauridsen.

Leieprisinflasjonsspiral

Husleieloven gir utleier rett til å justere husleien etter konsumprisindeksen (KPI) hver 12 måned.

  • Det er sannsynlig at mange nå justerer husleiene, og vi risikerer en leieprisinflasjonsspiral, sier Lauridsen.

  • Høyere rente øker avkastningskravet for utleiere og gir i neste omgang økte leiepriser. Deretter påvirker leieøkningene KPI fordi leieprisene i praksis utgjør nærmere en femtedel av KPI. Økt KPI gir høyere rente, samtidig som KPI og husleiene kan drive hverandre gjensidig gjennom anledning i husleieloven til å KPI-justere husleiene, forklarer han.
    En leieprisinflasjonsspiral betyr at Norges Bank må være mer varsomme i rentesettingen.

  • Renten virker med en stor forsinkelse, og den har negativ innvirkning på tilbudssiden fordi den både demper boligbyggingen og tilbudet av leieboliger.

  • I likhet med sjokket på energiprisene, er også inflasjonen i leieprisene drevet av knapphet på tilbudssiden. Med det svake nyboligsalget vi har hatt det siste år vet vi at dette vil gi et mindre boligtilbud i årene fremover.

  • Alt dette tilsier at Norges Bank ikke bør ta for hardt i med renten fremover. I motsatt fall kan de selv skape inflasjonen de skal bekjempe, avslutter Lauridsen.

Om Eiendom Norges utleieboligprisstatistikk:

Statistikken er et samarbeid mellom Eiendom Norge, Eiendomsverdi, FINN og profesjonelle utleieaktører.

Statistikken utarbeides av Eiendomsverdi med data fra FINN, Utleiemegleren, Heimstaden, Krogsveen, Leiebolig, Sem & Johnsen og USBL.

Viderepublisering i media, kundebrev, analyser o.l. er tillatt for utdrag eller deler av utleieboligprisstatistikken ved angivelse av Eiendom Norge og Eiendomsverdi AS som kilde.

3 Likes

Leien er flere steder satt opp 2x høyere enn KPI, så virker jo som mye er tatt ut der? :stuck_out_tongue:

1 Like

Nye leiekontrakt og markedsjustering kan drive det videre.

Hvert 3. år er det vel at man kan justere leien til markedspris. Så da kan man justere både 2x, 3x og 5x, så lenge man kan dokumentere at markedsleien (gjengs leie) er høyere enn dagens leie.

3 Likes

Punktet jeg referer til er relatert til justering via KPI som kan gjøres årlig. Som jeg da mener er tatt ut i stor grad.

3 Likes