Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Leiekontraktet jeg har er løpende.
Men så hvitt jeg førstått så kan slike avtal sies opp med 4 ukers varsel, når som helst.
Men jeg kanskje har missuppfattat.

Nå vet jeg ikke hvordan avtalen deres ser ut, men generelt er dette betingelsene. Jeg tror du har misforstått, -for du har ganske godt vern som leietaker med løpende leiekontrakt :

Hvilke regler gjelder ved tidsubestemt kontrakt?

I slike kontrakter er det ikke avtalt noen tidsbegrensning for når leietiden utløper. Dere kan fritt avtale hvor lang oppsigelsesfristen skal være, og hvordan den skal beregnes. Er det ikke avtalt noe, er oppsigelsesfristen tre måneder. Oppsigelsesfristen begynner å løpe fra den 1. i måneden etter at oppsigelsen er foretatt.

Hvis man har en tidsubestemt leiekontrakt, kan utleieren bare si opp i disse tilfellene:

  • Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden.
  • Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes.
  • Du har misligholdt leieavtalen.
  • Det foreligger annen saklig grunn.
3 Likes

Takk før info!
OK, 3 månader alltså. De kan jo påstå at jeg misigholdt leieavtalen, eller at annen saklig grunn føreligger. Spiller jo ikke noen større rolle, man må finne seg noe annet uansett, men mye bedre med 3 månader enn 4 uker.

1 Like

Standard oppsigelsestid for hus/leilighet er 3 mnd., men man står fritt til å avtale lengre eller kortere frist. Det skal gå klart frem av leiekontrakten hva som er avtalt, med mindre det er en muntlig avtale.

I tillegg gjelder at “Ved leie av et rom i en annen hus … er oppsigelsestiden én måned.” Da snakker vi typisk leie av en hybel. Oppsigelse av leieforhold - Lovdata

Ok, da antar jeg at det er 1 månad her der jeg bor (regnes sikkert som hybel, jeg har ikke lest deffenisjonene). Men 3 månader før et hus. 3 månader er OK, man rekker å finne noe. Men førbannet irriterende at man selv ikke har Kontroll på hvor man bor. Just at selv ha den kontrollen er det beste med å eie.

1 Like

Formueskatten betaler man vel evt. uansett hvor pengene er plassert så er vel irrelevant for regnestykket?

Bor du i Sveits så betaler du formueskatt etter reglene for det kantonet (fylket?) der du bor, og den er lavere enn norske satser.

Jojo enig i det, men om beslutningen man skal ta er å gjøre investeringen eller ikke så spiller ikke formueskatten noen rolle. Formueskatten spiller noen rolle når man skal velge om man vi bli boende i Norge eller flytte til Sveits, men i liten grad på investeringsvalg man burde ta rent økonomisk.

2 Likes

Det må du gjerne si, og det vil være gjeldene for alle formuende nordmenn som har valg å ikke flytte. Problemet, som jeg ser det, er at når personer med formuer flytter fra Norge så blir koblingen til deres kapital, som ellers ofte automatisk ville vært inn mot norske prosjekter og selskaper, rettet mot andre sfærer med en mer naturlig geografisk tilhørighet.

3 Likes

Mange politikere har hatt et brennende ønske om å komme “bolighaiene” til livs. Nå er de i ferd med å lykkes. Og blir overrasket over at alt henger sammen med mye annet:

11 Likes

Hva mener dere er å anse som skambud? 5%? 10%?

Ser på et sted utenfor oslo som har liggi en stund. Kjøpt for 5,4m i 2021, ligger til 5,6m nå.

Jeg tenker mer 15% til 25% avhengig av prisklasse. Bolig til 5 mill så er 15% skambud, bolig til 35 mill så er 25% skambud.

3 Likes

Bolig til 35M kostet vel 50M for 2 år siden de fleste steder nå :stuck_out_tongue: Siden halve markedet flyttet til Sveits og måtte selge sine i samme marked :stuck_out_tongue:

4 Likes

Nemlig, hvis alle rikingene skal reise til Sveits må de tåle at en villa til 50 mill går for under 40 mill, og at en villa til 35 mill går for godt under 30 mill. Da er vi fort på 25% avslag, og vi snakker endelig SALGSPRIS, ikke skambud.

Tenker også at normalt holder prisene seg bedre i klassiske/attraktivt område, enn i utkantstrøk.

3 Likes

3 Likes

Gratulerer!

Ser de har brutt det ned til mange flere byer enn vi normalt får lese om. Har du tilfeldigvis mer statistikk på denne typen nivå?

Du kan sjekke her:
https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/statistikkbank/rapporter/regionsrapporter/#filesDownloadElement__

1 Like

ingen goder her i landet,-det skal knekkes! :man_shrugging:

https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2024/01/16/8082891/vurderer-skatt-pa-boliggevinst

1 Like