Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Dukket opp en interessant problemstilling i dag og jeg har også inngått et veddemål på en champagne til 500 kroner. En person kunne fortelle meg at han hadde tapt en rettsak mot skatteetaten om 10 år med utleie uten å betale skatt på utleien. Han sier boligen er omtrent helt lik den jeg har for salg nå og som jeg har linket under her. Han ble dømt til å betale over en halv million. Han har aldri vært min kunde (hvis noen skulle tro det).

Nå har jeg i alle 12 årene jeg har vært megler lært på alle kurs at det vil være fritak på skatt dersom man leier ut mindre enn 50% av utleieverdien totalt og man selv benytter resten. Jeg har vært klar over at det også er noen andre momenter som kommer inn som f.eks. at man blir regnet som næring dersom man eier 5 enheter totalt og at man da må skatte på alt dersom man overstiger det.

Jeg vet det er bygget et enormt antall boliger med to leiligheter/hybler i underetasjen de siste årene.

I følge denne domfelte så var poenget til skatteetaten dette med familieleiligheter og at man blir regnet som familieleilighet dersom man har 2 soverom eller har 1 soverom og er større enn 40 kvm. Som i eksempelet under her:

Knut Fiske eier en bygning som består av to familieleiligheter og en hybel. Han bor selv i den ene familieleiligheten. I tillegg leier han ut en hybel med eget toalett og låsbar inngangsdør. Eiendommen regnes som en flermannsbolig. Utleieinntektene er derfor skattepliktige.

http://www.skatteetaten.no/no/person/selvangivelse/tema-og-fradrag/bolig/utleie/skatt-pa-utleie/skatt-ved-utleie-av-bolig/?chapter=3870

Innredning/bygging av familieleilighet er søknadspliktig.

En hybel er for eksempel en del av hoveddelen til boligen som har en innvendig dør fra hoveddelen og inn til hybelen. Det er vanlig å ha den døra låst hvis man leier ut, men det er ikke lov. Hybelen kan ha eget bad, eget kjøkken og egen inngang. Men må ikke. Om man leier ut et av soverommene sine og tilbyr felles bad/kjøkken/stue så vil det betraktes som en hybel også. En hybel er ikke søknadspliktig, men man må passe på at rommene er godkjent for varig opphold (ikke boder/disp.rom/hobby).

Veddemålet dreier seg om kjøper av den boligen jeg nå selger må betale skatt av leieinntektene eller ikke. Jeg veddet nei.

Har sendt skatteetaten salgsoppgaven på denne eiendommen og bedt de uttale seg om kjøper vil måtte skatte av inntektene:

Blir spennende å se hva de svarer! Hva tror du?

5 Likes

Kan kjøre den via noen skatteadvokater jeg kjenner, kan ta der på chatten ikveld

1 Like

Spennende case @Morti

Jeg tror nei, basert på samme begrunnelse som deg.

Blir spennede å høre hva skatteetaten svarer:)

1 Like

@Morti når kommer dette på Finn? Meget interresant objekt høres det ut som :slight_smile:

Ligger på finn nå…

Jeg vant veddemålet!

Limer inn svar fra skattedirektoratet:

Hei!
Under forutsetning av at hybelen er mindre en 40kvm så vil utleieforholdet bli å betrakte som skattefritt.
I motsatt fall vil de to utleieenhetene bli å betrakte som familieleiligheter og boligen vil da bli å anse som en tre mannsbolig og dermed ikke komme inn under reglene om fritaksligning.

Det er dette som Gjertrud og jeg har kommet fram til :slight_smile:

Med hilsen

Leif Morten Vågen
underdirektør

Skatteetaten
Fastsetting Skatt vest

5 Likes

Finner den ikke jeg:O link?

Hehe du @Malvin du Malvin, trykk på overskriften til annonsen i posten min over her…

1 Like

Jeg er ute etter det huset til han sjefen i gassco ? Det med noe utsikt osv !Ikke det som dere diskuterte med utleie i ølen :slight_smile:

2 Likes

Åja det ja, beklager Malvin min gode venn :slight_smile:

Det blir lagt på Finn nå snart faktisk. Jeg sitter og venter på at Faglig leder skal godkjenne så publiserer jeg. Kan linke den her for deg da :slight_smile:

1 Like

Hehe ja måtte scrolle der for og se om du hadde lagt ut linken der :joy: Men ja takk for det :+1:

1 Like
1 Like

Kan man tolke dette på noen måte eller er det litt tilfeldig? Har søkt etter leilighet eller hybel i Oslo.
Har lagt inn ei annonse i året de siste tre årene og ser at i 2015 fikk jeg 311 henvendelser og i 2016 532 og nå har jeg fått 855 henvendelser på Finn.no. Annonsen er med samme tekst og lagt inn ca samme dato.
Er litt snodig at det er så markant økning i henvendelser.

Leiemarkedet har visstnok ikke vært like sterkt som kjøpe-markedet i Oslo de siste årene. Så ikke spesielt overraskende at det er mye leieenheter tilgjengelig.
Sånn sett kan jo annonsen din være en indikator :blush:

La denne ut for salg i går :slight_smile:

2 Likes

Man får nok å gjøre om man kjøper den der! Forresten: de siste bildene er kopier av seg selv.

1 Like

Takk for tipset!

For den rette kjøperen, så er det et kupp.
Lykke til med salget! :blush:

1 Like

Verge må betale 6 millioner - eiendomsmegleren slipper fri

1 Like

Ganske sykt opplegg det der, Tipper den blir anket.