Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Du får ta en runde på visninger i området (leke kjøper) og sjekke hvilke meglere du føler deg mest overbevist av :blush:

2 Likes

Kanskje litt uryddig, men over er noen tidligere innspill fra meg, og som en slags “innledning” til noen tall på hvordan ytelsene i det private har tapt terreng i forhold til det offentlig, også mtp på pensjon.

I følgende rapport fremgår det at offentlige pensjoner er betydelig bedre enn private, når man ser på pensjonsformuen. For den delen som er folketrygden er pensjonsformuen ganske så lik for privat og offentlig, det er tjeneste-pensjonen som er den store forskjellen:

Det er flere tabeller, men synes denne tabellen ga best oversikt:

Basically er tjenstepensjonen (målt som pensjonsformue) ca 3 ganger så bra som privat. Jeg spekulerer i at at faktoren er større for unge , og økendede er at:

  1. omleggingen skjedd i 2009 så de i aldersgruppen hadde en del opptjening på gammel ordning
  2. Private lønninger har falt tilbake relativt med offentlige:

Når man da vet at pensjon består av tjenestepensjon, folketrygd og privat sparing så skjønner man at privat sparing er særdeles viktig.

Tar man en titt på formuen utenom pensjon for folk i Norge finnes det fine figurer i denne rapporten:

Og synes denne figuren oppsummerer fint:

Siden gjennomsnitt alltid blir preget av at noen tjener veldig mye synes jeg det er veldig interessant med median-figuren, for den understreker at for de fleste som jobber i privat sektor så er det boligen som er formue byggeren.

The icing on the cake er det mange av oss er på tekinestor for, noe på toppen av bolig og pensjon; aksjer, bitcoin, gull, cash etc.

11 Likes

Tusen takk for utfyllende svar!

Følger med Finansavisen sitt forum hvor Olav2 er sjefskrakknissen, men selv han diskuterer svært lite den nye metoden til eiendom Norge. Har sett overraskende lite om det.

Blir spennende å se nå om endringene de gjorde for statistikken fører til at vi i år får enda mer nedgang utover høsten enn det som normalt har blitt rapportert.
Syntes å huske at den nye metoden førte til at i fjor ble oppgangen og nedgangen enda mer markert enn det som ble rapportert. Så jeg antar derfor at i år skjer det samme. Mai var peak i fjor?

Kunne tenkt meg å fått studert bedre hva som skjedde med prisene siste årene med gammel (det vi har hørt i media) og ny. For når de starter på ny så ble jo det ikke sagt at høsten da var enda dypere og dermed ikke så rart at tallene i vår ga høyere vekst.

Samtidig føler jeg ikke at desse tallene er representative for hva jeg ser, så jeg mistenker jo at det rett og slett er litt skjevheter inni der. Feks at hovedsakelig de beste objektene som går nå, og spesielt flere mindre objekter. Hvilke andre triks de har vet jeg ikke.

Er jo mange eiendomsmeglere som åpent i media forteller at eneboliger og større objekter generelt sliter. Men de minste går unna lettere. Dette gjelder også meglere fra Oslo området. Men man burde jo også kunne se at gjennomsnittlig kvadratmeter går ned om det er så enkelt som at størrelsen går ned.
Kanskje det er en mix av nye dyrere leiligheter og større eldre/rimelige boliger, og mindre av dyrere/mindre eneboliger :sweat_smile:

2 Likes
7 Likes
1 Like

Siste sjanse!

4 Likes

Går som regel motsatt når folk begynner å bli såpass sikre, men men.

4 Likes

Min erfaring er at det går opp hver gang noen tror det skal ned.

Men målt i Bitcoin vil alltid en bolig gå ned i pris.

2 Likes

Herlig logikk! Megler Smekk i et nøtteskall.

Spørsmålet er jo hva som skjer videre med renta, for 5,5% gjør at en bolig til 8m med 75% belåning koster 37k i måneden. Det er relativt mye penger…

2 Likes

Et par med bra inntekt og så rentefradrag så blir det ikke så galt. Vi ser jo det

Tjener du mer normalt, så er det ikke så hot :see_no_evil:

Mange er innenfor 60% også og kan da få
avdragsfrihet inntil rentene går ned.
Dette må være dagens villeste, fatter ikke at det er mulig. Fra balkongen ser man til og med rett inn i en vegg

1 Like

Så var det det da, når renten går ned som “den alltid gjør” , eller om det knekker hardt først. Da hjelper det lite på boligprisen at det manko på boliger, da blir det plutselig “rea”. Håper også verden snart skjønner at det må være en større barriere å låne penger, dagens nivå på 5-6% er ett minimum

Galskap!

Hva er egentlig regnet som normalnivå for renten nå?

Sitter med følelsen av at en del har justert dette litt vel langt ned etter årene med ekstremt lav rente.

2 Likes

Flere rekorder i boligmarkedet. Hold fast for info kl 1100 :star_struck::star_struck:. Må se aviser for jeg jobber

5 Likes

Boligpristoppen kom i andre kvartal 2008 og bunnet ut tre kvartaler senere.

Renten toppet ut andre kvartal 2008 og ble satt drastisk ned i fjerde kvartal.
image

Verdt å merke seg var at Norges Bank fortsatte å sette opp renten så lenge boligprisene steg, om enn i mindre skritt. Det gikk også sakte oppover, med omtrent et halvt år fra den nest siste til den siste renteøkningen.

Nå tenker jeg at Norges Bank kanskje tenker at de skal ha litt mer is i magen og ikke sette opp renten rett før det går utfor stupet? Har kommet bra med varseltegn fra byggebransjen i det siste.

1 Like