Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Boligprisene faller jo nærmest garantert utover høsten som vanlig. Etter metode endring i fjor kan det se ut som at det blir enda brattere i år. Siden i fjor var det bratt, men sett i ettertid enda verre.
Var vel også peak mai i fjor. Slik at fra mai til mai er oppgangen langt mindre enn man skulle tro.


1,7% er ikke all verden i nominell prisvekst.

Volum er jo kjekt for deg, Morti. Men prisoppgangen er ikke så heftig som det meldes om vel.

Ja volum er gull for oss. Noen tror meglere forsøker å snakke opp prisene. Men det er motsatt. Vi er mest opptatt av omsettingshastighet. Om jeg skal generalisere.

Leser bare medier jeg som du. Men i mitt område er det sterk prisvekst nå.

Flatt i Juni. Ned i juli. Opp i august. Flatt i september og ned oktober, november og desember vil jeg tro

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Denne var veldig interessant. Hvis dette er «lov» bør jo alle gjøre det? Virker litt for smart.

  1. Hvilken eiendomsskatt betales til Oslo kommune? Og hvem betaler? Gårdeierens verdi er åpenbart 133k, men det er jo ikke Oslo Kommunes problem.
  2. Denne rettigheten er åpenbart verdt minst det samme som eiendommen, og formuesskatten må jo da være mye større enn om han eide den som primærbolig.
  3. Utgjør rabatten en skattbar inntekt?

Med forbehold om at jeg ikke aner hva han skatter (av), så virker dette som om han bare har avtalt seg bort fra en masse skatt.

2 Likes

Den som eier leiligheten er da den som betaler eiendomsskatt og formueskatt :slight_smile:

Smart å gjøre hva? Dette er ikke noe for alle. Men noe for de som står i posisjon til å deale

1 Like

Ja, men hvis jeg har en eiendom som jeg bare kan selge for 133k, så er den overskytende verdien ikke min formue, men rettighetshaverens.

Eiendomsskatten på en leilighet til 20 mill i Oslo er ca 4500kr i måneden. Så gårdeier skatter i så fall 4000kr/mnd for å ha advokaten boende.

@Morti Hvis du og jeg kan inngå privatrettslige avtaler som fritar oss for skatt, så er det jo bare å legge ned AS Norge. Tilgjengelig for de som kan deale? Minsteprisen på et sånt opplegg er vel ikke verre enn noen titusener i advokathonorar - det er innen rekkevidde for meg i alle fall.

4 Likes

Du må lese saken bedre. Han fikk en deal fordi han hadde et godt utgangspunkt for det. Ikke fordi han er advokat.

Den gode avtalen kan jeg ikke få tilgang på, men eierformen kan repliseres.

Jeg forstår ikke hvorfor denne eierformen sparer formuesskatt når formuesverdien av kontrakten (som kan selges, pantsettes og arves) bør være tilnærmet lik formuesverdien av leiligheten (som sekundærbolig).

3 Likes

Hvor viktig er megleren man har for salg av en enebolig i Oslo?

Jeg vil si at jo større verdi på bolig, jo viktigere er valg av megler

Er det jeg mener og. Mine foreldre selger barndomshjemmet, men jeg og min far er kanskje ikke like enige i hvor lenge man skal benytte seg av samme megler og hvor mye en megler faktisk kan utgjøre for et salg

Personlig tenker jeg at om man har tid og resurser så man er bedre tjent med å bruke mer penger på markedsføring på Finn, og bruke billigere alternativer enn de “tradisjonelle” meglerne.

Meglerne har f.eks. stort sett alle såkalte annonseringspakker hvor de skryter av vinduspromotering og annet fjas, som du ikke kan velge vekk, for bare å betale for Finn.

Så kommer morsomme kostnader som tilrettelegging, bare for å nevne et annet eksempel. Flere tusen for en meglervisning, når man tenker at jobben til en megler er å vise en bolig. Man lurer på hva det er meglerne skal ha betalt for når man ser sluttsummen for alle disse kostnadene man ikke kan velge vekk, og allikevel skal de ha kommisjon.
Finn er tross alt enerådende på boligmarkedet slik jeg ser det. “Alle” som aktivt søker bolig får varsler via epost eller finn-appen når det legges ut boliger iht. filtrene de har lagt inn.

Endte selv opp med en totalregning på ca 2,5% for en liten 2-roms i Oslo sentrum når jeg brukte DnB i 2023. En bolig som for øvrig ble solgt et godt stykke under meglervurderingen fra 3 ulike meglere.

6 Likes

Du sier noe der, men tenker at når folk først får det varslet på Finn og kommer på visning så har det noe å si hvem som viser boligen. Men til syvende og sist så er det objektet som helt klart har mest å si. Tenker meglere kan bikke et kjøp den ene eller andre veien.

3 Likes

Husk på at hvis megleren klarer å få en eneste ekstra interessent, så blir det fort en helt annen pris pga budkrig.

Det er en hvis trygghet i å ha andre å by mot, da vet man at man ikke kjøper noe mye dyrere enn det andre ville ha betalt.

Har man et objekt som ender i budkrig, så tenker jeg megler har mindre å si.

1 Like

Da koker det ned til hvem som kan fremstille den mest skjønnmalte historien, og fortsatt være innenfor reguleringene som “Loven om avhending” setter :wink:

1 Like

Er bare det å få en bolig i en eventuell budkrig da😅 har ikke mottatt noen bud enda, så får vi se da. Er stillere nå mot sommeren.

1 Like

Vi endte opp med å engasjere megler, men må si at jeg fortsatt ikke skjønner helt hva vi betaler for. Vi legger leiligheten ut om en måned, så får håper at det åpenbarer seg da.

2 Likes

Kinkig dette, for det er lett å gå for megleren med høyeste prisvurdering, og du er da normalt låst til den megleren i 6 mnd,

Kunstig høy prisvurdering gis ofte av meglere for å prøve å sikre seg denne salgsopsjonen. Du forplikter deg til å betale en haug med kostnader, og om du velger å bytte megler har du mer eller mindre ingenting igjen for det.

Takst skal f.eks. ikke være eldre enn 6 mnd. for å nevne et eks.

99% av kjøperne foretrekker å kjøpe gjennom megler. Mer trenger jeg ikke å si :innocent:

3 Likes