Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det som taler mot et boligkrakk, i tillegg til lav nybygging er utsikter til fallende rente, men først og fremst rekordlav arbeidsledighet.

1 Like

Fra høyeste til laveste kvartal var det 13,9%.

1 Like

Men hvor lenge holder den seg lav?

1 Like

Jeg antar at etterspørselen etter bolig øker når det kommer netto inn 50k+ mennesker i året.

I 2022/23 så var det også stor netto innvandring fra EU/EFTA og nye EU-land.
image

De ukrainerne som flyttet hit har nok ikke hatt maks kjøpekraft hittil. Var i barnebursdag arrangert av en mor fra Ukraina. Hun hadde en høyere utdannelse, men jobba inntil videre bare på en burgersjappe. Norsken hennes var nok akkurat i ferd med å bli god nok til at hun kunne få jobb som matchet utdannelsen. Når det skjer, så vil hun plutselig kunne kjøpe.

1 Like

Det er et godt poeng. Husker i ca 2005, da var det mange Polske sesongarbeidere i Oslo og kun det. Nå virker det som de er godt etablert i Norge med godt språk og høy arbeidsmoral, så de vil kunne kjøpe.

1 Like

Men hvor viktig er arbeidsledigheten egentlig for boligprisene?

De som blir arbeidsledig over litt lengre tid er vel de som er lavest på rangstigen når det kommer til utdanning og språk etc…og ville ikke vært boligkjøper uansett?

Selvsagt en faktor, men vet ikke om det er den viktigste?

Hvorfor falt boligprisene i 2009 i Norge? Bare pga at USA falt? Var det over kapasitet i Norge (ser slik ut)

Så Norge følger litt i samme syklusen som usa?

En ting er sikkert, boligprisene går opp de neste 2-3årene

1 Like

image

The Future of Housing Prices: A Strong Correlation with Unemployment Rates  – reimcapital.com.

2 Likes

Boligprisen påvirkes av tilbud og etterspørsel.

Når nybyggingen er lav, reduseres tilbudet i markedet, som isolert sett gir økte boligpriser.
Fallende renter, når det skjer, vil normalt øke etterspørselen, som isolert sett gir økte priser.

Denne dynamikken vil forsterkes av et lavt tilbud/tilbuds-etterslep av nye boliger i markedet.

Så jeg ser ingen krasj i nærmeste fremtid, heller veldig sterk prisøkning som også er det som presenteres i media.

Toppen ble nådd i Q2 2008, bunnen i Q4 2008 og var over toppen igjen i Q3 2009.

Styringsrenten toppen i Q2 2008, og bunnet ut i Q2 2009.
image

Arbeidsledigheten var fortsatt lav i Q2 2008 og toppet ut i starten av 2010

Jeg tenker at fallet i boligprisene ikke skyldtes de faktiske forhold (som ikke var så ille), men frykt. For 2008/2009, så tror jeg problemet var bankene. De lånte rett og slett ikke ut penger.

4 Likes

På Finn.no.

Fremtidstro er viktig for boligmarkedet. Det påvirkes av mange faktorer som økonomiske nøkkeltall og arbeidsledighet.

Tilbudet er lett å analysere. Etterspørselen er værre fordi den påvirkes av Fremtidstro.

Men troen på fremtiden blir målt i bedrifter 4 ganger i året.

1 Like

For å være pirkete, bunnen var i k1 2009.

Interessant at renta følger boligprisene og økonomisk temperatur opp. Og senkes når boligprisene og økonomisk aktivitet går ned. Inflasjonen virker å være driverne til økte renter og ikke motsatt

Akkurat!
«Ingen» bor på gata så det er ikke boligmangel. Det avhenger av hvor tett vi vil bo. Vinner du masse penger kjøper du kanskje større bolig eller flere boliger og hytter. Mister du jobben selger du deg kanskje ned.
Min påstand er derfor at boligprisene følger konjunkturene som igjen styrer fremtidstro

2 Likes

Arbeidsledigheten ser ikke ut til å ha hatt så stor korrelasjon med boligprisene i Norge siste 20 årene

Men vil ikke folk trenge et sted å bo uavhengig av fremtidstro da?

Trenger jeg et sted å bo så trenger jeg et sted å bo uansett hva jeg tror om fremtiden. Eller tenker jeg feil?

De (massene) kan bo hjemme hos mor, i kollektiv eller mindre størrelse i nedgangstider, og ønske seg mer plass når de får bedre økonomi.

Mange leier ut hybler i egne hus pga inntektene de får. Hvis de får bedre råd, eller hvis leien går ned (skattene opp), så gidder de ikke leie ut.

4 Likes

Tror du har helt rett i logikken din @Faerder, det er en god del elastisitet i boligmarkedet. Dvs at det kan bo et variabelt antall mennesker i en bolig utfra hvor mye det koster.

1 Like

Enig, jeg tror det er framtidstroen for privatpersoner og banker som avgjør boligmarkedet. Hvis bankene er redde, så struper de lånetilgangen. Hvis privatpersoner er redde, så låner de seg ikke opp for å kjøpe bolig.

2 Likes

Jeg regner med bankene og privatpersoner vil være redde samtidig.

For meg virker dette å gå i sykluser der det sannsynligvis blir en selvforsterkende effekt der boligprisene øker og bankene utsteder flere lån og større lån og boligprisene øker enda mer…mer lån. Bankene tjener vel også på økte boligpriser og de er vel grådige de som vanlige folk og spekulerer. Flere boliger blir også vanligvis bygd når prisene går opp på boliger.

Toppen er vel nådd når prisene blir så høye at så og si alle blir priset ut av markedet. Da vil vel også typisk rentene ha beveget seg nordover og endel av de siste års kjøperne vil slite med lånene sine og bankene vil da bli redde og også redusere utlån og størrelse på utlån. Samtidig vil det ha blitt satt igang masse nybygg som nå ikke vil ha noen kjøpere fordi nå tror folk flest at boligprisene vil gå ned i fremtiden og ikke opp. Dette fører til mange nye nybygg og nesten ingen som kan eller vil kjøpe. Stemningen har snudd fra eufori til pessimisme.

Prisene går ned og bankene er opptatt med å rydde opp i sitt eget balanse regnskap før de er villige til å låne ut igjen. Derfor vil det ofte ta 2-3 år før boligprisene kommer seg igjen og syklusen starter på nytt. Dette gjentas med ca 20 års mellomrom.

De som har mye cash på bok kan gjøre gode kjøp på bunnen av markedet. Kan ikke stole på at banken vil gi deg lån da.

Vi er langt fra der enda, men vi kommer dit en dag. Enig i mine betraktninger?

1 Like