Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Er noe man kan huske på her, nyboligprisen er dyr 120-300k/kvm fordi det har vært så latterlig dyrt å bygge under de nye reguleringene. Nå stopper alt nybygg. Da renta var 0,5% prøvde alle å bygge ut så fort de kunne, så man hadde en jevn strøm av nybygg i markedet, da med høyere kvm priser enn markedet generelt. Et fall i snittpris per kvm kan også bare bety at eldre boliger bytter hender, færre av de moderne. At vi ikke har sett et relativt stort prisfall allerede er for meg et mysterie, men folk har vært ekstreme på å holde igjen så lenge de kan med en for høy pris. Viser bare at de fleste har cash til å vente med salg hvis prisen ikke er det de ønsker.

7 Likes

Pris må ned, bedre for alle såfremt de som allerede har kjøpt klarer forpliktelsene sine med høyere renter. Har man tak over hodet så spiller det vel liten rolle om prisene skulle falle en del? Prisoppgangen vi har sett siste 20 årene er ikke bra, jeg mener det er feil at man “uten risiko” kan spekulere i å “la” andre betale ned boliger kjøpt som spekulasjonsobjekt for så å tjene rått på det.

8 Likes

«Ingen grunn til å selge 10% under annonsert pris når prisene etter sigende skal stige 4% i 2024.»

Mange tenker nok sånn ja.

1 Like

En mulig tankerekke er at det ikke har blitt startet noe nybygg å snakke om i år, så når renten går ned, så vil trykket være veldig stort.

Det går også an å tenke at USA har begynt å sette ned renten, så Norge vil følge etter ganske kjapt. Når renten først settes ned, så tar det vanligvis mindre enn 12 mnd før den er på bunnen.

Hvis man ikke må selge, kanskje greit å gamble på å sitte? Hvis man ser til 2008/9, så er fallet fra helt på topp til bunn på bare 14%.

6 Likes

Norge har høyere gjeldsgrad ifht inntekt vs feks USA, der er det rundt 5.5 gangen og helt krise, mens her er det over 7 og litt krise?!

1 Like

Her stresser vi ikke så veldig :stuck_out_tongue: Der borte har de jo kjøpt papphus, har ikke helsevesen som funker og tradisjonen for utkastelse og tvangssalg er helt annerledes. Bankene der og markedene er ville vesten i forhold. Lokale ekstreme markeder som f.eks. San Fransisco så et 15% fall i 2023, men har allerede snudd og tatt tilbake en god del av det fallet.

4 Likes

Hva skal man si… Store ulikheter og vanskelig å sammenligne Norge og USA.

3 Likes

Jeg ville tenke at norske banker er mere ville vesten enn amerikanske. I USA er det bankens tap om det går skeis, i Norge er det låntagernes tap. Tipper norske banker kan tørre å ta større risiko enn amerikanske mtp boligutlån.

5 Likes

Er det noen reguleringer som fordyrer prosjektene, men er unødvendige? Særlig at nesten alt må bygges universalt :thinking:

3 Likes

Norge har vel mye flatere inntektskurve enn USA.

5 Likes

https://www.dn.no/makrookonomi/usa/makrookonomi/inflasjon/lavere-inflasjon-enn-ventet-i-usa-kan-bety-forste-rentekutt-allerede-i-mars/2-1-1575841

Snur snart :+1::+1:

Hold dere fast :wink::stuck_out_tongue_winking_eye:

Er jo friskt satset å ha 6.5mill i lån med 1 mill i samlet inntekt. Da er det ikke så rart det blir litt stramt.

image

3 Likes

Noen her som har erfaring med takstrapporter hvor det er fjernet markedsverdi? Bruker ikke det som hovedregel å være med på rapporten?
Ellers har man kun meglers prisantydning og teknisk verdi å basere seg på. Er det noe megler gjør fordi de er misfornøyde med markedsverdi antatt av takstmann?

1 Like

Tror ikke takstmann lengre setter verdi da det er sånn at meglerne kjenner markedet “best”. Det er hvert fall det jeg har blitt fortalt. Takstmenns jobb nå er mer tilstandsrapporter. Kunne byttet ordet takstmann med tilstandsmann.

7 Likes

Men likevel har fremdeles de fleste rapportene jeg ser med markedsverdi angitt av takstmann, selv om jeg har forståelse for at det absolutt ikke er noen fasit. Men på mange har basert seg litt for mye på den tror jeg.
Skal sjekke flere nyere rapporter å se om er en trend, men tror har sett fra samme megler at de fremdeles er med.

Edit:
Vil si at 9/10 av boligene på Finn her jeg bor har verditakst av takstmann med i rapportene, de aller fleste prisantydning veldig nærme, eller lavere. Bare noen få har litt høyere.

Tror det er megleren som legger til dette i etterkant av at takstmannen har gjort sin rapport. Takstmann skal kun fokusere på tilstand i boligen.

Det er en markedsverdi satt av takstmann, jeg har fått en takstrapport uten å involvere megler og har fått markedsverdi på det stedet det brukes å plassere.
Kan ikke forstå at en takstmann ville akseptert at noen endret på deres rapport med tall som ikke de har lagt inn.

Dålig fart nedover på prisene. Tydligen mange som har råd med dagens rentenivå. Ille, før meg. Før jeg må ha nytt boende. Men som det er nå leier jeg. Men hyresværen bråker sånn at jeg ikke kan bo kvar. Jeg må kunne sove i leiligeheten jeg leier, ellers er det ikke mye idé.
Så alternativen nå er:

  • Kjøpe et litet hus langt å h-e som jeg har råd med og pendle langt til jobb.
  • Leie ett hus (dyrt, men det går). Litet utbud i området der jeg bor.
  • Bo kvar, men prøve at sove hos venner, dra på tur etc på helgerna. Ekonomiskt bra, men dårlig på alle andre måter.

Nakkdelen med å leie er at man kan bli kastet ut med 4 ukers varsel, når som helst.

Mitt jobb er også meget usikkert, firmat jeg jobber på kan gå i konk hvilken minutt som helst, så ta upp store lån er høyrisikosport.

Hva tror dere? Jeg har dårlig koll på bostadmarkdet (vi snakker Holmestrand/Kongsberg/Hof/Hvittingfoss). Det er mye jobb med flytt og flytte på ny om 2 år hvis jeg leier har jeg heller ikke lyst på. Finns et noen sjanse før at prisene går ned litt i dette området?

1 Like

Du får da hus i dette området som ikke koster skjorta? Leier ut 67m2 i Kongsberg til 9500, så ikke dyrt å leie heller. Burde være greit å finne seg noe nytt hvis du ikke er fornøyd der du er.

I Kongsberg, så bestemmes etterspørselen etter om kongsberg gruppen ansetter eller sparker.

2 Likes

Hva slags leiekontrakt har du?

Høres ut som du kanskje bør finne et nytt sted å leie med tidsubestemt leiekontrakt, så slipper du å være redd for å bli kastet ut, får sove på nettene og ikke har et stort lån du må betjene om du mister jobben.