Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hvis jeg hadde blitt stilt dette spørsmålet kunne jeg tenkt på flere måter.

  1. Jeg ønsker å gi et godt inntrykk overfor den som spør (hvis det er personlig intervju) og sier at jeg kan tåle renteøkningen helt fint.

  2. Jeg tenker egoistisk og at bankene/myndighetene på et eller annet vis tar hensyn til undersøkelser som dette og svarer at jeg ikke ville tålt renteøkningen.

  3. Jeg svare fullstendig objektivt utifra disponibel inntekt og dagens forbruk (som uansett vil være litt påvirket av dagsform, om jeg betalte forsikringen for hele året dagen før osv osv.

Poenget er at man ikke skal stole for mye på disse undersøkelsene. Heller ikke på media.

4 Likes

Enig. Om rentene stiger og forbruket minker vil arbeidsledigheten stige. Da har vi en god gammeldags spiral.

1 Like

Jeg kjøpte ny leilighet i Oslo i november 2016. Overtakelse i slutten av 2018. Den jeg bor i nå har i mellomtiden falt nesten 20% i verdi fra toppen. Ganske kraftig innhogg i egenkapitalen på den nye for å si det sånn… :roll_eyes:

Helt klart er dette svært unøyaktig. Skulle gjerne fått mer detaljer slik vi får et mer nøyaktig bilde
To av ti svarte vet ikke da! Haha de innrømmer vertfall de ikke aner noe om økonomien deres.
Jeg tenker vertfall at som jeg nevnte med halvparten som “sparer” så mye lyger bare.
Men betjening av gjeld vet jeg ikke helt, vi har ikke definert “ikke klare”. Alle kan jo kutte i forbruk, det er jo en selvfølge at man må det ved 5% økning. Ellers ville en måtte spart like mye som renteøkningen fører til økning hver mnd. Hvem gjør det da?! De fleste som sparer penger gjør det til spesifikke årsaker som ferie, pensjon og større kjøp. Ikke til en evighets buffer :smiley:

Det var trist Aksjesnila! Håper du har tenkt å bo der lenge, renten vil nok ikke bli så forferdelig høy. Jeg tror sentralbankene kommer til skru opp pittelitt, så krakker det og de må kutte ned igjen. Men bankene vil øke rentene for å få økte marginer.

Når det gjelder at “selv de gamle” refinansierer så er det noe nytt, og det mener jeg er helt på sin plass. De har vært vant til et liv med mindre forbruk og har massive formuer i bolig som de ikke selv har dratt nytte av. Barna synes de fortjener å bruke litt av boligformuen på dem selv, ferier osv, noe som er helt på sin plass. Hvorfor skal eldre mennesker spinke og spare for at barna skal overta mest mulig i arv? Det er det ingen grunn til. Så at eldre refinansierer er fullstendig uten risiko: de refinansierer slik at boligen de sitter på får litt lån, og arvingene får litt mindre. Thumbs up til de eldre som gjør dette. Lev i alderdommen! Det er det pensjonisttilværelsen handler om, med mindre de har en jobb som også er en hobby.

2 Likes

Haha jeg sier ikke at det ikke er greit!
Men at det vil påvirke økonomien vår i fremtiden det er klart.
Neste generasjon vil ikke ha mye å hjelpes med :smiley:
Det blir dårlig med arv når bankene tar alle husene i fremtiden haha:joy:

Jeg ville ikke vært så veldig redd for det der @Aksjesnila, selv tipper jeg vi får fin oppgang fra august 2018, og kanskje før. Du kjøpte nok ikke på det aller beste tidspunktet. MEN: om du er heldig har bankene igjen mulighet til å fire på lånekravene. Er du heldig får du lov til å beholde leilighet nummer to i tillegg til den du har i dag. Venter du i 5 år feks så er jeg bombesikker på at du sitter med et par millioner i gevinst om du klarer å overtale banken. Husk at boliglånsforskriften mest sannsynlig utløste nedgangen. Rentene er den store jokeren - men om rentene går opp og forbruket ned så vil rentene gå ned fordi sentralbanken må få forbruket opp. Og sånn fortsetter det inn i solnedgangen.

Pensjonister får så vidt jeg vet ikke ubegrenset med lån, det er masse sikkerhet igjen til arvingene overtar. Så lenge ikke prisene går ned. :slight_smile:

1 Like

Hele økonomien er jo lagt opp til forbrukslån og gjeld slik det er i dag, og det er klart at det vil få konsekvenser dersom rentene går “uforventet” opp.
I min farfars etablering, var det så og si skam å ta lån (selfølgelig pga det var høy rente kontra nå, men også fordi “moralen” og eierskap til egne penger/økonomi var anderledes.) Den generasjonen cashet gjerne for leiligheten ved å jobber hardt og tjene pengene på forhond, mens det i dag ikke er unormalt med 3-5 ganger årsinntekt i lån på bolig - med andre ord etterbetaling, i tillegg til et mye høyere luksusforbruk.

1 Like

De som i dag gjør at forbruksbanker spretter opp som paddehatter og tjener milliarder er de samme som vil slite hvis boligrenten går opp.

Greit nok at du skal tåle 7% på boliglånet, men det funker dårlig sammen med 500k usikret gjeld du har tatt opp og brukt opp etterpå.

Blir interessant å se hva som skjer framover. .

2 Likes

Det er ikke slik at folks privat økonomi tilsier at boligprisene skal krakke.
Så du har rett i at boliglånsforskriften utløste nedgangen, men psykologi har alt å si. Tørr ikke folk å pushe grensene lenger så går det ikke opp, tror man ikke på at det skal øke 10% i året lenger slik som før så vil en ikke ta like høy risiko. Endel mennesker fikk sin første reality check nå. Det vil sette en god demper. Men der finnes helt klart mange mennesker som KAN klare å betjene gjeld.
Men det handler om forventninger, risk vs reward slik som i aksjer og krypto. I Norge er vi trent opp til å tro at eiendom er en bullet proof investering, topp avkastning og svært lav risiko. Samt det er enkelt. Men nå har vi hatt bullmarket i 20+ år i strekk så da begynner det å bli litt mye spekulasjon og bobletendenser. Hvor stor boblen er vet vi ikke før den har sprukket. Jeg tror svært mange har tatt litt vel hardt i når de har vurdert hvor mye lån de skal tørre å ta, og mange har vært grådige ettersom de forventer bli rike.
Politikken og rentepolitikken jobber også for å øke boligverdiene, men ettersom de allerede har vært så gode fordeler og lave renter lenge har nok boblen allerede blitt blåst opp.
Likevel er det viktig å poengtere at jeg er enig i at norsk økonomi fremdeles går godt nok til å unngå krakk, psykologien som er nå er ikke så forferdelig at vi vil krakke. Men når banker rundt om i verden går under så vil vi merke det godt vi også. Samtidig vil dollaren gå ned som følge av pengetrykking og lavere renter, da vil vi tjene mindre på eksport. Så vi risikerer at oljeprisen “endelig” henter oss inn. Som bilde til @amateurleague viser så har vi ikke vært så hard truffet av oljeprisen som vi kunne ha vært ettersom NOK har tapt seg i verdi og dollaren har blitt sterkere. Så da får vi håpe at oljeprisen går opp når finanskrisen inntreffer? Det klarer jeg desverre ikke gi noen god analyse på. Er så mange faktorer som også kan inntreffe, men det er vel egentlig enklere for prisen gå opp ved mer kaos i verden enn at man plutselig skal skru på kranene mer… :thinking:

Jeg vet ikke helt hvor stor gjeld pensjonister tar på seg, men det er vertfall veldig mye å dersom de regelmessig refinansierer så vil det uansett bare være en brøkdel av boligen igjen til arvingene.

1 Like

Kanskje, men jeg tror ikke de kan ta opp 100% finansiering. Så mellom 10 og 20% minimum blir liggende til arvingene. De færreste eldre tar opp lån til pipa til forbruk. Jeg tror det er større sjanse for at de tar opp lån for å hjelpe nettopp arvingene så arvingene kan få lån… Men hvorfor skal arvingene egentlig få noe? At arvingene sitter igjen med null skal ikke få den største konsekvensen for boligmarkedet, bortsett fra at en del boliger kanskje ikke forblir i familiens eie men selges til høystbydende isteden.

Uansett ja vi lever i spennende tider! Jeg tror kryptoverden og teknologi generelt kommer til å få store konsekvenser for samfunnet i årene som kommer.

TIl dere som enda ikke har kjøpt krypto: dere er her på dette forumet av en grunn, nemlig fordi dere er interessert i investeringer i en eller annen form. Hvorfor ikke sette av litt til å kunne være med på det som er den største disrupsjonen verden har sett siden internett? Om det går dårlig har dere i hvert fall noe å fortelle barn og barnebarn om, og går det bra så kan dere banne på at de samme barn og barnebarn vil under seg hvorfor i all verden dere ikke i det miste satset en liten slant… Go krypto! :wink:

1 Like

Fordi det er en gigantisk boble?

Men det var det jo for ett år siden også?

Og det kan hende prisen på bitcoin for et år siden blir dyrt.

Bli med a @Christian!

Jeg skal si i fra når jeg har kjøpt, så du får solgt når den siste skeptikeren har blitt med. :smile:

1 Like

Ja, satser på det jeg også. Effekten av forskriften har vært svært stor. Satser på at den lempes litt for Oslo i det minste. Markedet kan reagere raskt opp igjen når det først begynner å komme noen positive signaler. Jeg tror det kan skje allerede til våren. Planen var å selge i august, men dersom markedet er svart på det tidspunktet så kan det nok bli aktuelt å beholde begge som du sier.

Edit: Eller gå all in i krypto selvfølgelig :joy:

1 Like

Så lenge du ikke girer så er det sikkert lurt :sweat_smile:

1 Like

Hvis renten skulle gå opp på boliglån så vil jo mange få problemer med lånet. Dette vil mest trolig ikke skje. Isåfall vil renten bare bli justert bittelitt sånn at bankene fremdeles klarer å få inn pengene uten at alle går personlig konkurs. Det er vel bevis nok på at renten aldri vil stige drastisk raskt opp.

Edit: Vel i et U-land som ikke har såpass gode verdier som Norge, så er nok alt mulig for der driter de godt i den vanlige mannen i gata. Men her i Norge så tror jeg myndigheter og banker og alt som er vil gjøre alt som går an for å hindre å ruinere og ødelegge livene til flere tusen nordmenn.

4 Likes
1 Like