Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja, men ikke bare det. Vi fikk dårlige tider i flere år etter oljepriskrakket i 2014/2015. Da økte prisen i resten av landet. Så vi har litt å ta i gjen. Tror det spiller inn.

2 Likes

Lønnene har virkelig økt mye de siste årene, så selv om renten er høy nå, så balanseres det inntil videre av høy lønnsvekst. Det gjør avdragene “billigere”.

2 Likes

Når man ser på hva hver enkelt har råd til med “vanlig” lønn så er boliger for dyre, hvis man er av oppfatning av at verden burde være slik at alle burde ha mulighet til å eie sin egen bolig. Eller så var boliger for billig da min far var ung og familier klarte seg på 1 lønn og mor var hjemme/delvis hjemme. Penger blir mindre verdt år etter år, dvs der mine foreldre bor i dag så har norske kroner tapt seg med rundt 4 millioner på 40 år.

3 Likes

Jeg tenker at man må ta med i beregningen at det var mange “selvbyggere” som tok deler av jobben på egen rygg før i tiden. Min far hadde et søskenbarn som gravde ut tomten. Far støpte selv såle og satte opp mur, min mor var med og tok seg av dreneringen. Når hun fant ut at dreneringen ikke var gjort rett så gikk hun på med spaden og gravde alt opp for hånd og sørget for at det ble riktig. Ca 100m2 grunnflate pluss full kjeller, som iht. husbankstandard ikke kunne innredes før etter 5 år. Etter 5 år innredet far selv kjelleren.

9 Likes

Hvor stor grad av inntekt i dag vs hvor stor av inntekt ifht lån da er det som man burde tenke på, og når man skjønner hva som forårsaker dette så skjønner man at det blir vondt eller dritvondt for de aller fleste selv om “det går fint” for de samme “aller fleste” i dag

Jeg husker hvordan det så ut for 40 år siden. Overhodet ikke samme standard. I dag koster et bad for 500k. Bygget i 1974 standard? 25k?

5 Likes

Ja forskjell i standarder, men det utgjør ikke majoriteten av forskjellen i poenget mitt. Selv om mange gjorde mye før så blir det stråmannsargumentajon ifht det store bildet.

1 Like

500 000 hvis man ikke gjør noe selv ja.
Gjorde ferdig et bad i fjor. Hadde rørlegger for rørarbeid, og en murer for støping av såle, membran og fliser på gulvet. Og en snekker for innsetting av et velux vindu.

Resten stod jeg for selv.

Kom på rett i underkant av 250 000, da snakker vi nærmere 20kvm, høy standard. Norsk leverandør av baderomsmøbler, kunne nok sparte en god slump hvis vi gikk på megaflis. Men nå bestemte vi oss for å kjøpe det vi hadde lyst på, ikke hva som var økonomisk :joy:

Kunne valgt billigere løsninger både på baderomsplater og interiør.

Men ved å gjøre ting selv, shoppe litt rundt etter tjenester med tanke på pris osv, så sparte vi mye.

Mureren jeg valgte var enkeltmannsforetak, har godt rykte og er nøye, kom på befaring osv. Han var 20 000 billigere en nestemann, som var et større firma. De kom ikke på befaring og leverte tilbud å en dårligere løsning.

9 Likes

Har man våtromssertifikat og er elektriker så er det ingen sak! :ok_hand:t2: Er man over-midddels handy så kan man nok lett klare det på en god måte, selv om man her til lands ikke har lov til henge opp ei lampe selv :see_no_evil:

4 Likes

Noen som kan se hur boligpriserna steg i Innlandet Hamar i April ? Kanske @Morti

Har ferie nå…

1 Like

Meglere har ikke ferie :wink:

1 Like

Nei selger en hytte i dag og har visning på en i morgen. Men har ikke med pc og prioriterer ikke ubetalt arbeid når jeg egentlig skal slappe av :innocent:

3 Likes

Sikkert deilig å pause boligsalgene i helgen og koble skikkelig av med et hyttesalg eller tre.

9 Likes

Noen som har en megler de anbefaler i Ski-området?

Vi prøver å få en oversikt over aktuelle eiendomsmeglere i området, men det fremstår komplett umulig å få et vurderingsgrunnlag av kandidatene fra den tilgjengelige infoen om dem. Skulle ønske vi hadde tilgang på noen som gjør oss i stand til å fatte en beslutning basert på objektivt kriterier, som f eks gjennomsnittlig salgstid, salgspris vs prisantydning osv.

Kan jo involvere flere meglere og velge den vi har mest tro på, men det er jo et styr å forholde seg til flere, samtidig som vi egentlig uansett kun sitter igjen med et inntrykk basert på hva megleren selv ønsker å dele.

1 Like

Flere som syns det er merkelig fremstilling fra div meglere ang “Kruttsterkt” boligmarked.

3 Likes

Det er nok store variasjoner, samme her, går gjerne under takst etter å ha ligget lenge ute

Betyr realprisene noe særlig? :thinking:

1 Like

Sjekk på Finn daglig hvilke eiendomsmeglere som står på de forskjellige boligene i området, sjekk taggen i nettadressen, de legges ut i stigende rekkefølge på Finn, så du kan se hvem som er nyest og eldst. Så oppdaterer du oversikten med solgt. Husk å lagre lenken til hver annonse så du får “hva er denne boligen solgt for tidligere” med oppdatert pris en uke eller to etter at salget er gjennomført. Jo lengre du gidder, jo bedre oversikt får du.

Lagde en kjapp start her:

Du kan lime inn dette i Excel og velge | som skilletegn for å få ut oversikten :slight_smile:

|Omfang:|Bolig til salgs | FINN Eiendom|||||||
|—|—|—|—|—|—|—|—|
|Selskap:|Megler:|Boliglenke:|Prisantydning:|Solgt for:|Lagt ut dato:|Solgt dato:|Finnkode|
|Sem & Johnsen|Simon Andresen|Enderekkehus med barnevennlig beliggenhet og solrik uteplass- 3 soverom- 2 bad - Carport | FINN eiendom|||||352475891|
|Privatmegleren|Daniel Tran, Silje Roksvåg Byman|Flott 4-roms endeleilighet i 2.etasje. Bad fra 2022. Sydvendt balkong. Sentralt i Ski - 11 min til tog til Oslo. | FINN eiendom|||||352820252|
|||Familievennlig rekkehus over to plan. Solrik & skjermet terrasse. 3 soverom & kontor. Kort vei til barnehager og skoler. | FINN eiendom|||||352820046|
|||Enderekkehus med barnevennlig beliggenhet og solrik uteplass- 3 soverom- 2 bad - Carport | FINN eiendom|||||352475891|
|||Solrik enebolig med ca 1,2 mål tomt | Oppussingsobjekt | Sentrumsnær | Pen og stor hage m/fine uteområder | FINN eiendom|||||351579148|
|||Velholdt rekkehus i populært område | Svært barnevennlig | Kort vei til barnehager, skoler og butikk | Marka like ved | FINN eiendom|||||351482190|
|||||||||
|||||||||
||Finnkode:|||||||

4 Likes

Jeg skulle kjøpe og var på endel visninger. Noen meglere var helt ubrukelige som kjøper. Visste jeg ikke skulle bruke vedkommende når jeg skulle selge :stuck_out_tongue:

3 Likes