Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Vi er flinkere på å finne billig bensin, matvarer, drikkevarer enn å bytte bank. Det tjener DNB på.

8 Likes

Ja, enig i den. Bensinkøer og higen etter tilbudsvarer er veldig menneskelig. Og kanskje en mer håndgripelig størrelse. Og det å slippe å bytte kort, forsikringer, etc. er verdt mer enn et kvart prosentpoengs lavere boliglånsrente - eller noe sånt.

Hvor stor er den reelle forskjellen i rente mellom bankene - kanskje er den så godt som ingenting, over tid?

Det er nesten umulig å finne representative eksempler for de store bankene på en lett måte.

Mest av alt er den manglende endringsviljen hos nordmenn et signal på at tidene ennå er ganske gode, man snur litt andre steiner enn så lenge.

3 Likes

Har forresten tatt 3 prisrekorder i boligmarkedet på Haugalandet denne mnd. Første gang på 20 år som megler at det har skjedd samme måned. Og jobber med en ny nå som kan gå denne uka.

Apropos temperaturen i markedet. Ikke som selvskryt i det hele tatt :innocent::sweat_smile:

10 Likes

Unik sjanse er vel den peneste måten man kan beskrive muligheten til å ta over lovbrudd og forpliktelser til millioner sammen med 350 mål av Oslomarka.

3 Likes

Sikkert noen kjøpere som er gift med en politiker eller jordskifterettsdommer eller noe sånt der ute :sweat_smile:

3 Likes

Sikkert morro å stå som kausjonister i disse tider også :sweat_smile:

7 Likes

Hva kan man gjøre? de jeg kjenner lar vær å Øke utgifter. egen kappe.

3 Likes

Dette er kanskje feil tråd, men det er mange kompente her som kanskje kan svare på et spørsmål!

Vi kjøpte et hus for et års-tid siden. Det ble anbefalt å drenere samt noen andre utbedringer. Det stod ingenting om fukt utslag i takstrapport. Gjennom sommeren ble jeg mer og mer obs på en rå lukt i kjelleren. Vi drenere og lukten ble verre. Jeg bestemte meg for å rive ut alt i kjelleren da vi har småbarn, en med mulig astma. Under riving fant jeg tonnevis av muggsopp, så rivingen endrer karakter til et sanneringsprosjekt.

Jobben ble dokumentert med bilder underveis som tydelig viser sopp på vegg og gulv. Det nevnes at dette har vært en del relativt “råkjeller”, med fiberplater rett på siporex og tilfarere, rockwool, sponplater og gulvbelegg på betong fundamentet. Asvaltdekke som fuktsperre.

Det store spørsmålet er om det er verdt å gå videre med? Vi har kjøpt etter de nye reglene kom og selger må ha vært kjent med stanken; Godt mulig at salget ble gjort på vinteren når problemet var mindre tydelig.

7 Likes

Ja dette er en alvorlig mangel. Velg en advokat med god kompetanse og erfaring med reklamasjon på eiendom om du ikke har boligkjøperforsikring.

Sjekk dere for allergi mot muggsopp eller flytt ut umiddelbart. Jeg hadde en kunde som havnet i rullestol 2 mnd etter innflytting i et slikt hus pga allergi. Før han fikk reklamert var han død. Det tok 4 mnd.

9 Likes

Wow! Takk for en skremmende historie og bekreftelse på at dette er en alvorlig mangel.

Har sannert ganske grundig selv i beskyttelsesutstyr. Vi har bodd her i lengre tid etterpå - 3 mnd og rommet som er påvirket er ‘utenom’ vanlig bo-areal.

Har boligkjøpsforsikring. Skal skrive en skaderapport og kjøre saken! Det som plager meg nå er at jeg bare tok grep å sannerte selv uten å få inn eksperter. Blir dessverre litt sånn med to småunger, må smi mens jernet er varmt.

4 Likes

Litt lenger bakgrunn før jeg kommer til poenget.

Hvis man i legemiddelbransjen produserer saker som skal injiseres i kroppen må legemiddelet være sterilt (fritt for bakterier, bakterierester, sopp og sopp-sporer). Hvis produktet tåler varmebehandling fyller man på flaske, forsegler og varmer opp til 121 grader over tid. Og vipps det som er inni flaska er sterilt og klar til injeksjon.

Skal man produsere noe som skal injiseres i kroppen, men ikke tåler varmebehandling må man produsere aseptisk, dvs lokalene produktene skal produseres i må være sterile, og menneskene også.
Mao produksjon i rom med overtrykk og folk i “romdrakt”.

Og så begynner vi å nærme oss poenget.

Skal man produsere produkter som er farlig for miljøet, såkalt “smitteproduksjon” må det skje i rom med undertrykk, fordi det som er i rommet ikke må komme ut, eller i andre deler av lokalet, og hvor utluften går gjennom filter som fjerner alt som er farlig.

Mao, hvis det kun er et rom hvor muggsoppen finnes i huset ditt må du sørge for at du har undertrykk i det rommet mens du bor der, kontinuerlig. Da kan man være trygg på at du har full kontroll på eventuell spredning av soppsporer til andre rom.

Det gjøres enkelt ved at du monterer en vifte som kontinuerlig suger luft ut av eksponert rom og direkte ut i friluft.

Tenker at dette er et opplagt tiltak som du trolig har utført, men hvis ikke så er det i alle fall sagt.

Er det noe jeg har respekt for er det muggsopp. Har også hørt ganske kjipe historier om det.
Blant annet en dame på en jobb jeg hadde før, hun var for øvrig mikrobiolog, datteren hennes på barneskolen hadde fått noe byggemateriale i hodet på skolen.
Materialet falt vel ned for det var fullt av mugg, og hun fikk alvorlig sår og ble skikkelig syk, ikke pga av impact, men pga av muggen. Rett og slett skikkelig skummelt og kjipt.

EDIT: lukk også døra til rommet, da blir det ikke noe turbulens i en stor døråpning, men faktisk undertrykk i rommet, og luften siver riktig vei i alle åpninger, gliper og sprekker i rommet og ut gjennom vifta.

10 Likes

Bare et lite apropos ang. undertrykk: Samme opplegget brukes når man skal fjerne asbest – rett og slett for å sikre at støv og fibre ikke spres rundt i rundt i hus / bygning.

5 Likes

Takk alle sammen! Var ikke klar over at det var så alvorlig. Har holdt rommet med kontinuerlig lufting og undertrykk. Har jevnlig sprayet med alle flater med store mengder klor med så etterfølgende tørking, høytrykkspyler med oppsug.

Profesjonelle skal kontaktes på mandag!

3 Likes

Da har du gjort det riktige !
Har selv jobbet i aspetisk produksjon, og man der er hovedlinjene for rengjøring:

  1. Sterilt vann daglig på gulv. (rent)
  2. Sprit daglig på utstyr og benker (bakterier)
  3. Klorbasererte produkter ukentlig (bakterier, sopp og soppsporer).

Mao med undertrykk og klorbaserte rengjøringsmidler kan man fikse og ha kontrol på det meste.

3 Likes

Er vel det samme på Radon?
Snakkes ikke mye om Radontrusselen lenger. Var faren overdrevet??

Radonsperre og balansert ventilasjon løser det problemet på nyere bygg. Men faren er høyst reell i noen områder med eldre bygg.

3 Likes

Ser Chrkni har svart på det meste, men føyer litt til:

Undertrykk i kjeller kan faktisk bidra til å dra inn radon fra grunnen under hus / bygninger. I utsatte bygg kan f.eks man velge å lage radonbrønn(er) som løsning.

Var faren overdrevet? Vanskelig å si. Men når først noe får mediaeksponering, så har det en tendens til å balle på seg, tenk bare på flått-omtalen i avisene. Før flåtten så var det fjesingen alle gikk rundt og var redde for.

1 Like

Muggsopp kan spre seg fra problemområde til motsatt ende i huset. Må undersøkes flere steder.

5 Likes

Tror man må både ha litt praktisk sans og perspektiver mtp Radon.

Tiltaksgrense er 100 Bq/m3, mens grenseverdi er 200 Bq/m3.

Men hvor mye er egentlig det?

Mao uteluft ligger på 10-30 Bq/m3, så 100 Bq/m3 er egentlig ikke så veldig mye.

Dernest er ventilering et svært mye enklere og billigere tiltak enn radonsperre. For problemet med Radon er hvis det siver fra grunnen, og får lov til å akkumulere i kjelleren med stillestående luft. Har man feks en vifte som sakte og kontinuerlig skifter ut all lufta i kjelleren blir det aldri akkumulasjon.

Dernest er det jo synergieffekter som er farlig. Røyking og radon-eksponering er kjedelig.

4 Likes