Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det sies at norske husholdninger er verdens mest forgjeldede. Så det ville bli mange tragedier med innføring av skatt på boliggevinsten.

Når det er sagt så er den norske boligbeskatningen blant de laveste, om ikke den laveste, i Europa.

Helt svart hvitt er det vel heller ikke. I Sverige er det vel mva fritak på hvite håndtverkertjenester i egen bolig om jeg ikke husker feil.

Litt mer, 30% av kostnaden dras av for håndverkere, 50% for barnevakt, vaskehjelp o.l.

5 Likes

Så i stedet for å betale 25% moms, så betaler man i sverige 25%*0,7 = 17,5%?

100%*0,7 = 70%

Tror det er best å ikke blande det med moms. Det ville blitt 1,25*0,7-1=-0,125 eller -12,5% moms. 30% avslag på totalpris.

2 Likes

Hvordan trekkes de 30% rent praktisk, jeg er ærlig talt ganske forvirret :smiley:

Firmaet som gjør jobben søker og får betalt ut summen fra skatteverket. Så din faktura har allerede 30% trukket fra på det du betaler.

5 Likes

Ser ikke bra ut i Sverige i hvert fall, snart må selgere gå ned i pris for å få solgt tror jeg

1 Like

6 Likes
3 Likes

Interessant, ser at det står at fallet var kraftigere på høsten, men oppgangen tidligere på året også var sterkere.
Noen som har mer statistikk fra dette? Kikket på nettsidene deres, står det skal være ute. Men som privatperson har vi uansett veldig begrenset tilgang.

"Fredag morgen viser Eiendom Norges web-side fortsatt til boligpristallene basert på den gamle metoden.

– Ja, vi går fra én verden til en ny. I statistikkbanken ligger nå oppdaterte filer og grafer som viser historikken etter ny metode. På nettsiden beholder vi informasjonen basert på pressemeldingene måned for måned. Vi har besluttet at det er riktig, av historiske grunner, sier Lauridsen."

1 Like

Dette var vel ikke noe stort sjokk? Måten de sesongjusterte prisene har fungert på er at fjoråret teller mest i modellen… Da sier det seg selv at når høsten 2022 var helt elendig skulle det svært mye til for at høsten 2023 skulle bli enda verre. Med andre ord var høsten 2023 også elendig, men bare ikke like elendig som fjoråret (sesongjustert). Helt utrolig at utdannede økonomer falt for dette og trodde høsten 2023 var «megasterk». Boligprisene har falt -5,2% i nominelle termer siden mai i Oslo. Og dette kaller man altså sterkt!:joy:

6 Likes

Eiendomsmarkedet tryner hardt i Tyskland…

2 Likes

Er vel slik de fleste steder. Er vel bare Norge og noen få andre som holder seg oppe nominelt. Sverige feks er jo også mye ned
Dvs falt jo mye her nominelt fra mai og utover i fjor. Så spørs det bare om det får opp igjen så mye jan-mai som det gjorde i fjor.

Har mine tvil da, renten var langt lavere i starten på året i fjor og heller ikke spådd til å bli så lav på det tidspunktet, så ting så langt lysere ut. Ifølge ekspertene har rentekutt vært rett rundt hjørnet nå i lang tid. Kanskje nå er vi faktisk på et tidspunkt der det endelig skyves mer frem i tid, men boligpris forventningne de la i fjor basert på optimistiske renteforventninger er fremdeles det son promoteres. Selv om de absolutt burde vært revidert ned som følge av endrede forutsetninger.
Tror ikke bankene låner ut like mye nå til folk selv med økte inntekter, siden de skal både tåle feks 9% pluss langt høyere levekostnader., SIFO eller hva de bruker må jo justeres kraftig opp.

Når ekspertene snakker om lønnsøkning er det som at inntektene stiger mens utgiftene gjør ikke det… men for folk flest har jo det selvsagt steget såpass mye at det kanskje har oversteget økningene i inntekter. Spesielt om rar med renten. Så om den justeres ned kraftig har man selvsagt mye bedre kjøpekraft med det langt høyere lønnsnivået som er nå. Likevel er det såpass mange prisstigninger som er ganske permanent jeg er usikker på hvor mye kjøpekraft folk faktisk har fått økt. Det er jo rimelig mange ting som har steget mye og ikke alt tas med i vanlig inflasjonsmål.
Om man tjener lite og har kjøpt mye billige varer på butikken så tror jeg den opplevde inflasjonen er langt høyere. Billig varer har steget mye mer i % enn resten fra hva jeg har sett, pluss de med lave inntekter bruker langt mer av inntekten på mat o.l.

4 Likes

Null skatt på utleie av hytter og skatt på rasering av natur ved nybygg :star_struck:

9 Likes

Jeg har leid hytte endel de siste årene og selv når det koster 13k uken i vinterferien, så er det latterlig mye billigere enn å eie en tilsvarende hytte. Tror jeg kunne leie den 15 uker før det ble like dyrt…

3 Likes

Hytta mi med naust og molo nedenfor koster meg 2000 i uka å eie. Det er inkludert kommunale avgifter, strøm, forsikring og renter på 80% belåning.

2 Likes

For den summen, så får jeg en hytte et sted jeg ikke vil ha hytte. :dizzy_face: Og kan heller leie en hytte der jeg vil 6 uker i året. Som vel er så mye jeg gidder å være på hytta. :see_no_evil: