Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Kommer an på boligkjøperen. En spekulant vil kunne ha god avkastning ved å kjøpe i stor-Oslo nå, og selge på høsten.

2 Likes
1 Like

Isåfall sksl jeg kjøpe :slight_smile:

Nei, den lave renten er vel omtrent en direkte årsak til de høye boligprisene? Når jeg sier “kunstig høye” er det sammenlignet med resten av den økonomiske veksten. Er det ikke nettopp derfor renten er lav, fordi annen økonomisk vekst halter?

Jeg har trålet e24 og na24 hver dag de siste ukene og det er mange av disse artiklene. Det er derfor jeg er av den oppfatningen av at markedet kommer til å begynne å falle kanskje allerede mot slutten av året.

4 Likes

Vanskelig å si om det kun er rentene, da vi har hatt lave renter lenge, men den eksplosive prisveksten begynte først i 2016 (påsketider).

Var mange slike artikler ifjor også, men prisene fortsatte kun en vei…
Spørs om ikke mangelen på gode investeringsalternativer kombinert med en frykt for at det skal bli “for dyrt til å komme seg inn på markedet senere”.

Jeg har lenge hevdet at dagens nivå på boligprisene ikke er forsvarlige når rentene stiger til “normale” nivåer. Men jeg tror at et rentenivå som vil påvirke prisene negativt er noen år unna enda.

1 Like

Nå er renta 2% og 2roms koster 4mill. Om renta går til 1% vil 2 roms koste 5mill. Lykke til!

Det er spekulasjon å si at renten er direkte grunn til boligmarkedet vi ser i storbyene nå. For at det skal være prisvekst må det være enten tilbudsunderskudd eller etterspørselsvekst eller begge deler. Prisveksten begynte lenge før renten havnet på dagens nivåer, selv om den har tiltatt. Det er klart at renten påvirker denne balansen, men i det store bildet er det en marginal faktor. Vi ville sannsynligvis sett solid vekst selv med høyere rente som følge av tilbudsunderskudd som har fått løpe i lang tid.

samme tilbud og etterspørsel antall enheter men forskjellig kjøpekraft (f. Eks lønnsvekst) kan gi høyere pris. Evt at kostnad per måned går ned for å låne penger gir høyere pris selv uten lønnsvekst.

Dessuten ovenpå på dette har du boble og spekulasjonsdynamikk.

Men ja hvis prisen går over produksjonskostnaden (og det finnes tilgjengelige tomter, og tillatelse til å bygge) så vil det bli byggeboom og stabilisering eller nedgang i prisen, men det er en viss treghet med tanke på at det tar tid å bygge nye boliger. I Oslo har vi sett en økning i byggetakten.

1 Like

Norsk økonomi er for stabil til at vi ser høyere rente enn 3% tallet i løpet av de neste 5-10 årene. Myndighetene vil innføre tiltak for å unngå privat økonomisk kollaps hvis renten ønsker seg opp til 4%+

Slik jeg ser det så vil renten øke bittelitt de neste 5 årene. Den reelle boliglånsrenten vil ligge 0.5-0.8% høyere enn i dag. Ingenting skremmende. Det vil ta ca 8-15 år før vi ser 4%+ renter, og det er bare hvis det går den veien.

Man trenger ikke være noe rakettforsker for å forstå boligmarkedet, politikken og hvordan bankene operer. Man trenger kun en god dose sunn fornuft.

Jeg tror det er endel penger i å investere i bolig. Vi bor ikke i manjanamanjanaland. Her i Norge er alt sentrert rundt det å eie bolig. Et krakk i Norge blir det samme som om myndighetene rappet bankkontoen din ut av hendene. Not gonna happen.

1 Like

Boligkrakket i 1987-1993 skjedde i et annet land da eller?

8 Likes

Det som er fornuftig nå er å låne mest mulig og kjøpe flere boliger siden man “sparer” ca 10k per million man låner i året .Blir det fornuftig når alle gjør det?

Tror det er greit å ha en delvis rakettforsker utdanning + en god dose fornuft. Det vinner nok over bare sunn fornuft i lengden. Tak over hodet, aksjer, bufferkonto og en gjeld som er hånterbar.

5 Likes

Visninger i helgen er en uting :slight_smile:

4 Likes

Da er man tungt belånt…

De er det mange av

2 Likes

Kan ikke skjønne hva folk tenker med. Selv har vi lån på 2,7x inntekt og synes det er ille nok om renten skulle stige med 1%-poeng. Det utgjør ikke mange tusenlappene ekstra, men med relativt pene studielån, barnehageplass og sans for god mat, må man plutselig begynne å prioritere litt annerledes.

De med 5x belåning, må vel gjøre drastiske endringer! :joy:

Du kan ikke sammenligne Norge nå og på 80-tallet. På 80-tallet kunne alt skje.

Ny epoke uten historisk parallell?

1 Like

Jeg tok opp lån 10 ganger inntekten min. Men så vet jeg også at renten vil holde seg lav i lang tid. Vi lever jo i 2017 og bankene kan ikke skru opp renten utover det folk tåler, da skyter de seg selv i foten.