Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Jag kollade lite på hus i vintras, januari/tidig februari. Många av husen hade bilder som uppenbart var tagna i augusti/september. Någon från maj… Verkar ju gå segt som knäck att få sålt. Inte förvånande i vissa fall: En del ville ha +2M för små hus i dåligt skick placerade långt ut i djungeln, långt från några potentiella arbetsplatser.
Dyra objekt i det meterosexuella Oslo går alltid, finns gott om folk som vil bo bland avgaser, folk och fanskap. Så jag vibbar att det är främt är objekt i det övre prissegmentet som faktiskt blir sålt. Så snittpriset går upp och ekonomer tror då att trenden är upp rent allmänt.

2 Likes

5% rente og 5% inflasjon og 5% lønnsvekst er egentlig ganske nøytralt for folk med jobb. Det er vel først når folk blir redd for jobben ting går til h…

6 Likes

Hvis det er 5% rente, 5% inflasjon og 5% lønnsvekst så blir det fort 5% prisvekst på boliger også.

Ikke rart det er attraktivt med bolig da, en enkel 3 roms i Oslo til 5-6 millioner gir 250 til 300 tusen mer i egenkapital hvert år, uten at man trenger å betale avdrag. Ikke rart føler seg rike da.

Og ikke minst; blir enda ivrigere på bolig i takt med renteøkninger.

3 Likes

Hva betaler du i renter = penger ut av vinduet? 4 mill i lån til 5.5% rente over 29 år, 4mill i dass :yum: hvis inflasjonen er 5% og du tjener 700.000 i dag, har du da lønn på 2.880.000 om 29 år? Tvilsomt?

Kjøpte for første gang i 2010, nå 14 år senere har jeg ca dobbelt lønn.

Poenget mitt er at så lenge lønnen øker ca like mye som renten er, så er det greit, da er lånet omtrent gratis.

2 Likes

Hvor mye har S&P gitt i vekst 20 åra? 7% i snitt, omtrent samme som pengemengdevekst? 4 mill for 20 år siden er i dag med 7% årlig over 15mill, rentekostnad ca 2.6mill. Men vanskelig å få lånt den summen for 20 år siden til “risiko”

Må vel ta med pengemengdeøkning som i seg selv driver priser opp/devaluerer penger.

1 Like

Mmm… Som sagt, holder lønnen tritt med renten, så er det ikke sååå ille. Egentlig, så kan man droppe avdrag når renten er så høy som dette. Lønnsøkningen vil redusere lånestørrelsen i forhold til lånet selv uten avdrag.

Problemet er hvis mange nok mister jobben og ikke klarer å betale rentene, for selv om lånet reduseres i forhold til lønnsveksten, så må man ha nok lønn til å betale rentene.

Sånn sett, så er egentlig arbeidsledighet en bedre målestokk for hvor boligmarkedet skal enn renten.

Problemet for byggebransjen er at kapitalkostnadene for dem er blitt svært høye nå. De betaler en rente som er godt over den vi betaler. Tror jeg hørte nær 10% for mindre utbyggere. Det spiser inn i deres marginer.

Ned fra 3,9% i januar til 3,8% i februar (vises ikke i figuren). Fortsatt svært lave tall, men trenden er jo negativ.

3 Likes

Rekordhøy befolkningsvekst kombinert med rekordlav boligbygging er oppskriften på høyere priser. Toppes dette med forventninger om rentefall, vil meglerne få gode dager.

3 Likes

Jeg har tredoblet bruttolønnen siden 2013, men kjøpte dessverre ikke leilighet før noen år senere. I ungdommelig hybris var jeg overbevist om markedskollaps, både børs og eiendom. Det har jeg tapt stort på i egenkapital, kanskje i størrelsesordenen 1.5MNOK.

Siden alt koster utrolig mye mer enn i 2013 føler jeg meg ikke spesielt bemidlet allikevel. Å gå opp 5-7% i lønn i året er -egentlig- ikke mye etter topp/trinnskatt og den enerverende pengesvekkelsen. Man får i tillegg bare halvparten så mye dollar og euro som 2013 for en krone ca.

Har heller ikke gjort det spesielt smart med andre investeringer. Stort sett banksparing. Helt idiotisk selvsagt. Hadde jeg satt pengene i arbeid i krypto, DNB teknologi, s&p 500 eller annet så ville jeg lett kunne hatt en nedbetalt 2/3-roms på Tjuvholmen eller Sørenga/Barcode.

Det er ikke synd på meg, bare noen enkle observasjoner i 20/20 hindsight.

Intutivt sett forstår jeg hvorfor Andreassen tenker som han gjør. Ting burde kræsjet, men systemet er robust helt til det ikke er det osv. Folk er ikke nødvendigvis optimister eller smarte fordi de forskutter at ting fortsetter oppover ad nauseam. Alternativet for the powers that be er samfunnslig kaos, Haiti i ekstremvarianten, Tyrkia hvis man kun tenker hyperinflasjon. Derfor kvantitative lettelser. Derfor too big to fail.

I den grad “oppover” egentlig er så bra, det betyr bare at hver krone blir mindre verdt og at man hele tiden må ha flere av de. Føles litt som Alice in Wonderland.
image

12 Likes
1 Like

3% ned på noe til 11.3MNOK var ikke så voldsomt :smiley:

3 Likes

Hvorfor sette ned i det heletatt. Om en forholder seg til det man leser på e24 hver dag, som tydeligvis har blitt meglertoppene sin reklamekanal, så er vi jo i et vanvittig hot marked, og hottere skal det bli. Det er noe som ikke går opp her…

7 Likes

Er nok flere grunner til at akkurat denne settes ned. Markedet er bra nå, ingen tvil om det.

1 Like

Ny bolig og bruktmarked er to ulike markeder. Meglere tjener mer på å snakke markedet ned enn opp. Hvorfor tror du meglere skulle tjene noe som helst på å snakke markedet opp?

3 Likes

En del tar vel prosentvis provisjon av salgsprisen så det er jo en grunn til å snakke markedet opp :relaxed:

Jo høyere priser jo enklere å forsvare høye meglerhonorarer også vil jo jeg mene.

3 Likes

Meglere har igjen for å holde volumet oppe. Om prisen går opp/ned 10% spillet litt rolle, men hvis omsetningen faller 50% er det katastrofe.

5 Likes

Hvis megleren snakker markedet opp vil selgere ha mer for å selge. Altså blir det vanskeligere å selge hvis alle selgerne har høye forventninger.

1 Like

:rocket:

4 Likes

Gratis renter og lånetid på 30 år da eller?

2 Likes

Markedet har jo gått opp masse nå selv på rentetoppen her
Les artikkelen så skjønner du hvorfor de tror det skal videre
Masse trykk på Oslo, men nesten ikke nybygg er vel kort oppsummert

2 Likes