Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Noe for Oslo?

Vancouver slaps $10,000 a year tax on empty homes. Lie about it and it’s $10,000 a day
http://www.calgaryherald.com/vancouver+slaps+year+empty+homes+about/12372683/story.html

5 Likes

Rapport fra Norges Bank - Finansielle stabilitet 2016. Her et utdrag som viser veksten i forbrukslån.

12% av renteutgiftene til husholdningene er forbrukslån. Dette kan bli tøft å håndtere ved en renteøkning.

3 Likes

Det er rett og slett sykt.

2 Likes

Nok en grunn til å kjøpe AxA :grin:

2 Likes
4 Likes

Pratet med megleren vår i dag om hva hun tror om Oslo øst fremover. Tenkte hun ville ha noen interessante betraktninger etter å ha vært med siden åttitallet.

Hun sa at det er vanskelig å si, det føles som om ekstremvektsten er i ferd med å dabbe av men at ingenting tyder på at høydepunktet er nådd. Det er ikke lenger 40 stykk på alle visninger uansett hvor mye oppussing det er behov for, mer vanlig med rundt 10. Hun mente at grunnen til det hovedsakelig ligger i mer realistisk prising og at det drar litt i bremsen, men ikke nok til å komme helt ned på “normale” vekstnivå.

3 Likes

I Oslo blir nær en tredel av boligene solgt til spekulanter

1 Like

Noen fine gullkorn det, men jeg liker bedre kollegaen min sin

'utsikt til gode solforhold ’ :slight_smile: :slight_smile:

7 Likes

Jeg har utsikt til gode solforhold. :frowning:

1 Like

Jeg også. Men det har ikke de på andre siden av fjorden!

Haha! :joy:

2 Likes

Husker naboleiligheten lå ute med teksten “havutsikt for den skarpsynte” for noen år siden…bor på Kalbakken og ser bittebittelitt av oslofjorden mellom noen bygninger langt i det fjerne på dager med krystallklart vær :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 Likes

Når Jeg kjøpte kunne jeg få en tilsvarende bolig som lå på skyggesiden til 15-20% mindre. Samtidig, Kongsberg har rimelig høye åser, så det blir lite sol om vinteren.

1 Like
2 Likes

Ingen tegn til at etterspørselen avtar heller.

1 Like

Hva med tilbudssiden? Er det ikke litt høyere byggeaktivitet?

Jo, det er i det minste rekordhøy igangsetting i stor-Oslo. Men det er jo en forsinkelse (byggetid) før disse er innflyttingsklare og enten kommer ut i markedet eller at de som skal flytte inn legger sin gamle leilighet ut for salg.
Men om igangsettingen klarer å holde seg høy, må vi jo vente på fremtidige rapporter for å se

1 Like

Men alt som settes igang legges jo også ut for salg fortløpende, så det øker mengden objekt i markedet. Som vil virke prisdempende

1 Like

Nå har jeg ikke undersøkt noe utover det som stod på e24 idag, men det var i overkant av 10000 boliger for salg, hvilket var regnet som svært lavt?

For pressområdene så går jo de fleste prosjektsalg unna svært fort

1 Like

Men ja, i teorien har du rett :slight_smile: