Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Nå komme det seg Morti​:+1::grinning:, det begynne å ligna på någe​:wink:

3 Likes

Offtopic: liker at du har fått med Tinder-ikonet på screenshotene, @Morti :smile:

8 Likes

Haha! Godt observert! Er noen henvendelser Ja, men tviler på at jeg finner den rette der. God underholdning da :kissing_closed_eyes::joy:

9 Likes

Trenger man finne den rette da? Av og til er det jo hyggelig med selskap bare for kvelden :smiley:

3 Likes

Har ikke hatt et one night stand siden jeg var russ, så er nok bare litt uvant med tanken 🖒😀

2 Likes

Bare å dra frem gamle kunster! Vi heier på deg!

3 Likes

Jan Ludvig Andreassen - den eneste økonomen E24 forhører seg med som ikke er utelukkende overoptimistisk.

1 Like

God analyse av tilbudssiden i markedet.
Kan investeringer i pressområder i 2018, gi god avkastning i 2019/2020 ?

1 Like

Ja.

Får ikke lest artikkelen uten DN.

Dette er en interessant serie om utbyggere, jeg mener denne episoden er aktuell for boligmarkedstråden…

Fin type han Koteng :blush:

1 Like

Ja bra kar! Fikk veldig godt inntrykk - litt smånervøs men hadde mye bra å si :slight_smile:

Jepp.
Tenkte makro og langsiktig.
Han driver dog eiendomsinvestering i noe større skala enn meg :wink:

1 Like

Nettopp… Derfor jeg mente det hadde relevans i denne tråden, fordi han sier en del ting jeg selv står for. Det er MASSE penger i omløp, eiendom er og blir en av de tryggeste plasseringene man kan gjøre. Folk flest vil ha tak over hodet om natten og sånn vil det fortsette å være. Så lenge det blir mer penger i omløp vil prisene gå oppover på lang sikt, med mindre befolkningsveksten avtar.

Forresten heftig at de hadde 18-20 års tidshorisont på noen prosjekter…

Flere har kritisert alt pratet om mangelfull boligbygging under den siste boligboomen i Oslo-området blant oss økonomer og andre. Jeg tror det er gode grunner til å fortsette å være opptatt av boligbyggingen.

Når nyboligsalget i Oslo hittil i år er 60 prosent lavere enn i fjor, kan tidsetterslep og tregheter gi lav boligbygging og prispress når etterspørselen igjen tar seg opp.

Dersom dynamikken i boligtilbudet fortsetter som nå, vil lav prisutvikling i år og neste år gi lav boligbygging i 2019 og 2020. Skal vi da bare håpe på at etterspørselen matcher?

En bedre tilnærming vil være å fortsette å forbedre vilkårene for boligbyggingen selv om den kortsiktige balansen nå er god. Det er viktig å skille mellom et underskudd av boliger over tid og boligbalansen på kort sikt.

Siden 2000 har det blitt bygget eller konvertert én ny bolig for hver tredje nye innbygger i Oslo. I Stavanger har forholdet vært nesten én til én. Den svake boligveksten i hovedstaden ble det derfor med rette satt i søkelyset i 2015 og 2016. Begge disse årene bidro negativt til underskuddet av boliger relativt til folkeveksten i hovedstaden.

Boligetterspørselen vil skifte, og den for øyeblikket rådende balansen mellom tilbud og etterspørsel er ferskvare. Dagens balanse i favør av boligkjøpere vil endres når boligtilbudet snart justerer seg ned som følge av prisfall og dagens svake salgstall for nye boliger.

Les også: Færre hobbyinvestorer i boligmarkedet
Under vekten av det ekstremt pressede markedet i fjor ble det startet et viktig arbeid med å fjerne tidstyver i boligbyggingen: lang saksbehandlingstid, tidkrevende byråkrati og kronglete byggetekniske krav, samt tilgang til boligtomter. Det er et arbeid jeg håper fortsetter.

Figuren illustrerer problemet:

Perioden 2004–2007 var preget av høy befolkningsvekst etter EU-utvidelsen østover, av oppgangstider, høy boligbygging og tosifret årlig boligprisvekst.
Da finanskrisen inntraff, bremset det boligmarkedet i 2008–2009.
I kjølvannet av dette stanset også boligbyggingen nesten opp, og den var svært lav på tross av høy prisvekst og høy befolkningsvekst i både 2010 og 2011.
Først i 2012 økte boligproduksjonen igjen.
Den svake prisutviklingen i 2013–2014 ga igjen lav boligbygging i 2015–2016.
Mari O. Mamre, seniorøkonom og leder for boliganalyse i NyAnalyse. Foto: Aleksander Nordahl
Mari O. Mamre, seniorøkonom og leder for boliganalyse i NyAnalyse. Foto: Aleksander Nordahl
Kunne man ha bygget seg ut av 2016-boomen når den først var i gang? Nei, det ville hverken vært mulig eller ønskelig.

Kunne man ha lagt til rette for en raskere og høyere tilførsel av boliger når etterspørselen tar seg opp grunnet høy befolkningsvekst eller svært lave renter? Ja.

En anerkjent studie tar for seg å beregne hvor kjapt og hvor mye tilbudet av nye boliger endrer seg i ulike land når prisene stiger eller faller. Resultatet for Norge er, i likhet med flere andre land, at boligtilbudet ikke responderer kraftig på prisendringer. I land som USA, Sverige, Danmark og Canada var tilbudet vesentlig mer fleksibelt.

Les også: Fortsatt stort boligbehov i Oslo
I tillegg var Norge det landet hvor det i snitt tok aller lengst tid å få gjennom en byggetillatelse: mer enn 200 dager.

Flere studier viser at på kort til mellomlang sikt vil en gitt økning i etterspørselen etter bolig føre til lavere boligprisvekst i områder hvor boligtilbudet er mer fleksibelt.

Store svingninger i boligprisene er uheldig av flere grunner. Eksempelvis kan det kan gi tøffe utslag for førstegangskjøpere når prisene kommer på uforholdsmessig høyt nivå og boligdrømmen blir uoppnåelig for flere. De marginf7f1b1ecd5b3dae92445723b29200fb8ale kjøperne under en prisboom kan se egenkapitalen bli revet bort under et fall.

Boligmarkedet vil i sin natur være noe tregt, men erfaringer fra andre land tyder på et stort forbedringspotensial. All erfaring tilsier nemlig at svingningene i boligtilbudet vil aktualisere denne tematikken i nærmeste fremtid.

4 Likes

I fill or kill snakket de forleden om at i Sverige skal boblen til å sprekke:

DN skriver noe lignende nå:

1 Like

Solgt for 4 800 000

5 Likes

I morgen kommer det boligtall for oktober. Hva tror dere om utviklingen fremover? Så lenge renten er på dette nivået tror jeg det er begrenset hvor mye prisene kan falle.

2 Likes

Jeg tror på videre fall.

Jeg tror videre ned, i hvert fall i de største byene, av flere grunner.

For det første, har vi hatt en formidabel prisøkning historisk sett de siste årene, noe som normalt resulterer i en periode med justering. Jeg skal ikke si at vi historisk sett pt. befinner oss i en finansiell situasjon som er “normal”, men “normen” er ned i noen år etter en sånn oppgang vi har vært vitne til i mange år nå.

Videre har vi de siste årene hatt voldsomt med igangsettelse av boligprosjekter, hvor toppen av ferdigstilling ligger forran oss i tid, og trolig høyest siden 80-tallet.

Dette kombinert med psykologien i markedet, hvor flere kjøpere sitter på gjerdet, tror jeg vil bidra til svak nedgang en periode til. (1-2 år med noe svingninger, men trend ned).

Målt mot den sterke utviklingen som var i høstmånedene i fjor så skal det vel mye til at det ikke blir ned fortsatt.