Jeg er trolig den beste megleren i byen vår (setter ikke inn smiley siden det er sant). Snitt pris på de 12 oppdragene jeg signerte i april var 130 000 + takstmann 18000 + boligselgerforsikring.
Alle bør bruke megler. Alle de med mye penger bruker megler. Alle de rikeste bruker ikke bare megleren for den enorme juridiske fordelen som å unngå reklamasjon de neste 5 årene, men fordi de kommer til å sitte igjen med mer etterpå. De rike betaler meg rundt 200 000-250 000 i høye prisklasser. Så gjør jeg akkurat like god jobb for oldemor og studenten som betaler meg minsteprisen 99 500 for en liten borettslagsleilighet.
Så hvorfor velge en dyr megler i stedet for en billig variant/megler? Meglerfima tilbyr fastpris på 60 000 og 55 000 er vel det laveste jeg har hørt om. Alle liker vel å betale lite?
Spør deg selv? Villle du gått til den billigste fondsforvalteren? Eller den billigste skilsmisseadvokaten?
Sist uke priset jeg en leilighet 50 000 under prisrekord. Solgte den for 610 000 over prisantydning. Flasset maling på utvendig fasade. På de 7 salgene jeg har så langt i april så har 3 av disse gått mer enn 500 000 over prisantydning. Etter stjerneperfomance på visningene såklart. Jeg er jo en topp notch selger. Tar salgrekorder hver mnd. nå. Snakket med boligkjøpere i 20 år. Vært i flere tusen budrunder. Kjenner boligprisene inn og ut i alle boligfelt i byen og bygdene i hele distriktet. Vet hva ting koster å pusse opp. Passer på å dokumentere alt skriftlig som senere kan vise seg bra å ha. Alltid være 100% ærlig. Få alle interessentene sin tillit (og få oppdragene om å selge deres hus). Være hjelpsom med kjøperne på forhånd av visning med å ta gratis takst på huset deres, hjelpe de å få lån på plass til budrunden starter, sjekke med de før de kommer hva de like med eiendommen i utgangspunktet, sjekke at de allerede har solgt det de har og når de må levere det huset, utallige ting vi gjør. Sette rett pris. Altså den som fungerer best for å få solgt til høyest mulig pris.
Jeg kunne skrevet i evigheter om alt jeg gjør for mine kunder. Jeg tenker på de. Hvis jeg er i avisa så er det ikke for å skryte over meg eller markedet, men for å skaffe promotering til mine kunder. Hadde nettopp en nydelig eiendom. Der hadde jeg ikke avtalt noe med selgeren, men fikk skaffet han massiv oppmerksomhet med stor sak i avisa med flere bilder. Det fikk han gratis på kjøpet. Noe jeg gjør for mine kunder fordi jeg bryr meg om de. Lever jo av word-of mouth.
Har ikke snakket om de juridiske tingene fordi det blir alt for mye, men jeg kan si at i 100% av alle salgoppgaven mine så har jeg lagt inn informasjon der som selgerne selv ikke hadde tenkt på eller visst om selv. Planlagt regulerigsplan, naboer som har levert inn byggesøknader, tinglyste forhold, godkjent bruk opp mot innredet areal og husk 1 kvm feilopplysning i areal og du er fucked. Det er bare noe. Orker ikke lage innlegget for langt.