Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hva med å likvidere lånet?

1 Like

Binde renten skal være nok. Jeg sendte signert avtale til dnb på mandag om å binde 75% av lånet i 10år og beholde 25% flytende.

Tanken er at jeg skal ila de 10 årene i hvertfall klare å betale ned 1 million av den flytende, uansett hvilken rente det får.

Likvidere lånet er jo det beste, men samtidig ikke lurt å sitte på cash nødvendigvis, heller sitte på eiendom og maskiner. Et skip er fremdeles et skip selv når økonomien crasher. Gull er fremdeles gull osv, men en krone er kanskje ikke en krone lengre når man ser på kjøpekraften.

4 Likes

Hvilken rente fikk du ?

dvs på den bindene biten?

2,94 effektiv 10 år

1 Like

Ikke så verst egentlig. Grei forsikring.

2.94% fastrente er lavere enn det den flytende renten var da jeg kalkulerte for å bygge huset.

Så jeg er MEGET fornøyd.

3 Likes

Hmm kanskje vi også skal binde renta

Jeg har sendt epost til banken og bedt om tilbud på 5år og 10år på 75%. :stuck_out_tongue:

1 Like

I Sverige kan du få 0.7% flytende boliglånsrente hos Nordnet og Avanza (Dvs 0.5% etter skattefradrag). Snart kanskje man får betalt for å låne som noen stater allerede har det.

Et lån på 5millioner gir da rentekostnad ca 2000 i måneden etter skatt.

1 Like

Er det noen som låner penger og tjener på innskudd som han her? :slight_smile:

Det er skattebetalere som betaler for dette

4 Likes

Kjenner til mange som gjør det står det. Kan det forklare gjeldsveksten? I så fall så er jo ikke gjeldsveksten noe utfordrende for økonomien? Rådet bør vel da være å låne mer?

1 Like

Har mye lån selv, pluss utleieeiendom og aksjer. Tror ikke det egentlig er noe stort poeng å betale ned lånet fortest mulig med dagens lave rente.

1 Like

Der tror jeg du bommer litt.

Det er nå du har størst evne til å betale tilbake lånet ditt. Du trenger ikke å betale ned all gjelda, men dersom gjelden din er så stor at du ikke tåler en rente på 5-6% så ville jeg vurdert å betale ned til du kommer på en nivå der du kan lett tåle ihvertfall 4%.

3 Likes

Det spørs jo hvilken type lån en har. Jeg har flexilån som er litt dyrere, men som gir meg mulighet til å kjøpe en tomt eller ny bil uten å spørre banken. Jeg har selv full kontroll. En kan betale ned så mye en vil og holde lånet lavere gjennom hele perioden fordi en ikke trenger å ha bufferkonto. Lånet blir bufferen. De som har et vanlig huslån kan ikke låne opp igjen og dermed må de ha en bufferkonto som er en sparekonto. Jeg syns det er like greit å hele veien ha 100 000 mindre i lån så veier det litt opp for de merkostnadene jeg har. Det mest positive med dette er at jeg også kan starte opp et personlig selskap senere, ta lån på boligen min for å fylle opp varelageret og sitte med et “bedriftslån” med ca. 2,15% rente

4 Likes

Og sitte med et stort personlig tap hvis ting ikke går som planlagt.

1 Like

Er jeg redd for det så starter jeg as og finner en annen finansieringsløsning.

1 Like

Jeg kan selge en utleieleilighet pluss aksjene mine og gjelda vil da være omtrent null.
Jeg velger å sitte med gjeld, fordi jeg forventer at inntekter/prisstigning på aksjer og eiendom vil være høyere enn 1.99% pr år (renta på lånet).

1 Like

Dagens gjest: Nejra Macic, Prognosesenteret

2,95 nom får jeg i DNB på ti år, har 1,95 nom i dag, så på 75% av lånet er det ikke rare merkostnaden gitt.

Hvordan er det med innløsning av fastrentelånet om jeg selger huset?