Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Først vil jeg bare mene at selv om denne diskusjonen blir mye makroøkonomi og oljepris, synes jeg det er greit på denne tråden, fordi det er avgjørende hvor renta går om man skal gjøre noe i boligmarkedet.

Så til mitt tilsvar. Jeg tror Ellen Zenter ser for seg et negativt supply shock, som ganske midlertidig; at oljeprisen skal ned ganske snart, etter siste tids brå oppgang.

Og det kan hun kanskje ha rett i, og jeg vil selvsagt snu i mitt ståsted om hvor renta skal hvis oljeprisen begynner å falle ned mot 70-tallet igjen, som ikke er mitt hovedscenario akkurat nå.

Fra gårsdagens nyheter kan man lese at Ellen Zenter mener følgende om hvor renta skal fremover:

  1. september:

Morgan Stanley’s Ellen Zentner Says Fed Is Done Raising Rates for Now

Highly unlikely Fed hikes in November, says chief US economist
The bar is higher for Fed to do something further this year

  1. september:

Morgan Stanley’s Zentner Says the Fed Is Done for Now

Cooling inflation and a potential government shutdown will likely take further hikes off the table, the bank’s chief US economist says

Oppsummert så mener Ellen at inflasjonen fremover skal nedover, og rentene også, vil jeg påstå.

Ser man på siste FOMC-møte så ser man hvordan de forskjellig medlemmene mener renta skal bli fremover Figure 2.

image

Hvis man er blant de 7 :green_square: som mener at FED er ferdig med rentehevinger i 2023, og ikke de andre 12 som tenker at det kanskje ikke er tilfelle :red_square:, så er det vil sannsynlig at man også tilhører de som tror at renta skal fortest ned også, og det er opplagt at Ellen Zentner er enig med disse.

Jeg er ganske sikker på at hun tenker på som “neagtive supply shock” er en midlertidig økning i oljeprisen, og hvis oljeprisen snart skulle falle like brått frem mot oktber -november som den har økt i august og september vil hun få rett i at det neppe vil forplante seg inn i økonomien på samme måte.

Jeg synes det er interessant at det er såpass stort sprik hos medlemmene i FOMC hvordan renta vil være i 2025, fra 2,5% til 5,5%, og dessuten at faktisk 1 person :yellow_square: mener at renta vil være halv prosent høyere i 2024 enn den er nå. Skal bli spennende å se hvordan dette ser ut i desember.

Uansett, akkurat nå er oljeprisen alt for høy, og i EU er inflasjonen også alt for høy, så ECB vil nok rimelig sikkert øke renta også ved neste korsvei, og da blir det vanskelig for NB å ikke følge med, med de utfordringene det får for nordmenn med høy bolig-gjeld, og effekten det har på boligmarkedet.

7 Likes

takk for grundige svar, til tross for at mye sikkert er repetisjon. Mulig jeg ikke har lest grundig nok, men det er da ikke noe særlig korrelasjon mellom oljepris og kjerneinflasjon? Med eller uten tidslagging. Eller er poenget at vi har en helt spesiell situasjon nå siden tilbudssiden på olja ikke klarer å kompensere for kuttene til Saudi og russland? Hvis vesten lar seg diktere av disse produksjonskuttene når de skal fastsette renter så har i så fall Russland et enormt pressmiddel på usa og vesten.

“Problemet” var vært at forbrukeren har hatt det for bra. Arbeidsmarkedet er superstramt og lønningene går opp og forbrukeren er “resilient”. At prisen på diverse varer går ned kan bety at rentehevingene begynner å få en tilsiktet effekt, trass i at oljeprisen går opp, og noen mener altså med drahjelp fra oljeprisene.

I denne forbindelse tror jeg også at retorikken er svært viktig. For at forbrukeren skal endre adferd må det kommuniseres at de høye rentene vil vedvare. Forbrukeren kan ikke tenke “vi kjører på som før, vi må bare holde ut en periode med ekstraordinære renter.” De må se for seg et “platå”, lange høye renter, ikke bare en “topp”, for at de skal endre adferd.

Fra 2000 til ca 2008, gikk oljeprisen fra 25 dollar til 150 på toppen, uten å etterlate seg noen spor i kjerneinflasjonen.

7 Likes

Jeg tror at det skyldes at vi fikk en voldsom drahjelp fra kinesisk produksjon, som vi etter min mening ikke vil se fremover.
Den samme effekten år for år i perioden 2000 til 2008 man fikk fra stadig billigere, og latterlig store økninger i volum, fra kinesisk produksjon tror jeg ikke vi vil se fremover.

Det er også verdt å legge merke til at denne produksjonen også gikk på store mengder kull, som også var billig.

Det er helt opplagt at stål og aluminium er 2 vanvittig viktige innsatsfaktorer i produksjon av veldig mye infrastruktur, både bygging og vedlikehold, og varer.

Og svært mye av den produksjonen foregår i Kina, og den skjøt voldsomt fart fra år 2000.
Og den produksjonen gikk på billig kull.

De effektivitetsøkningene, som i prosent år for år hjalp å holde inflasjons-presset nede, tror jeg ikke man kan hente ut på samme måte fremover.

Jeg tror de fleste vet at det har skjedd enormt mye i Kina siste 25 år, men tror det likevel kan være nyttig å faktisk visualisere det, det er helt vanvittig. Ta noen minutter å se på verdens produksjon av stål og aluminium “by country” , og se hva som skjedde i Kina fra år 2000.

Under er 2 videoer som viser hhv stål-produksjon (1949-2022) og aluminium-produksjon (1960-2018) “by country”

Jeg oppfordrer sterkt til å se videoene og tenke litt på:

  1. om kinesisk produksjon på billig kull fra år 2000 kan ha hjulpet med å holde kjerne-inflasjonen nede
  2. om det er mulig å få denne hjelpen, år for år fremover.
  3. hva det vil ha å si for rentene fremover
5 Likes

Nå var dette først og fremst et eksempel på at det ikke er noen sterk korrelasjon mellom oljepris og kjerneinflasjon. Jeg kunne godt ha valgt et annet eksempel, f.eks. 2014-2015, da oljeprisen halverte seg, fra 100 til 50, uten å eteterlate seg noen spor i kjerneinflasjonen denne gangen heller.
Vi får selvsagt ikke den samme drahjelpen fra Kina en gang til. Historien gjentar seg ikke på den måten. Men det vi ser en del av nå er mye innovasjon forbundet med onshoring og produksjonsmetoder. Tesla har f.eks. som ambisjon å kutte produksjonskostnadene enormt. Og det er ikke ved å sende produksjonen til lavkost-land, men automatisering, robotisering, optimalisering av design etc. Toyota har liknende ambisjoner.

"Like Tesla, Toyota says it will produce EVs in modular sections, reducing parts. But it also points to innovations of its own. Since it has been working with die-casting for years, it has developed molds that can be quickly replaced, which is periodically necessary in gigacasting.

Toyota says that reduces the time to change the mold to 20 minutes, versus 24 hours normally. It estimates a 20% boost in productivity."

1 Like

Kan noen forklare hvorfor det skrives så mye om gjetninger rundt når rentene skal ned? Ukentlig er det spådommer som sier noe à la “første rentesenking kommer i Qx 202x”. Er det for å skape positiv stemning? Men man vet jo ikke når siste heving er engang? Eller om den i det hele tatt skal senkes og ikke bare holdes i bero?

Er det avisene sin skyld - dvs. at de ringer rundt til disse linselus-økonomene, eller er det omvendt, at økonomene kontakter e.g. E24/DN for sin daglige rant?

6 Likes

Journalister skriver det folk vil lese. Og folk er veldig interessert i når renten går ned.

Men jeg tror ikke den skal ned på en god stund, høyere rente kan fortsette i lang tid.

Ps. Se denne spennende artikkelen fra 2012:

4 Likes

Helt klart. Russland skrudde igjen gasskranen når de invaderte for å gjøre det smertefullt å sanksjonere dem. Å kutte oljeproduksjon vil smerte hele verden, inkludert Kina. Uten Kina å handle med er de fucked.

Saudi Arabia har kuttet produksjon for å tjene mer og gjøre klart til å håndtere krakk, men vil nok mest sannsynlig øke sin produksjon hvis Russland struper. De vil få godt betalt. Har nærmere 3m fat/ dagen å gå på?

Russland sin økonomi er også rimelig presset. Så nei, jeg tror ikke egentlig at Russland kan spille oljekortet.

5 Likes

Hvordan er regelverket rundt utregning av kvm størrelse på leiligheter?
Her har de regnet inn fellesarealer så vidt heg kan forstå.
Markedsføres som en 24kvm stor leilighet, men er i realiteten 18kvm

1 Like

Blir spennende å se om resten av bankene følger Sparebank Hallingdal Valdres, og dropper renteøkningen denne gangen til kundene eller om de gjør som DNB gjorde akkurat setter opp renten.

Blir veeeldig spennende.

4 Likes

DNB er alltid første til å sette opp og siste til å sette ned. Norges største bank med Norges dårligste betingelser. For en møkkabank…

4 Likes

DnB er bare en møkkabank for kunder som er late og dumme, og ikke klarer noe så tastetrykk-enkelt som å skifte bank.

For investorer er DnB en super-bank som har en massiv markedsandel med late og dumme kunder som banken og eierne kan tjene ekstra marginer på.

Alt avhenger av brilleglasset og du hører naturligvis også hjemme i den siste gruppen som alle oss andre her.

Edit: Sparebank Hallingdal Valdres? Populær i noen timer på nettavisene med dagens utspill, sikkert allerede stor på Valdres og vil forbli totalt ukjent og irrelevant utenfor.

Learn to love the shit, bro :cowboy_hat_face:

5 Likes

DNB hadde for meg lenge ok vilkår. Etter at renten begynte å gå oppover, så skilte det etterhvert 0,5 prosentpoeng til Bulder Bank, så da ble det bytte.

2 Likes

Naturligvis.

På innskudd er det mulig å finne banker som gir 4.93% nå mot 3.25% i DnB. Flytt innskuddene dit, men invester i den siste.

Make more money. Let others be woke until they go broke.

4 Likes

https://www.dn.no/marked/inkasso/kredinor/intrum/slar-inkassoalarm-om-misligholdte-boliglan-det-er-veldig-urovekkende/2-1-1521380

Forsåvidt enig i det. Men det er samtidig en ganske nedlatende holdning ovenfor en større del av befolkningen. Mange med lavere utdannelse, generelt ressurssvake og eldre sliter med å følge med på og å gjøre noe med slike ting.

Da synes jeg det stinker ganske bra at den norske “statsbanken” med sterke politiske forbindelser skor seg såpass godt på denne gruppen!

7 Likes

Det er ikke en nedlatende holdning. Det er en faktisk forklaring på hvorfor DnB kan holde på sånn.

De samme folkene blir hvert 2. år fortalt at de rike er egoister og det er bare ved å stemme på venstresiden at de vil få det bedre, men det gjør de ikke. Akkurat det synes jeg er nedlatende.

Men nå er vi litt off-topic, så vi får forsøke å spore tilbake igjen. No hard feelings and none taken.

4 Likes

@Morti har du noen statistikker over hvor mange boliger over 10mnok som er solgt de siste 3 mnd i Oslo?
Jeg har en kompis som leter i prisklassen 10-20mnok, så det kunne vært interessant å vite.

Det er vel ikke akkurat altruisme som kjennetegner en banks virksomhet…

Alltid gøy å lese kommentarfeltet når DNB eller Sparebank1 øker rentene.

Og er forskjellen signifikant? Si man får 0.25% bedre rente i en annen bank. Er det make-or-break at man klarer å ha den laveste renta til enhver tid?

Jeg er fornøyd med DNB, funka fint siden jeg var student.

Ja det ble solgt 226 leiligheter over den prisen, 139 eneboliger, 59 tomannsboliger og 38 rekkehus over den prisen siste 3 mnd.

Høyeste pris siste 3 mnd er denne for 26,5 mill

Huk aveny 18B

3 Likes

0,5% på et lån på 6m er ca 2000 kroner måneden etter skatt. Selvfølgelig, det er mulig å få ok rente i DnB, men du må best sannsynlig ringe dem 2-4 ganger i året for å ikke få dårligere og dårligere rente. Jeg gikk lei og byttet.

7 Likes