Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Kjøpte leiligheten min i Oslo for to år siden for 2,2. Nå skal jeg selge den, og prisantydningen blir 3,2. Skulle ønske jeg hadde slik avkastning på alle investeringene mine…

Det morsomme er at jeg har kjøpt hus utenfor byen til 3,2, så det blir bare å bytte egentlig :sweat_smile:

6 Likes

Du vinner på det ved å kjøpe hus til samme pris utenfor Oslo. De som ikke vinner på oppgangen som har vært er de som kjøper i samme område som de solgte :wink: Gratulerer!

1 Like

De som ikke vinner er først og fremst de unge som står utenfor. Men jeg tviler på at alle fremtidige generasjoner ikke vil ha mulighet til å delta på boligmarkedet og at prisene før eller senere vil lete seg tilbake til historiske snitt basert på kvadratmeterpris og gjeld i relasjon til disponibel inntekt (dvs inntekt etter skatt).

1 Like

På sikt stiger alltid bolig i verdi…
…ca lik konsumprisen.

Ja så lenge inntektene stiger nominelt så kan gjelden også stige og dermed prisene. Men det vil svinge rundt snittet på veien oppover, og nå er strikken tøyd veldig langt i den øvre delen av normalt avvik fra historisk snitt.

2 Likes

Hvis den på sikt alltid stiger lik konsumprisen så er det det samme som at vi nå må få et krakk, så…

Boligprisindeksen:

Konsumprisindeksen

1 Like


Her er tallene: http://www.dinside.no/bolig/boligprisene-i-200-ar/63633600

Rapporten ligger på http://www.norges-bank.no/Upload/import/publikasjoner/skriftserie/35/hele.pdf

Den kan stige mer enn konsumprisindeks, men bør ikke stige mye kraftigere enn disponibel inntekt (inntekt etter skatt).

2 Likes

Jada

styringsrenten går ned, men hva betyr det da når pengemarkedsrenten stiger ? http://www.dn.no/nyheter/okonomi/2016/08/20/1456/n-gr-norges-viktigste-renter-hver-sin-vei

Rentene på mange obligasjonslån og bankenes lån til bedrifter og husholdninger er satt med utgangspunkt i pengemarkedsrentene.

Og det er nettopp disse rentene ut til publikum Norges Bank forsøker å påvirke ved å gjøre endringer i styringsrenten.

Hvilken avkastning har du på den ?

Minus 19%

http://quotes.hegnar.no/release.php?id=20161109.OBI.20161109S96

Bare bytt bank først som sist. DNB er talentløse…

Ville ikke lagt så mye i det, men tydeligvis mange som glemmer kostnadene knyttet til et boligsalg når de kjøper på spekulasjon.

1 Like

Anders Borg: ”Vi riskerar en djup kris”
Politikerna lever farligt när de inte tar tag i problemen med stigande bostadspriser och växande skulder hos hushållen. Det säger förre finansministern Anders Borg (M). Borg uppmanar nu Socialdemokraterna och Moderaterna att se över både skatter och hyresregleringen.

Da har både DNB, Nordea og SPV økt boliglånsrenten. Riktignok symbolsk (0,15-0,2%), men like fullt en økning.
Hva er deres synspunkter på følgende:
-Vil dette være nok til en oppbremsing av boligprisveksten i pressområder?
-Vil dette ha en effekt på prisene og salgstakten nasjonalt?
-Er dette kun en midlertidig og forbigående økning i rentene, eller er det starten på en ny trend der rentene begynner å bevege seg oppover igjen?

Mine synspunkter:
-Nei. Økningen er for liten til at lønnsomheten ved å eie egen bolig kontra å leie, forringes.
-Muligens, men trolig ikke. Andre faktorer som ledighet og lønnsutvikling har større effekt utenfor pressområdene enn renten har (på dagens nivå)
-Midlertidig og forbigående. Inflasjonen har trolig nådd toppen for i år, og vil begynne å falle. fortsatt høy ledighet vil tale for at NB holder styringsrenten i ro, og det kan fortsatt komme negative overraskelser som gjør at det riktige av NB vil være å bruke utfallsrommet på nedsiden i rentebanen.

De har satt opp boliglånsrenten, men ikke sparerenta. Det foreteller meg at banken ikke tjener godt nok fra før og er presset på fortjenesten…eh

2 Likes

Og det interessante spørsmålet er:

  • Vil en videre renteøkning føre til stor økning i misligholdte lån hos de som “kom sist inn”?

Dersom svaret på det er “ja”, vil også svaret på spørsmålet ditt være “ja”, fordi det igjen vil føre til at bankene blir mer restriktive på hvem som får lån, belåningsgrad etc. I tillegg vil det kunne påvirke tilbudssiden, da enkelte vil se seg nødt til å kaste inn håndkleet.

Jeg tror ikke personlig at den nåværende renteøkningen fører til annet enn at folk bytter bank.

SPV økte sparerenten tilsvarende

1 Like

Dette betyr veldig lite tror jeg. 0.2% (som du kan trekke fra på skatten) på et vanlig lån er jo ikke store utgiften per måned.

Tror det er andre faktorer som kan slå inn, blant annet er nettoinnvandring og lønnsvekst viktigere parametre, samt skattepolitikk og regulering av utlåningen.

En normalisering av renten vil også dempe boligprisene, men det er jo langt unna fortsatt. Det er verdt å tenke på på noen års sikt.