Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror på fortsatt fall i Oslo. På landsbasis er det mer uforutsigbart.

Oslo prisene snur nok ikke opp igjen før vi ser en trend med lavere nybygg av boliger enn befolkningsveksten skulle tilsi.
Samtidig så vil realprisen av bolig være en faktor, og akkurat nå virker jo internasjonalr renter å bevege seg svakt oppover.

Høy aktivitet og stor tilbudsside

I oktober ble det solgt 8.452 boliger i Norge, noe som er 8,2 prosent flere enn i tilsvarende måned i fjor.

Dette er det vi tjener mest på som meglere…

Pressemelding

  1. november, 2017

Høy aktivitet i boligmarkedet i oktober

Boligprisene i Norge sank med 0,2 prosent i oktober 2017. Korrigert for sesongvariasjoner gikk prisene opp med 0,4 prosent.

Boligprisene er nå 0,7 prosent høyere enn for et år siden.

  • Med en sesongkorrigert vekst i de nasjonale prisene i oktober så utviklet markedet seg sterkere enn forventet. Vi bør se an utviklingen de neste månedene før det konkluderes med at det er begynnelsen på et trendskift, sier administrerende direktør i Eiendom Norge Christian Vammervold Dreyer.

Høy aktivitet og stor tilbudsside

I oktober ble det solgt 8.452 boliger i Norge, noe som er 8,2 prosent flere enn i tilsvarende måned i fjor.

Hittil i 2017 er det solgt 76.339 boliger, noe som er tilnærmet likt som i 2016.

  • Det ble solgt vesentlig flere boliger i løpet av måneden sammenlignet med 2016, mens salgsvolumet hittil i år er på nivå med fjoråret. En årsak til økningen i antall salg i oktober er usikkerheten som har preget boligmarkedet den siste tiden, noe som ført til en kraftig reduksjon av salget i nyboligmarkedet. Det er sannsynlig at mange av dem som vurderer kjøp av nye boliger nå har beveget seg over i bruktboligmarkedet, sier Dreyer.

I oktober ble det lagt ut 9.013 boliger til salgs i Norge, noe som er 3,4 prosent flere enn i samme måned i fjor.

Så langt i år er det lagt ut 88.875 boliger for salg i Norge, noe er 8,1 prosent flere likt sammenliknet med 2016.

  • Det er blitt lagt ut mange boliger for salg i løpet av måneden, og utbudet av boliger har økt i løpet av oktober over store deler av landet. Salgsvolumet akkumulert er på nivå med fjoråret, mens tilbudssiden er betydelig høyere. Vi ser tendenser til at økningen i tilbudssiden moderer seg i de største byene. Det blir derfor ekstra spennende å se hvor mye av tilbudssiden som vil bli tatt unna før nyttår, sier Dreyer.

Det tok i gjennomsnitt 40 dager å selge en bolig i oktober 2017, noe som er seks dager mer enn i oktober 2016. Raskest salgstid hadde Fredrikstad med 16 dager og tregest salgstid hadde Kristiansand med 73 dager.

  • Salgstiden øker i landet under ett, og den har i løpet av året økt særlig i de tre største byene, noe som er naturlig tatt i betraktning den betydelige økningen i tilbudssiden nettopp her, sier Dreyer.

Regional prisutvikling

Det er metodiske forskjeller i beregningene av den nasjonale og de regionale indeksene. Bakgrunnen er at det ikke er nok antall transaksjoner i de regionale markedene til å ha en metodisk beregning lik den nasjonale indeksen. Det betyr at den nasjonale indeksen og de regionale indeksene ikke er direkte sammenlignbare på månedsbasis.

Den sterkeste prisutviklingen i oktober hadde Moss med en oppgang på 0,4 prosent. Svakest prisutvikling hadde Oslo med en nedgang på 1,8 prosent.

12 måneders veksten fortsetter å svekke seg vesentlig. Sterkest 12 måneders vekst hadde Moss med en oppgang på 9,2 prosent. Svakest utvikling hadde Oslo med en nedgang på 2,8 prosent.

  • 12 måneders veksten er negativ i flere av de største byene i Norge, og stadig flere regioner har en negativ utvikling i prisene. Vi forventer at denne trenden vil vedvare også i november og desember, men noe mer moderat enn det vi har sett de siste månedene, sier Dreyer.

  • Det er for tiden stor usikkerhet knyttet til utviklingen i boligmarkedet og hvor sterk nedgangen faktisk vil bli. Til tross for prisnedgangen holder omsetningen seg stabil i bruktboligmarkedet, noe som er positiv for boligmarkedet i seg selv og norsk økonomi, avslutter Dreyer.

Ytterligere informasjon:

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no. Følg oss på twitter @eiendomsmegling #boligprisstatistikken.

3 Likes

Hva er dine personlige meninger om tallene?

Det stemmer med min oppfatning. Prisene er stabile, selger like mye som før, legger ut litt flere enn før, litt lengre salgstid. Her stjeler nok nyboligmarkedet fortsatt litt mer fra bruktboligmarkedet enn før.

1 Like

Hei. Er ikke så veldig mye aktiv på dette forumet, og er ganske fersk i boligmarkedet. Er det noen som har lykkes bra i boligmarkedet? Er gjerne interessert i tips og triks, så gjerne PM meg :slight_smile:

Du kan begynne med å lese denne tråden :sweat_smile:

Et godt tips for å begynne/lykkes i boligmarkedet er å slå til under krakk, da får du automatisk en god mulighet til å gjøre det bra.
Dersom du ser på prisveksten som har vært siste tiårene, er denne nesten uavbrutt siden 1993. Jeg ville derfor ikke forventet lignendes vekst fremover, spesielt om en tar hensyn til manglende lønnsvekt siste årene og hva vi forventer vi komme fremmover også.
Fortsetter vi med lave renter og mye pengetrykking etter neste krakk vil vi nok fortsette å blåse opp lignendes bobler. Anbefaler å se på andre land som har vært gjennom krakk, ikke alle har hentet seg innigjen slik Norge har gjort.
Utfra minne er det noen få land i vertfall som jeg har lest om som dette har skjedd med.
Irland:

Danmark:

Fant noen andre grafer jeg ikke kan bekrefte er nøyaktige, men spennendes dersom de er det:

Det viser i vertfall at man i vertfall må ha et langsiktig forhold til bolig dersom en forventer prisstigning å kjøper på topp. Utleie er selvsagt noe annet og det kan derfor likevel være lønnsomt! (Husk da og vurder hvilken avkastning man kunne fått andre steder).
Mer spesifikke tips har jeg ikke da jeg ikke er noen boligekspert, men å se på trender å tenke langsiktig på hvordan utvikling vil være tror jeg er lurt. F.eks hvordan infrastruktur vil kunne forandre prisene i området rundt Oslo, eller andre steder hvor aktiviteten kan ta seg opp på sikt.

4 Likes

BOLIGKONFERANSE I DAG: Veiskille i boligmarkedet?
VI STRØMMER KONFERANSEN FRA KL 09.00 HER (se nederst).

Program:

09.00
Velkommen
Erik Johansen, direktør for bank og kapitalmarked i Finans Norge

09.05
Utviklingen i boligmarkedet og norsk økonomi
Øystein Olsen, sentralbanksjef

09.35
Boligmarkedets betydning for finansnæringen
Idar Kreutzer, adm. direktør Finans Norge

09.55
Status i boligmarkedet og utviklingen i de viktigste driverne i markedet
Christian Vammervold Dreyer, adm. direktør Eiendom Norge

10.15
Pause

10.35
Befolkningsutviklingen framover
Marianne Tønnessen, seniorrådgiver Statistisk Sentralbyrå

10.55
Debatt befolkningsvekst og boligbehov

Marianne Tønnessen, seniorrådgiver Statistisk Sentralbyrå
Nejra Macic, markedsanalytiker og makroøkonom Prognosesenteret
Kari Due-Andresen, sjeføkonom Handelsbanken
Debattleder: Tom Staavi, informasjonsdirektør Finans Norge.

11.30
Boligpolitikk
Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO

12.00
Lunsj

13.00
Skråblikk på nordmenns forhold til bolig
Jon Niklas Rønning, skuespiller og komiker

13.20
Bankenes tilpasning til nytt regelverk og effekter for boligmarkedet
Trond F. Mellingsæter, Country Manager i Danske Bank i Norge.

13.35
Debatt om effekten av boliglånsforskriften – riktig virkemiddelbruk?

Trond F. Mellingsæter, Country Manager Danske Bank i Norge
Grethe Wittenberg Meier, administrerende direktør Privatmegleren.
Baard Schumann, administrerende direktør Selvaag Bolig
Debattleder: Tom Staavi, informasjonsdirektør Finans Norge

14.10
Pause

14.30
Økonomiske utsikter i en usikker verden
Kjersti Haugland, sjeføkonom DNB Markets.

14.55
Debatt – hvordan bygge en god og bærekraftig by?

Kjell Kvarekvål, markeds- og kommunikasjonsdirektør i JM Norge.
Pia Farstad von Hall, fraksjonsleder for Høyre i byutviklingskomiteen i Oslo.
Harald Gjøvaag, utviklingssjef Selvaag Bolig ASA.
Anders Røberg-Larsen, Arbeiderparti-politiker og byrådssekretær i Oslo.
Debattleder Erling Fossen, daglig leder av Oslo Metropolitan Area.

Bakgrunn: Etter flere år med kraftig boligprisvekst har prisutviklingen dempet seg vesentlig.

Tilbudssiden har økt betydelig gjennom økt nybyggproduksjon, samtidig er etterspørselen dempet gjennom blant annet myndighetsreguleringer gjennom boliglånsforskriften.

Boligmarkedet er viktig både for norsk økonomi, men også for å skape gode bomiljøer der folk bor.

Jeg slo til under “krakk” her i Stavanger området. Kjøpte en enebolig (5 soverom) 3 mil utenfor Stavanger. Tomt på 750m2 og rolig strøk. Fikk huset for akkurat 4mill (inkl doc avgift). Huset krevde litt oppussing så det ble noen sene kvelder + leide inn noen håndverkere til å fikse et bad.

Uten å gjøre altfor mye så fikk jeg noen supre leietakere. Hadde visning for sikkert 20 stk og jeg tok 1 og 1. Dette var lurt for etter å ha vert noen runder så vet du hvem som det er lurt å leie ut til. Det er ikke akkurat god butikk men det går rundt og jeg ønsker på sikt overta eiendommen selv (kanskje jeg river huset som er der i dag).

Jeg tok kurs hos Huseierne i utleie og det var svært nyttig. Det er vert hver krone å ha kontraktene deres.

5 Likes

Kult, høres ut som du har gjort en seriøs , gjennomtenkt og god jobb, lykke til😊.

Når flere og flere ikke har råd til å kjøpe så får vi forhåpentligvis et mer profesjonelt leiemarked?

Kan du legge ut teksten for oss lavtlønnede som ikke er abonnenter?

Kan du dele artikkelen?

Jeg lever av utleie, men det er stort sett fordi jeg har gjort noen få etter datidens kunnskap risikable valg og investeringer. Om det betyr at jeg har “lykkes” vet jeg ikke - jeg har en del kapital bundet i eiendom men lønnen min er ganske gjennomsnittlig.

Kjøp for utleie nå er ikke spesielt lønnsomt, men avhenger selvsagt av hvor du kjøper. Hvis du skal gjøre noe slikt bør du se utenfor storbyene, der leieprisene ikke er så mye lavere enn i byen men hvor boligprisene ligger langt etter. Det viktigste er at likviditeten er god, så om du kan få avdragsfrihet er det et pluss.

En annen mulighet er å bygge for utleie - da må du ha gode kontakter for å få bygget billig, men da er det også (kanskje) mulig å få husbanklån med lavere egenkapitalkrav og lavere rente (krever trolig avtale om utleie til kommunalboliger som etterhvert vil kunne by på en del problemer).

Lykke til om du setter igang!

EDIT: Personlig tror jeg vi er midt i en god tid for å kjøpe eiendom. Jeg tror det norske samfunnet er i ferd med å bli mer amerikansk, der de rike blir rikere og de fattige fattigere, flere vil måtte ta til takke med å leie.

4 Likes

Terje Tinholt har truffet uendelig mye bedre enn forståsegpåere som Jan Ludvig og Harald Magnus Andreassen:

For dere som ikke kjenner Terje Tinholt er han en av de gamle “ringrev”-meglerne i Oslo.

Kort utdrag:

“Jeg sier ikke dermed at analysen min stemmer bra også nå. Men vi tror markedet vil bevege seg sidelengs og nedover litt til, dog ikke i det tempoet vi har sett tidligere. Pilene vil nok ikke peke rett opp i januar, men vi tror det verste er bak oss, fortsetter Tinholt.”

6 Likes
1 Like

Hashtagg “#PartyLikeIts2008

Klassisk, de har rett og slett ligget i markedet for lenge, til for høy pris. Kjøpere vil ikke betale det de ber om, fordi man føler prisen er for høy siden ingen andre vil ha den. Bør trekkes fra markedet og legges ut igjen om et par måneder. Dessverre er nok markedet på Nesoddtangen relativt smalt (dvs dem som er i markedet vet at denne har vært til salgs en stund). Tror de bør gjøre litt oppussing så det er det det snakkes om, istedenfor at de snakker om at boligen ikke blir solgt. Men det kan jo hende mediaomtale gjør susen :slight_smile:

Akkurat som ventet.
Så er spørsmålet, kommer bankene til å kreve høyere rente av desse kundene som følge av økt risiko? Dersom det skjer vil mange få kjempetrøbbel fremover.
Som artikkelen også nevner vil jo vi få en økonomisk smell som følge av mindre belåning i husholdningene. De har drevet økonomien de siste årene og vil nå ta slutt, da får vi plutselig høyere arbeidsledighet osv. Noe som vil kunne føre til tap for banker og høyere rente når de trenger mer penger.
Er redd når finanskrisen inntreffer verden over at vi vil få en svært ond sirkel.

2 Likes