Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Moren min jobbet fullt til hun var 69, fattern til 67, men han har hatt så mye greier etterpå at det er omtrent som en 50% stilling. Begge to likte veldig godt jobbene sine. Ser ikke problemet med å stå i det slik de gjorde.

For min egen del, 80% stilling tror jeg hadde vært perfekt :sunglasses:

3 Likes

Det må være snakk om stockholmssyndrom eller rasjonalisering. Nekter å tro at noen ikke ville gått av som 50-55åring dersom de hadde økonomisk anledning, slik som kineserene i artikkelen. En dobling av pensjonisttilværelsen, hvor 15 av årene er ekstra gode.

Noen har selvsagt drømmejobben hvor jobb ikke føles som arbeid i like stor grad

Det fordrer dog at man klarer å finne mening utenom jobb - i hobbyer, frivillighet, […], som er vanskelig i et samfunn hvor arbeid er et av hovedmålepunktene for suksess.

11 Likes

Når rentene var lave så var det ingen grunn til å betale avdrag siden det var «gratis» å ha lån, og når rentene steg var det visst heller ingen grunn å betale avdrag siden inflasjonen spiser opp lånet. Alle får gjøre som de vil men jeg betalte alltid avdrag, men spesielt mye nå som rentene er høye :wink:

5 Likes

Listen er etterhvert lang når det gjelder hva man burde gjort (fra ca. 2010) :smiley:

  • Kjøpt bolig så tidlig som mulig, gjerne flere
  • Kjøpt krypto så tidlig som man hørte om det og aldri solgt
  • Kjøpt teknologifond så tidlig som man hørte om det og aldri solgt
  • Kjøpt pandemi-dippen i mars 2020
  • Kjøpt enkeltaksjer som f.eks NVIDIA når man skjønte hva AI krever, Zoom idet pandemien startet, etc
  • Handlet i EUR/USD og holdt seg unna NOK
  • Bundet renta på 1.xyz% og så lenge som mulig
7 Likes

Derfor alle i Norge kommer til å slite til evig tid med dagens regime. ( lönnsmotakere) Våre penger blir brukt for å gjöre det dyrere ( kjöpe kroner) og samtidig gi staten mer kontroll. Hoho paradoks.
Som at folk betaler til LO for å holde lönnen nede for alle…HOHO igjen

Noen som er meglere her eller har god kjennskap til bransjen?
Jeg har i så fall noen spørsmål, da vi vurderer å selge leiligheten vår.

Forrige leilighet solgte vi gjennom www.propr.no, som egentlig gikk veldig greit. Nå er vi veldig i tvil på hva vi skal velg. Det som gjør oss usikker er prisdifferansen mellom de to alternativene. Etter hva jeg har hørt bør vi forvente å betale ca 100-130k om vi benytter megler (2-2,5% av salgssum). Om vi benytter propr igjen, koster det 30k.

Jeg har spurt andre hva de anbefaler, og sitter egentlig igjen med et inntrykk av at folk ikke har peiling på hva meglere faktisk gjør og hvor mye de tar seg betalt for “det lille” de gjør. Mange jeg har snakket med blir overrasket når jeg sier at de 30 000 hos propr faktisk inkluderer alt man trenger (også fotografering og finn-annonse). Etter hva jeg skjønner, er det man får ekstra ved å bruke megler:

  1. De bruker nettverket sitt og har tilgang til en kundebase
  2. At de holder visningen for deg og tar seg av dialogen med potensielle kjøpere
  3. At de tar seg av selve budrunden (som propr også har systemer for)

Selvfølgelig kan et av de overnevnte punktene bidra til at vi får mer for leiligheten enn om man selger selv. Men, er det ikke ekstremt dyrt å betale 70 000- 100 000 for kun dette, eller er det noen jeg har glemt? Vil ikke tro at en megler bruker så veldig mange timer på hver enhet hen selger totaltsett?

Og, om vi ender opp med å bruke megler, hva anser dere som et godt tilbud på denne tjenesten?

Er ikke megler selv, men brukte megler for salg av min leilighet fordi at de treffer bedre på verdivurdering, har større nettverk, og kan snakke opp prisen på leiligheten (invitere til budkrig), samt at de tar seg av alt det praktiske rundt overtagelse, boligkjøperforsikring, takstmann osv.

4 Likes

Jo mer uvanlig leiligheten/huset er, potensielt viktigere er det med en god megler.

Er det en «melk og brød» leilighet, i et område med god omsetning av tilsvarende leiligheter, mener jeg alt handler om å minimere en kostnadene knyttet til salg, og heller lagt litt penger i styling.

Jeg solgte en leilighet på Ensjø, typ «melkogbrød» leilighet på 50kvm. Da brukte jeg Himla, og de tror jeg tok 40 000,- pluss noe småtteri. Hvis jeg ikke husker feil, så kom totalregningen på under 50’ med to eller tre visninger.

Det mener jeg er en grei pris for å selge en leilighet Oslo.

Det er mangle meglere som flår deg hvis de får mulighet, så velg selskap med omhu.

6 Likes

Vurderer å selge og prøve å finne en ny leilighet med innflytting ila 2024. Lenger vest.

Å selge i vår- og sommerhalvåret er vel å foretrekke? Hvor lang tid tar det egentlig å fikse megler, takst, styling/foto og få lagt ut ot hatt første visning, fort halvannen måned?

Jeg er trolig den beste megleren i byen vår (setter ikke inn smiley siden det er sant). Snitt pris på de 12 oppdragene jeg signerte i april var 130 000 + takstmann 18000 + boligselgerforsikring.

Alle bør bruke megler. Alle de med mye penger bruker megler. Alle de rikeste bruker ikke bare megleren for den enorme juridiske fordelen som å unngå reklamasjon de neste 5 årene, men fordi de kommer til å sitte igjen med mer etterpå. De rike betaler meg rundt 200 000-250 000 i høye prisklasser. Så gjør jeg akkurat like god jobb for oldemor og studenten som betaler meg minsteprisen 99 500 for en liten borettslagsleilighet.

Så hvorfor velge en dyr megler i stedet for en billig variant/megler? Meglerfima tilbyr fastpris på 60 000 og 55 000 er vel det laveste jeg har hørt om. Alle liker vel å betale lite?

Spør deg selv? Villle du gått til den billigste fondsforvalteren? Eller den billigste skilsmisseadvokaten?

Sist uke priset jeg en leilighet 50 000 under prisrekord. Solgte den for 610 000 over prisantydning. Flasset maling på utvendig fasade. På de 7 salgene jeg har så langt i april så har 3 av disse gått mer enn 500 000 over prisantydning. Etter stjerneperfomance på visningene såklart. Jeg er jo en topp notch selger. Tar salgrekorder hver mnd. nå. Snakket med boligkjøpere i 20 år. Vært i flere tusen budrunder. Kjenner boligprisene inn og ut i alle boligfelt i byen og bygdene i hele distriktet. Vet hva ting koster å pusse opp. Passer på å dokumentere alt skriftlig som senere kan vise seg bra å ha. Alltid være 100% ærlig. Få alle interessentene sin tillit (og få oppdragene om å selge deres hus). Være hjelpsom med kjøperne på forhånd av visning med å ta gratis takst på huset deres, hjelpe de å få lån på plass til budrunden starter, sjekke med de før de kommer hva de like med eiendommen i utgangspunktet, sjekke at de allerede har solgt det de har og når de må levere det huset, utallige ting vi gjør. Sette rett pris. Altså den som fungerer best for å få solgt til høyest mulig pris.

Jeg kunne skrevet i evigheter om alt jeg gjør for mine kunder. Jeg tenker på de. Hvis jeg er i avisa så er det ikke for å skryte over meg eller markedet, men for å skaffe promotering til mine kunder. Hadde nettopp en nydelig eiendom. Der hadde jeg ikke avtalt noe med selgeren, men fikk skaffet han massiv oppmerksomhet med stor sak i avisa med flere bilder. Det fikk han gratis på kjøpet. Noe jeg gjør for mine kunder fordi jeg bryr meg om de. Lever jo av word-of mouth.

Har ikke snakket om de juridiske tingene fordi det blir alt for mye, men jeg kan si at i 100% av alle salgoppgaven mine så har jeg lagt inn informasjon der som selgerne selv ikke hadde tenkt på eller visst om selv. Planlagt regulerigsplan, naboer som har levert inn byggesøknader, tinglyste forhold, godkjent bruk opp mot innredet areal og husk 1 kvm feilopplysning i areal og du er fucked. Det er bare noe. Orker ikke lage innlegget for langt.

9 Likes

Himla til 45k hadde vært førstevalget mitt for “melk og brød” ift. å bli blåst av en megler som tror han er best i “verden”.

5 Likes

Indeksfond slår 85% av aktive fond over 5 år. Ikke et godt eksempel. :see_no_evil:

13 Likes

Den fondsforvalteren som tar mest betalt er den som slår alle indeksfond og alle de andre.

Eller så er det en nepe som klarer å selge seg selv. :see_no_evil:

Hvis man skal bruke masse penger på megler, så er det gjerne en du har blitt solgt noe til av. Da vet du at det er en som bryr seg.

Skilsmisseadvokat da? Loven er jo lik uansett hvilken advokat du bruker :wink:

Jeg tror du misforstår poenget mitt. En god megler er verdt pengene. Snittet? Neppe da kan du like gjerne bruke en billigtjeneste. En dårlig en? Det er penger i dass.

1 Like

En dårlig megler kan ødelegge salget ditt, men gir deg likevel beskyttelse på en del ting. Folk undervurderer hvor mye selv en byråkratisk DNB megler kan hjelpe deg med. Men en dårlig megler kan også sette deg i større fare siden kjøperen velger om han vil gå etter selger eller megler for feil eller mangelfulle opplysninger. Men helt ærlig så er det lett å unngå en dårlig megler. Det er bare å ikke velge den som er billigst.

1 Like

“Så mye billigere har boligen blitt”
… for europeere! :laughing:

5 Likes
1 Like