Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

5% årlig lønnsvekst spiser godt av lånet selv uten avdrag. Det blir først negativt når lønnsveksten avtar sammenlignet med lånerenten eller arbeidsledigheten går opp.

2 Likes

Handelsbanken setter opp renta vår med 0,2% uten at styringsrenten er satt opp…

Altså, med Bulder så har jeg nå 5,57% rente med 4,5% styringsrente. 1,07% differanse er lite, har vel vært rundt 1,5% historisk. Jeg antar de har klart å holde sine kostnader lave fordi markedet ikke har trodd at renten skulle være høy lenge. Det kan være i ferd med å snu?

4 Likes

Skjønner ikke det helt. Har man 800k og går opp 40k (5%) sitter en igjen med 24kNOK~ etter skatt, eller rundt 2000 ekstra i måneden. Det dekker ikke stort mer enn merkostnaden på mat og kanskje én av de mange .25%-renteøkningene som kom i fjor.

3 Likes

Kontantstrømmen blir som du sier dårligere med høyere rente, men hvis du har 800k i lønn, 5% lønnsøkning og 3m i lån, også går det 10 år, så har du 1303k i lønn og 3m i lån. Lånet er nå mye mindre i forhold til lønnen, selv uten avdrag.

10k på mat, 6,3% økning = 630kr ekstra på mat. Ikke i nærheten av 2000 kr.

Ettersom lånerenten bare har økt moderat, så er den økten renten mer som tvungen nedbetaling av lån enn noe annet… Så kan man vurdere om man takler dette eller må stoppe den frivillige nedbetalingen av lånet (avdragene).

8 Likes

Om rentene tross alt ikke går ned noe særlig vil man på 3MNOK lån og 5 år ha betalt 200 000+ mer i renter ved 5.5% kontra 3.5%, hvor bare 21% av de blir ettergitt på skatten. Det er omtrent all nettoen etter de hypotetiske lønnsøkningene, som neppe vil være 5% lineært.

Lånet er kanskje mindre mot lønn, men i absolutte tall har man vel brukt mye mer penger på renter (dvs hatt mindre til annet forbruk) og resterende gjeld er lik?

1 Like

Men lånet, som andel av lønnen har falt. Lånet har gått ned fra å være 375% av lønnen til 361% uten avdrag. Det vil derfor være lettere og lettere å betale ned lånet. Etter 10 år, så har lånet gått fra 375% av lønnen til 230% av lønnen.

Ja, det antar jeg stemmer, men du har samtidig fått mye større inntekt fordi lønnsveksten har vært så høy, sammenlignet med det litt mer vanlige scenarioet med 2-3% lønnsvekst og rente.

Poenget mitt er at hvis lønnsveksten henger med i svingene her, så er det ikke duket for noe kollaps på boligmarkedet. Det er ikke mindre attraktivt å kjøpe eiendom til privat bruk.

5 Likes

Regnestykket ditt virker fint helt til arbeidsgiver sier 2% lønnsøkning eller slutt og man ikke har alternativer. :stuck_out_tongue: Kan man hoppe mellom jobber kan man sikkert nå 5% da.

1 Like

Litt mindre attraktivt er det - spesielt for unge som nå starter sin boligreise med 5.x% rente. Det er disse som må kjøpe på mer eller mindre ATH for at nåværende boligeiere kan ta steget til 3- eller 4-roms eller enebolig.

Tross alt ikke usannsynlig at lønnsøkningen ett eller flere år er så godt som ingenting som @Martins nevner, eller at rentene biter seg fast.

Hey! Det har jeg vel sagt? :smiley:

Jeg nevner det bare ikke i hvert eneste innlegg om temaet :stuck_out_tongue:

2 Likes

Søndag 7. april ble Norsk Industri og Fellesforbundet enige om rammen for tariffoppgjøret 2024. Partene meklet mange timer på overtid og kom frem til en ramme på 5,2 prosent.

Burde vel gjøre det greit å få rundt 5%?

2 Likes

image

1 Like

Lønnsvekst rundt 5% kommende år er ikke usannsynlig gitt dagens prisstigning. Om det er nok til å presse prisene på boliger opp 30-ish prosent frem mot 2027 gjenstår å se.

Jeg er noe skeptisk, selv om jeg personlig vil tjene på det scenarioet. Det vil kreve en betydelig økning i lønninger for folk som skal bebo disse boligene. Den samme økningen i lønninger vil tvinge flere og flere bedrifter til å se på mulighetene for å etablere seg utenfor Oslo.

1 Like

Jeg har 240 m2 som bulder anslår til 7,2m i pris. Av disse er 70 m2 skattefri utleie. Med flere jobber utenfor Oslo, så kan flere nyte svært lave boutgifter. Med 50% egenkapital, så betaler huset for seg selv, jeg betaler kun vedlikehold og avdrag. :sweat_smile:

2 Likes

En av grunnene til at jeg vurderer at den eiendommen jeg har i “randsonen”, Nordre Follo, har mest å gå på om man snakker om prosentvis økning. Prispresset fra sentrumsområdene påvirker randsonene som bølger i vannet.

4 Likes

Bulder tjener ikke penger heller. De går jo i minus.

2 Likes

A dividend of NOK 7.50 per equity certificate will be distributed on 4 April 2024 to registered equity certificate holders as at 21 March 2024.

Ser ut til å gå bra med sparebanken vest?

Megler som vet hva han snakker om dette. Kanskje de som solgte utleieboligene sine handlet på litt for kortsiktige impulser. Skatten og ligningsverdien altså.

– Det kommer ikke nok boliger på markedet til å dempe prisstigningen. Vi risikerer et usunt marked fremover, og er ikke tjent med at det stiger for fort.

Det sier Terje Tinholt, grunnlegger og partner i Tinholt Eiendomsmegling, til E24.

– Jeg liker ikke det jeg ser. Det er hverken sunt for økonomien eller renten. Går prisstigningen for fort, risikerer vi å få kraftig oppgang, slik vi fikk i 2016, og et tilbakeslag som i 2017 og 2018, sier den mangeårige megleren.

Leiemarkedet har gått helt av skaftet, og snart er det dyrere å leie bolig i Oslo enn i London.

3 Likes

Fra 500.000 i lønn i 2004, til 1.063.000 i 2023, boligprisvekst samlet (enebolig/leilighet/delt) fra 2.000.000 i 2004, 6.204.000 i 2023.

Det var en veldig bra lønn i 2004 :open_mouth:

“Median årslønn i Norge i 2023 var ca 608 000 kr”