Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja jeg vet :grinning::+1:. Bare sa det som tilleggsinformasjon til ditt innlegg :innocent:

1 Like

Er dette alle hytter fordelt på alle kommuner rett ut? Blir kanskje litt misvisende om det er tilfellet, kanskje?

Ser man f.eks til Hovden(som du sikkert kjenner godt til) har det vært en markant økning i objekter til salgs og har sett (på de annonsene meglere kanskje har jobbet litt fort) at salgspris har blitt justert ned.

Ja det er litt misvisende ja. Fordi det er noen kommuner som er hyttekommuner slik som Hovden. Og ikke vet jeg nøyaktig hvor mange som pleier å være da jeg egentlig ikke har så mye fokus på nasjonale tall, men konsentrerer meg om mitt område.

Jeg vil tro at hytteområder med mye hytter til 5-7 mill opplever at antall eiendommer for salg øker ut fra hva jeg har lest i aviser.

Undret litt over siste års utbygging i Sirdalen/Sinnes. Vanvittige kostnader til infrastruktur, samt flere konkurrerende utbyggere og hytter i høy prisklasse. Blir interessant å se om samme bevegelsene man hadde i hyttemarkedet etter finanskrisen i 2007-2009 blir en realitet nok engang.

2 Likes

Utleie av sekundærbolig, betaler man da 1% i formuesskatt og det baseres på markedsverdi ?
Altså hvis boligen er verdt 6 mill så blir det 60.000 i året ?
I tillegg kommer skatt på utleie selvfølgelig

Kommunen din har satt en markedstakst på alle eiendommer. Og ved sekundærbolig så settes ligningsverdien til 100% av markedstaksten som kommunen har satt.

Her er det store forskjeller fra kommune til kommune hvordan de har gått frem for å sette markedsverdi på eiendommene. Noen har brukt proffe, noen har brukt egne ansatte som har fått et 5 timers kurs i hvordan man ganger bredde og lengde og teller etasjer. Så har de tatt utgangspunkt i enten en kvm pris for det området eller for hele kommunen. Derfor vil det variere hvor riktig denne taksten er. F.eks. så går de ikke inn i boligen og det kan hende de ikke tar hensyn til hverken tomteverdier eller utvendig standard osv.

Som du skjønner vil det derfor være mulig å klage på den verdien som kommunen kommer frem til. Klager du så godtar de i hvertfall her i området en takst fra takstmann eller megler. Siden det bare er de som mener de betaler for mye og har for høy takst som klager så får du gjerne da en lavere takst som gjør at kommunen reduserer ligningsverdien på din eiendom.

3 Likes

Takk for utfyllende svar
Men det er 1% formuesskatt av verdien som settes?

1% opp til 20 millioner og så 1,1% over det.

Da blir det ikke mye igjen av utleiesum
Må jo da være vanvittig mange som selger sekundærboliger nå fremover
Og utleiemarkedet blir jo da følgelig også tynt
De som ikke har lån vil kanskje fortsette å leie ut?

2 Likes

Du må trekke fra lånet på sekundærboligen vel, så hvis du har 3 mill i lån på den så blir det halvparten i skatt på den isolert sett. Men formueskatten beregnes jo på total formue.

1 Like

Hvis man har penger i aksjemarkedet så betaler man formuesskatt på det også ?

2 Likes

Tror det salget allerede er utført. De kjappeste solgte nok med en gang det ble regjeringsbytte. De trege har også solgt nå tror jeg. Dog vil jo renteutgiftene som har steget nå føre flere boliger ut for salg.

Så har man jo minstefradrag og gjeld som cheerup er inne på.

1 Like

Du kan jo teste ut denne kalkulatoren:

Der står det hva du får verdsettelserabatt på og ikke får det på. Minstefradraget er vel på 1.7mill.

Er det noen som kjenner til noen bra prosjekter i Asker/Bærum som er på trappene?

Ønsker meg ut av Oslo på litt sikt.

Ser av eksisterende prosjekter som Bekkestua Have/Fagerlunden/Smedens Hage etc at det nesten er like dyrt som sentralt i Oslo, i alle fall rundt Bekkestua/Stabekk.

1 Like

Hvor ligger du mtp. pris?
Og er det enebolig, rekkhus, tomannsbolig eller leilighet du ser etter?
Familie eller par-leilighet?

1 Like

Noe som er litt crazy, hvis jeg først skulle betalt drita mye penger for å bo et sted i Bærum, så hadde jeg kjøpt noe ved Høvik e.l., så har man i hvert fall fin badeplass rett i nærheten. Bekkestua er virkelig midt i ingensteder. :stuck_out_tongue: Etter å ha fartet litt rundt i Norge, så har jeg funnet ut at i vikene som er rundt omkring i Asker/Bærum, så finner man det varmeste badevannet. En dag med feil vindretning gjør ikke noe, i motsetning til på sørlandet. Også spiller det liten rolle om det regner litt mengden havvann som har blitt varmet opp gjør at det ikke fucker til badetemperaturen slik som det gjør i mindre vann med bekk/elv som renner gjennom.

3 Likes

Havvann og havvann, fru Blommenholm.
Rundt Bærum er det stort sett brakkvann fra blant annet Sandvikselva. Fryser tidlig, men i alle fall morsom skøyteis mellom øyene utenfor Høvikodden vinterstid.

1 Like

Flisespikker! :sweat_smile:

Bor åtte mil fra havet og vannet i Bærum minner mer om havet enn badevannene her. :sweat_smile:

1 Like

Ja, det KAN minne.

Boligmangel i Norge ifølge ekspert.

– Vil bli solgt dramatisk mange utleieboliger
– Høyere leie er ikke i nærheten av å bedre bildet vesentlig. Mange selger, sier SATS-gründer Vegard Liven. Hans 60 utleieboliger går i minus selv før driftskostnader.
Publisert 4. aug. 2023 kl. 20.59
Lesetid: 5 minutter

BLØR PENGER: Vegard Liven solgte SATS og ble bolighai med 80-90 boliger verdt 250 millioner. Nå selger han og spår dramatisk mangel på utleieboliger som følge av formueskatt.

Vegard Liven er mest kjent for å ha startet Norges største treningskjede SATS. Rundt 2010 begynte han med utleieboliger. Det har vært god butikk. Det er det ikke lenger. Selv med 70 prosent egenkapital og kraftige leieprisøkninger går Liven underskudd på boligutleie.
– Etter at vi solgte SATS måtte jeg lære meg noe nytt, og jeg bestemte meg for eiendom. Jeg investerte i bygårder og prosjekter. For to-tre år siden hadde jeg 80-90 leiligheter, men jeg er 68 år og ingen ville overta. Nå har jeg 45. Planen er å fortsette å selge, sier Liven som i stedet tjener penger på andre type prosjekter og investeringer.
På topp hadde han boligverdier for 250 millioner.
– Til tross for det har jeg ikke tjent særlig penger på drift. De færreste har gjort det. Men verdistigningen har vært enorm.
– De som er formuende blir alltid slaktet, og det er ikke det at det er synd på meg. Jeg har det bra, sier Liven.
– De det er synd på er studenter og andre som ikke får et sted å bo, og man opererer med ulike teorier, men ingen belyser problemet, sier han.

HUNDREVIS FOR SALG: – Det vil helt sikkert bli solgt dramatisk mange leiligheter som nå er utleieleiligheter. Jeg vet at mange selger ut porteføljer av utleieboliger nå. De sier ikke noe. De bare selger, sier Vegard Liven.
Dundrende underskudd
– Jeg skal forklare med et konkret eksempel. Det minste selskapet i vår portefølje har fem gode utleieobjekter i Oslo. Tre av dem er på Frogner. To er på Grünerløkka.
Han oppgir at Balder Apartements har en verdi på 33 millioner, en gjeld på 12 millioner og netto leieinntekter etter felleskostnader på 900.000. Selv med 21 millioner i egenkapital går han dundrende minus.
– Som eier må jeg tappe selskapet for 378.400 kroner bare for å kunne betale formuesskatten. Med 5 prosent renteutgifter snakker vi om 600.000 kroner. Altså utgjør formuesskatt og renter 978.400 kroner, sier Liven.
Vegard Liven/Balder Apartments
Netto leieinntekter
900 000
Renteutgifter
−600 000
Formuesskatt/utbytteskatt
−378 400
Bruttoresultat
−78 400
Utleiemegler
−63 000
Vedlikehold
−45 000
Administrasjon
−100 000
Nettoresultat
−364 800
Han går følgelig underskudd før egen kostnader når han inkluderer eierkostnadene som ikke belastes selskapet – selv hvis alle leilighetene er fullt utleid hele tiden.
–I realiteten blir leiligheter stående tomme i perioder mellom leietagere. Det skjer oftere enn man har inntrykk av. Og utleiemegleren skal ha 6-8 prosent. Så har vi administrasjonskostnader selv og vedlikehold på type 5 prosent av leieverdien uten at jeg tar i. Det skjer alltid noe med leilighetene, og hvert tiende år må de kanskje pusses opp.
Regnestykket betyr at selv med 70 prosent egenkapital og 30 prosent gjeld gir det et årlig underskudd på 364.800 kroner.
– Blir solgt dramatisk mange
Liven deler utleieaktørene inn i tre kategorier.
– Én gruppe sitter og venter på at det skal skje en forandring. En annen gruppe gidder ikke vente, og selger unna. Det antallet er stort. Jeg vet om mange hundre leiligheter som kommer for salg i Oslo om kort tid.
– Det å tyne ut den siste kronen i utleiepris er for meg «fy». Det er ikke det at jeg er så etisk, men da jakter de noe billigere, og flytter. Jeg går for medium pris og god kvalitet.

– Jeg leste at Trine Rein tok 35.000 kroner for en 2-roms leilighet. Jeg tar 15.000 for en slik. Ellers mister jeg bare leietageren.
Men nå har han også bestemt seg for at han er gruppe 2. Han vil selge.
– Alle disse 5 leilighetene i Balder Apartement vil bli lagt ut for salg når de blir ledige. Tre av dem blir solgt de nærmeste månedene. Jeg skal også selge leiligheter i andre selskaper, sier han.
– Det vil helt sikkert bli solgt dramatisk mange leiligheter som nå er utleieleiligheter. Jeg vet at mange selger ut porteføljer av utleieboliger nå. De sier ikke noe. De bare selger. Den eneste som sier han skal kjøpe er Bjørn Dæhlie, smiler Liven.
– Vil bli manko på utleieboliger
– Det er rett og slett langt fra lønnsomt å ha utleieboliger. Derfor har det blitt 9.000 færre slike boliger bare i Oslo, sier han.
– Høyere leie er ikke i nærheten av å kunne bedre bildet vesentlig. Men det er ingen som utdyper dette nok i media.
På få år er ligningsverdien av sekundærboliger økt fra 40 til 100 prosent. Liven, som har sine utleieboliger i aksjeselskap, har på to år fått kuttet aksjerabatten fra 45 til 20 prosent, mens utbytteskatt og formuesskatt er økt. Kombinasjonen betyr dobling av formuesskatten.
Når han har fått renteoppgangen på toppen er regnestykket mildt sagt elendig.
– Jeg tror det blir mye færre utleieboliger. Og jeg tror eiendomsprisene kommer til å skyte i været på grunn av manglende bygging og lavere renter, selv om de ikke skal så lavt som før.
– Boligutleie kommer ikke til å bli butikk uansett om man kun har egenkapital. Før myndighetene gjør det attraktiv å leie ut vil det bli mer og mer manko på utleieboliger, sier Liven.
– Musepiss i havet
Selv tilbringer han mye tid i Nice, der han har leilighet. Der er det gjort grep.
– Myndighetene har gjort det skattefritt å leie ut fordi de ønsker at eiendommene skal være bebodd, sier Liven.
Han peker på at det i Norge snakkes om kommunal boligbygging.
– Kommunen er ikke i nærheten. Hvis 9.000 utleieboliger i Oslo er borte, så må de først erstatte de, og kanskje 10.000 i tillegg. Men det de snakker om er 5-600 boliger. Behovet er så stort at markedet ikke kan ta det inn over seg. Det er musepiss i havet. Kommunen klarer ikke engang å vedlikeholde de eiendommene de har.
Da har han mer tro på utlendinger.
– Jeg vet det er utenlandske oppkjøpsfond som er i markedet for å kjøpe porteføljer av boliger. Jeg klarer ikke å skjønne myndighetene. Vi gjør det motsatte av utlendinger når det gjelder å skaffe til veie utleieboliger. Skal man få til det, så må man kunne leve av det, men der er vi langt i fra, sier Liven."

3 Likes