Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Man får lov til å ta opp lån nå som tilsier halve lønna i renter+avdrag når man har 30 års nedbetalingstid.

Hos meg er regnestykket ca. 42000 utbetalt, og fikk lov til å ta 3,5M i lån som gir 19600kr i månedlige avdrag+ 2200 i fellesutgifter på akkurat det objektet.
Får litt mer utbetalt siden 15-16k av avdragene er renter.

Ganske lite som skal til på rentefronten for å velte lasset. Hver 0,25% styringsrenten går opp er rundt 900kr mer i renter/mnd.

Faste utgifter ligger fort på 12k/mnd (økes snart til 16k/mnd pga. bil), og så litt mer pga. barn.

Da snakker vi rundt 45k utbetalt - 19,6k - 16k - 3k = 6k igjen til alt man skal gjøre/velger å gjøre/kjøpe/må kjøpe pga. slitasje etc. Ikke mye å “kose seg med” igjen da.

Tipper mange sitter i samme situasjon. Hvor man ser at disponible midler etter alle faste utgifter blir mindre og mindre, og for mange sikkert borte.

Derfor har vi satt igang et relativt strengt spareregime i heimen. Og det fungerer bra. :slight_smile: Setter man de siste kronene i fond og bufferkonto, i stedet for å leva livet fullt ut, så går det meste bra.

7 Likes

Hvorfor er det 10 tommel ned på noe som er helt innlysende? Tror dere virkelig ikke at verdens best betalte fonds forvalter vil være den som gjør det best? Er det SV politikere i denne tråden eller hva er greia???

Jeg ville ikke betalt premium forvaltningsgebyr for noen som gjør det helt gjennomsnittlig, men mulig dere gjør det.

1 Like

Tror du ikke det har noe som helst med hvem som for eks er flinkest til å forhandle, evt er mest skamløs? Tror du den absolutt beste CEOen i verden er den som er best betalt? Hva med den absolutt beste læreren, er det den som har høyest lønn? Veldig simplistisk syn på verden - og det er vel det tomlene prøver å hinte til tenker jeg. :slight_smile:

10 Likes

Lurt med strengt spareregime i starten, for da bygger man egenkapital.

Vi gjorde det samme selv, og litt til.
Den ene lønna gikk til renter og avdrag, og det var iht plan med nedbetaling av 3-romsen i Oslo på 10 år.
Renten var ganske høy, over 8%, men det var bra fordi det var jo fordi inflasjonen var høy, som igjen betød gode prosentvise lønnsoppgjør. Og er lønnsoppgjørene høye bygges egenkapital fort. Så etter bare 5 år med gode lønnsoppgjør kombinert med knallhard nedbetaling var EK på leiligheten solide 60%, og det var mulig å ta neste ( og siste steg) i boligmarkedet og komme inn med belåning på 75%.
Etter det har det blitt noen år hvor vi har tjent mer om natta enn om dagen.

Hvis man har disiplin 10 første år er det utrolig hvor godt man flyter på det, og handlingsrommet man får senere. Selv på easy mode er nå gjeldsgraden 10-11%.

5 Likes

Jeg tenker at når noen først har bevist at man har oppnådd høyest avkastning då er det mulig ta best betalt. Ikke før.

Ingen vil ta noen på ordet her. Morningstar etc.

Har man vist at man oppnår høyest avkastning over flere år så får man toppkarakter. Da kan man ta bedre betalt. Sier seg selv spør du meg.

Du har et poeng, så lenge lønna er direkte linket til oppnådd ytelse og resultat. Det er vel også grunnen til at ledere i aksjeselskaper bør få opsjoner i stedet for svært høy lønn?

Min erfaring er at den beste og dyreste vanligvis er villig til å gjøre jobben til en fair midt på treet pris

Det er sant og jeg sier ikke at den dyreste megleren er den beste. Men den billigste er ikke den beste. Det er jeg helt sikker på. Akkurat som et knivblad eller en hengekøye.

2 Likes

Tipper du har rett.

Anekdotisk, jeg var helt klart for å legge 2000 kr i en ny lett vindjakke, men fant ikke det jeg ville ha. Kjøpte i stedet en utgått modell for 150 kr på finn med alle de egenskapene jeg ønsket. Av og til er det billigste det beste.

5 Likes

Er bolig i Norge dyrt?

Tja, i 2003 tok vi steg 2 i boligmarkedet, og betalte 400k $ for boligen, den var steget til 1,3 Mill$ i 2012, men falt til 1,2 Mill$ i 2024.

I 2003 kostet boligen 1030 gullmynter (1 oz), i 2012 var den verdt 1050 gullmynter, mens den i 2024 er verdt 510 gullmynter på 1 unse.

Så hvordan kan da bolig være dyrt?

Og er rentene høye? I 2003 betalte jeg 8% rente på lånet idag er det vel så vidt over 5,5%.

Konklusjonen må kanskje være at både renter og boligpriser skal opp🤷‍♂️?

9 Likes

Spørsmålet er om husholdningenes lommebøker tåler å betale mer

5 Likes

Problemet for enkeltindividet er jo om man blir arbeidsledig.

Men hvordan kan noen i Norge bli arbeidsledig?

De som jobber i stat og kommune har verdens rikeste arbeidsgiver, den norske staten.

Og de som jobber i konkurranseutsatt og eksportrettet industri er både kompetente og vanvittig billige.
Faktisk er norske kronen bare halvparten så mye verdt i forhold til dollar om man sammenligner 2012 og 2024.

Så man kan ansette 2 personer til prisen for 1.

Det vil alltid være høy etterspørsel noe som er billig.

Mao folk med høye lån kan bare ta på seg 1 ekstra jobb, eller jobbe 1000 timer overtid i året.

Det er altså særlig i det private lønningene har gått ned. Eksempelvis for 20 år siden hadde 1 person med master i alle fall 20% bedre lønn regnet i forhold til G (folketrygdens grunnbeløp).

Nordmenn har blitt som kinesere som står på samlebånd, og da vil selvsagt færre og færre få råd til å kjøpe egen bolig.

4 Likes

Hvordan ser det ut hvis du tar samme regnestykket med lønn?

Man må nesten vite flere detaljer, hhv. lånebeløp, lønn og kostnadsbilde for øvrig fra 2003 for å vite om 8% rente kan sammenlignes med 5.5% på et gjennomsnittlig, tilsvarende lån i dag.

Konklusjonen ser for øvrig ut til å være at tingenes tilstand bare vil bli verre og verre for nordmenn hva gjelder unser gull og dollar for våre eiendeler, bolig eller NOK. Er det noen som jobber for “oss” og gjør noe konkret for å heve disse målepunktene egentlig? Er det som med frosken i kjelen som gradvis varmes opp - at endringene i negativ forstand skjer så sakte at man ikke reagerer?

Og er virkelig staten verdens rikeste arbeidsgiver? Kanskje Nordens. Det kommer tross alt en tid hvor statsbudsjetter skal salderes uten videre inntekter fra hydrokarboner - ikke lenge igjen nå. Over halvparten av verdiene på norsk sokkel er tømt for godt, og mesteparten solgt for en billig penge da oljeprisen var relativt lav. Kan være lurt å holde igjen litt til innenlandsk forbruk, for olje vil aldri bli verdiløst.

En kommunalt ansatt er vel heller ikke ansatt av staten?

3 Likes

Jeg er klar over at flere parametere må inn for å få et 100% korrekt bilde, poenget mitt var å illustrere at kanskje det er andre forklaringer til hvorfor folk i større og større grad sliter med bo-utgifter, enn at “bolig er dyrt”.

Ja , oljen og vannkraften har gjort den norske staten til verdens rikeste. Olje-fondet er feks over 3 millioner per person, mens nordmenn selv har skyhøy gjeld, først og fremst pga bolig.

Nei, men kommunene får en betydelig andel av sine inntekter fra staten.

2 Likes

Et eksempel er at i 2003 var en begynnerlønn i Tekna tilsvarende 5,74*1G (1 G = folketrygdens grunnbeløp), i 2013 var faktoren 5,75 G, mens den i 2023 var falt til 5,15 G. Det er rett over 10% ned.

Det vil si at i løpet av de 10 siste årene har private lønninger tapt i forhold til det offentlig; lønn og ytelser.
Hvis man skulle ha justert for at det har blitt mer avansert i den godt betalte oljebransjen, leverandør og utvinning, så tipper jeg det det private i tradisjonell industri har tapt mer, jeg vil tippe 15%.

Legg til effekten av omleggingen i pensjon, som skjedde i 2009-10, på toppen, så har det private tapt ytterligere terreng i forhold til det offentlige. Det offentlige har beholdt relativt gode pensjoner.

Med mindre man har gode spesialordninger, så er det slik at inntekter i det private, mellom 500 000 og 1 million, har en pensjon som er ca halvparten av verdi av det offentlige.
Dvs den delen som er over folketrygden, og er innskuddspensjon o.l.
Lever man lenger enn 77 år forsvinner (totalsummen er utbetalt) innskuddspensjonen for mange i det private, og forskjellen blir enda større. Man sitter igjen med folketrygden fra NAV (og det man har spart selv).

Med mindre man har lønn over 1,5 millioner i det private, som selvsagt noen har, skal man tjene såpass mye at man kan sette til side betydelig beløp til sparing, for at at totalbilde skal bli bra.

6 Likes

Følgende resonnement, kunne sikker vært på andre temaer, men legger det på tråden “Boligmarkedet” siden det er et innspill på at det kan være lurt å sitte i egen bolig, som jo alle vet, men mer som en litt annen vinkling på hvorfor.

  1. Jeg er av den oppfatning av at US shale oil har peaket, og siden all ekstra oljeproduksjon i verden siste 15 år har kommet derfra så tror jeg verdens oljeproduksjon går der US shale går.
    Mao langtidstrend er at energi blir dyrere, også godt hjulpet av det grønne skiftet som faktisk har bidratt med at total elektrisitetsproduksjon har gått ned i takt med innføring av sol og vind.

  2. Prisen på et produktet, enten det er en Iphone, TV, hus, bil, agurk eller sko reflektereres i stor grad av mengden energi som er puttet inn. Mao hvis energi blir dyrere så øker alle ting sin verdi reelt.

  3. Energi = økonomi, størrelsen på en økonomi reflekterer energibruken, både totalt sett og per capita. Vekst krever økt bruk av energi.

  4. Siden pensjon består av 3 deler; a)NAV-folketrygden, b)innskuddpensjon eller tjenstepensjon og c) egen sparing, så blir egen sparing relativt sett viktigere nå som innskuddpensjonen blir dårligere.

Mao sparing i egen bolig er trolig det beste pensjonsgrepet siden bolig utgjør en enorm andel av energi (konservert som gull om man ser bort fra vedlikehold), og vil øke sin relative verdi i takt med energiknapphet. Og det blir viktigere og viktigere siden det også potensielt relativt sett vil utgjøre en større del av pensjonssparingen.

Dessuten så er det slik at alle kan ikke få det bedre med en gitt mengde ressurser.
Hvis bolig blir relativt ett mer verdifullt, så kompenseres det med at færre kan ha råd til egen bolig, og dårligere ordninger.

Men tror heller ikke at det bare er viktig å eie egen bolig, det er også viktig at man selv faktisk eier boligen og det ikke er banken som eier den.

Vi har hatt en modell i Norge hvor flest mulig skal eie egen bolig, men hvis man som 67-åring har en situasjon hvor banken eier 60, 80, kanskje 100% av boligen har mange i realiteten blitt leietakere av bolig og ikke boligeiere.

2 Likes

Merkelig.
Kun Oslo som blir omtalt her vel?
I min hjemby er boligmarkedet i standstill. Lite som blir solgt, og veldig få som kommer på visninger.

4 Likes

Markedet har ikke vært bedre mellom Bergen og Stavanger siden før finanskrisen. Tar prisrekorder hele tiden nå. Og ikke med småsummer. Med 20%.

3 Likes

Oljesmurt? :slight_smile: